Hvor lenge er man forstoppa?

PepsiMom

Gift med forumet
Marshmallows2021
Novemberlykke 2022
Smånissene 2022
Jeg har så og si vært forstoppa siden dag 1 av graviditeten. Er det fortsatt i uke 12 nå. Hvor lenge varer dette? Det er over 10 år siden sist graviditet, og jeg husker rett og slett ikke om det var sånn da. Kan jeg regne med å gå forstoppa til mars? :bored:

Prøver jo å spise/drikke mat som får fart på systemet, men systemet er jo fortsatt übertreigt..

Jeg har merket en endring de siste dagene! Er 13+4. Blir nesten litt bekymret, for jeg hadde trodd det skulle vare hele graviditeten. Det er jo progesteron som gjør det, og det vil man jo ha mye av gjennom hele svangerskapet. Har nettopp begynt å ta noe nye jerntabletter, kanskje det er de som får fart på sakene!

Tregt her også, 12+0. Ganske så ubehagelig, men leste at det har sammenheng med hormonene som skal forhindre spontanabort så da holder jeg ut.

Hah! Jeg skulle akkurat til å lage et innlegg om akkurat det i håp om å få råd av dere!

Jeg er 14+3 i dag, og er fortsatt forstoppet. Det er til å bli gal av! Klarer å gå litt på do annenhver dag til hver tredje. Av og til innimellom tømmes det «skikkelig» og magen får roe seg et par timer før luften melder seg. For luft. Det er det mer enn nok av fortiden det også. :hungover:
Jeg blir gal av dette. :nailbiting::hilarious:

Har forresten prøvd et melkefritt kosthold helt frem til uke 12 da kvalmen gjorde alt som inneholder melk til det ekleste i verden, juice tåler jeg ikke. Så her har det gått i vann og saft.
Jeg vet liksom ikke hva annet jeg kan gjøre, jeg har ikke gluten allergi, og havregrøt har heller ikke hjulpet. Å ta legemidler for å få igang systemet frister lite.
Lille i magen må i hvertfall få i seg alt den trenger mtp at jeg ikke får ut det jeg tar inn. :hilarious:

Heldigvis går det over i februar/mars................................:wacky:

Neppe det dere vil høre, men det varierer nok veldig. Forrige svangerskap var jeg forstoppelse fra positiv test og nesten helt fram til fødsel. I kid you not! Sjøl om jeg både vart flink å drikke mye vann, spiser alltid fiberrik mat, og trente mye fram mot fødsel, så var det eneste som hjalp å ta probiotika. Brukte det store deler av svangerskapet. Prøvde også laktulose, det funka det også, men for meg funka det mer sånn at jeg vart laus liksom. Mer mot magasjau liksom. Men det var definitivt verst de første 20-25 ukene. Vart bittelitt bedre etter det, men altså fortsatt ganske treigt. Har akkurat likt kosthold denna gangen, drikker ca det samme, men er mindre aktiv, og denne gangen har jeg ikke vært forstoppa i det hele tatt. Men har hatt lave verdier av progesteron i starten og tok progesteronstøtte, så kan være der forskjellen ligger.

Håper uansett det bedres snart for dere! For det er ikke noe ålreit å være forstoppa!

Men prøv å spise yoghurt og bland til kornblanding sjøl av følgende: gresskarkjerner, solsikkefrø, rosiner/svisker, kokos, linfrø og havregryn. Da får dere MASSE fiber som er med å få fart på magen, samtidig som dere får mellesyrebakterier fra yoghurten. Drikker dere i tillegg masse, vil det forhåpentligvis kunne hjelpe på.

Lykke til!❤

Det er nok veldig individuelt hvor lenge det varer, ingen fasit her. Jeg har samme problem, og med cøliaki er det utfordrende å innta nok fiber i kosten. Jeg har funnet god hjelp i å spise dadler og svisker (flere ganger daglig). Svisker (4-6 daglig) er faktisk i studier minst like bra som legemidler mot forstoppelse :pompus: Spiser mye yoghurt/havregrøt og har nå oppi linfrø og solsikkefrø for å få mer fiber. I tillegg sørge for å drikke mye vann, ellers hjelper ikke fiberet. Synes faktisk jerntablettene jeg må ta hjelper veldig, hehe, men det tar man jo selvsagt bare dersom man må.

Lykke til, håper det blir fart på systemet ditt snart :joyful:

Har det slikt selv. Har matintoleranse, så nå er der 10x. Helt grusomt! Jeg føler meg noe bedre etter to glass Biola hver dag, sørge for å drikke nok vann og helst litt mer enn nok, og ta Probiotika. Det er ingen vidunder kur, men synes det er litt bedre. Jeg har også ved to anledninger tatt enzymer (helsekost). Dette får fart på sakene, men jeg vil ikke ta det for mye. Det skal være trygt, men er lite forsking på området. Håper det blir bedre på sikt!

