Neppe det dere vil høre, men det varierer nok veldig. Forrige svangerskap var jeg forstoppelse fra positiv test og nesten helt fram til fødsel. I kid you not! Sjøl om jeg både vart flink å drikke mye vann, spiser alltid fiberrik mat, og trente mye fram mot fødsel, så var det eneste som hjalp å ta probiotika. Brukte det store deler av svangerskapet. Prøvde også laktulose, det funka det også, men for meg funka det mer sånn at jeg vart laus liksom. Mer mot magasjau liksom. Men det var definitivt verst de første 20-25 ukene. Vart bittelitt bedre etter det, men altså fortsatt ganske treigt. Har akkurat likt kosthold denna gangen, drikker ca det samme, men er mindre aktiv, og denne gangen har jeg ikke vært forstoppa i det hele tatt. Men har hatt lave verdier av progesteron i starten og tok progesteronstøtte, så kan være der forskjellen ligger.
Håper uansett det bedres snart for dere! For det er ikke noe ålreit å være forstoppa!
Men prøv å spise yoghurt og bland til kornblanding sjøl av følgende: gresskarkjerner, solsikkefrø, rosiner/svisker, kokos, linfrø og havregryn. Da får dere MASSE fiber som er med å få fart på magen, samtidig som dere får mellesyrebakterier fra yoghurten. Drikker dere i tillegg masse, vil det forhåpentligvis kunne hjelpe på.
Lykke til!❤