Det vil nok komme hele graviditeten, men kroppen er flink til å rydde litt også. Så det vil nok være gode perioder også. Sist graviditet var jeg ikke forstoppet før de to/tre siste månedene.

Jeg bruker lactulose innimellom for å få "letta på trykket". Det får du kjøpt reseptfritt på apoteket. Funker bra her.

Skriver også under på svisker og biola! Her har det vært det samme hvert svangerskap, men bedret seg rundt uke 14/15, heldigvis. Virker å være samme nå, er 14+4 idag.

Jeg mener også å ha hørt og lest at det gjerne bedres litt når fosteret flytter høyere opp i magen etter uke 12, da det blir litt bedre plass rett og slett. Skal se om jeg finner noe skrevet på det.

Er det litt rart å være misunnelig over noe slikt?:hilarious: Jeg er løs i magen og har vært det siden start for å si det sånn.... Må være meget forsiktig med hva og hvor mye jeg putter i meg, da om jeg putter i meg for mye for eksempel, får jeg kjempe ilt i magen og ber samboer om å sette på anlegget på full guffe mens jeg løper på do :angelic:

Hadde treg mage til dagen før fødsel sist.
:p
Da løsna det veldig på kvelden etter 8 mnd og jeg skjønte at nå er noe på gang :hilarious:

Jeg sliter konstant med treg mage, i dag kjøpte jeg DulcoSoft på apoteket. Skal være Ok å ta for gravide. Sliter med ekstremt mye luft når jeg tar lactulose, movicol klarer jeg ikke smaken på, laxoberal-dråper fungerer men får veldig vondt i magen i to dager etterpå.. så nå prøver jeg denne nye(?) typen, som har samme virkestoff som Movicol men har en nøytral smak..Håper det fungerer på en skånsom, smertefri måte!

Jeg sliter selv med skikkelig forstoppelse og hard avføring den siste uken. Er 14+0 nå og kvalmen hadde smått gitt seg ved hjelp av Zofran. MEN nå er den på full guffe igjen (hjelpe meg!?!). Føler jeg er på vei til å kaste opp i alle tider av døgnet og gjør det også 3-4 gngr om dagen. Noen som har samme problem som meg? Og som merker at forstoppelse gjør kvalmem dobbelt så ille? Har prøvd laktoluse, men smaken gjør at jeg kaster det opp igjen. Noen forslag som IKKE må drikkes eller stappes inn i endetarmen? Hilsen en fortvilet førstegangs gravid som er helt ute av seg.

Jeg var veldig forstoppa fram til rundt uke 10. Nå er jeg ganske normal igjen. Men tar magnesium og jern og blir gjerne litt løsere i magen av det, så tror det er grunnen.

Sist levde jeg på Lactulose/Dufalac fram til omtrent en måned etter fødsel.

Jeg sliter selv med skikkelig forstoppelse og hard avføring den siste uken. Er 14+0 nå og kvalmen hadde smått gitt seg ved hjelp av Zofran. MEN nå er den på full guffe igjen (hjelpe meg!?!). Føler jeg er på vei til å kaste opp i alle tider av døgnet og gjør det også 3-4 gngr om dagen. Noen som har samme problem som meg? Og som merker at forstoppelse gjør kvalmem dobbelt så ille? Har prøvd laktoluse, men smaken gjør at jeg kaster det opp igjen. Noen forslag som IKKE må drikkes eller stappes inn i endetarmen? Hilsen en fortvilet førstegangs gravid som er helt ute av seg.
Sniker fra April, hyperemesis her:hello En av de viktigste anbefalingene for å minske kvalmen er å IKKE bli forstoppa, få i deg fiber om du klarer, og nok drikke. Jeg måtte ty til sviskemos på et punkt sist (det var helt krise) Zofran kan også gjøre deg forstoppet så det er en fin liten ond sirkel.. Kansje du klarer å få i deg linfrø opplyst i noe drikke/youghert eller noe? De er gode for tarmen.

:signs003

Takk for gode svar alle sammen! Ser jo det kan variere veldig.
Nå i uka etter jeg skrev innlegget har jeg hatt dager med forstoppelse, dager med diare, og dager med mer vanlig innimellom. 13+0 i dag. Så greit å få skikk på magen. Men jeg tar heller litt forstoppelse enn diare altså, diare er lite kult. Så for deg som skrev at du var sjalu på forstoppelse, det kan jeg forstå! :p

Løsna ved uke 10-11 her. Nå er det mer normalt. Ikke forstoppa og ikke så oppblåst. Herlig. :):)

Back
Topp