Hvor lenge er det normalt at det gjør vondt?

Lil-17

Forumet er livet
Assistert-jentene
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Hvor lenge hadde dere vondt ved oppstart av amming?
Hva er normalen? En uke, en måned, mer?
 
Hvor lenge hadde dere vondt ved oppstart av amming?
Hva er normalen? En uke, en måned, mer?
Jeg hadde aldri vondt. Hva er det som gjør vondt, utdrivningen eller noe annet? Kan jo være alt fra feil sugetak, sopp, Reynaulds fenomen eller kort tungeband og det finnes hjelp å få mot mye.
 
Jeg vet ikke hva som er normalt, men jeg hadde mye vondt hovedsakelig etter amming i nesten 5 mnd, pga renauds fenomen. Det ble gradvis bedre da og var verst de første 2-3 mnd. Smerter grunnet sårhet ifb med de første 30 sekundene med amming hadde jeg vel i omlag 2,5 mnd.
 
Pupper i brann i 3 måneder, deretter bare lett sår. Men her har ungen mest sannsynlig stramt tungebånd. Det kan lett forveksles med andre problemer, som trøske eller Raynauds fenomen.
 
Jeg hadde aldri vondt. Hva er det som gjør vondt, utdrivningen eller noe annet? Kan jo være alt fra feil sugetak, sopp, Reynaulds fenomen eller kort tungeband og det finnes hjelp å få mot mye.
Brennende følelse under hele ammingen. Ingen/lite rødhet. Denne følelsen oppstod etter en amming. Altså, første gang baby blir lagt til brystet er det ingen smerter fra start til slutt. Gang nr. 2 er et rent h******. Fortsetter med smerter i 2 mnd (ikke prøvd å amme lenger enn det).
Samme opplevelse med 7års mellomrom.
Sugetaket var riktig. Hver gang baby slapp taket og tok nytt grep gjorde det sinnsykt vondt.
Vært hos ammepol. klinikk.
 
Brennende følelse under hele ammingen. Ingen/lite rødhet. Denne følelsen oppstod etter en amming. Altså, første gang baby blir lagt til brystet er det ingen smerter fra start til slutt. Gang nr. 2 er et rent h******. Fortsetter med smerter i 2 mnd (ikke prøvd å amme lenger enn det).
Samme opplevelse med 7års mellomrom.
Sugetaket var riktig. Hver gang baby slapp taket og tok nytt grep gjorde det sinnsykt vondt.
Vært hos ammepol. klinikk.
Au!! Det høres forferdelig ut! Eneste jeg kan komme på er faktisk sopp eller Renaulds.
 
Brennende følelse under hele ammingen. Ingen/lite rødhet. Denne følelsen oppstod etter en amming. Altså, første gang baby blir lagt til brystet er det ingen smerter fra start til slutt. Gang nr. 2 er et rent h******. Fortsetter med smerter i 2 mnd (ikke prøvd å amme lenger enn det).
Samme opplevelse med 7års mellomrom.
Sugetaket var riktig. Hver gang baby slapp taket og tok nytt grep gjorde det sinnsykt vondt.
Vært hos ammepol. klinikk.

Hvor lenge sier babyen? Slipper det taket ofte? Hvordan ser brystvorten ut etter amming?
 
Au!! Det høres forferdelig ut! Eneste jeg kan komme på er faktisk sopp eller Renaulds.
Googlet Renauds i farten, og da må brystvorten bli kald og hvit? Stemmer det? Mine er ikke sånn etter amming. Normal farge. Sopp, det bør man vel kunne se? Ihvertfall helsepersonell?
 
Hvor lenge sier babyen? Slipper det taket ofte? Hvordan ser brystvorten ut etter amming?
Eldste slapp ikke så ofte, men smertene pågikk hele tiden. Også under pumping.
Yngste slapp ofte, kunne ligge ved brystet i opptil to timer omgang. Vet at det er altfor lenge nå i ettertid.
Etter amming er brystvorten normal. Normal form og farge.
 
Jeg vet ikke hva som er normalt, men jeg hadde mye vondt hovedsakelig etter amming i nesten 5 mnd, pga renauds fenomen. Det ble gradvis bedre da og var verst de første 2-3 mnd. Smerter grunnet sårhet ifb med de første 30 sekundene med amming hadde jeg vel i omlag 2,5 mnd.
All ære til deg som holdt ut! Å amme skal liksom være koselig, ikke vondt..
Har så lyst å amme de små som kommer i sommer /høst, men vet ikke om jeg klarer det med de smertene :sorry:
 
Googlet Renauds i farten, og da må brystvorten bli kald og hvit? Stemmer det? Mine er ikke sånn etter amming. Normal farge. Sopp, det bør man vel kunne se? Ihvertfall helsepersonell?
Er medlem på Ammehjelpsgruppen på FB,og forstår at disse tingene her kan være selv uten klassiske symptomer. Sopp er ikke alltid synlig ut fra det jeg forstår. Reynaulds skal gi hvit brystvorte,men usikker om det kan være det uten at det blir hvitt. Du kan jo evt lese litt der eller spørre Ammehjelpen, det høres helt uholdbart ut slik du har det.
 
Er medlem på Ammehjelpsgruppen på FB,og forstår at disse tingene her kan være selv uten klassiske symptomer. Sopp er ikke alltid synlig ut fra det jeg forstår. Reynaulds skal gi hvit brystvorte,men usikker om det kan være det uten at det blir hvitt. Du kan jo evt lese litt der eller spørre Ammehjelpen, det høres helt uholdbart ut slik du har det.
Takk for info :) Ammer ikke pr. idag, men venter to små til sommeren/tidlig høst og håper at jeg kan få en bedre amme-opplevelse enn de jeg har hatt før.
 
Takk for info :) Ammer ikke pr. idag, men venter to små til sommeren/tidlig høst og håper at jeg kan få en bedre amme-opplevelse enn de jeg har hatt før.
Ja,det håper jeg du skal klare. :) Ammehjelpen er veldig kunnskapsrike. Håper du slipper ha det slik denne gangen.
 
Eldste slapp ikke så ofte, men smertene pågikk hele tiden. Også under pumping.
Yngste slapp ofte, kunne ligge ved brystet i opptil to timer omgang. Vet at det er altfor lenge nå i ettertid.
Etter amming er brystvorten normal. Normal form og farge.

Hmmm. Sender deg pm.
 
All ære til deg som holdt ut! Å amme skal liksom være koselig, ikke vondt..
Har så lyst å amme de små som kommer i sommer /høst, men vet ikke om jeg klarer det med de smertene :sorry:

❤️ Hjalp veldig for meg at helsestasjonen hadde en egen ammeveileder som kom hjem til oss og observerte amming osv. Det var da jeg fikk vite at det var renauds, og forsåvidt greit å vite at det var det og ikke sugetak eller tungebånd (hun hadde ikke masse informasjon om tungebånd, men kunne sjekke fremre og se om vi hadde typiske symptomer på stramt bakre tungebånd. Isåfall sa hun at det beste var å ta kontakt med noen eksperter i privat sektor som kunne sjekke det).

Brystknoppen ble hvit, men ikke nødvendigvis kald selv om blodårene trakk seg sammen. Det var brennende og stikkende smerte, så jeg tenkte først sopp, men det var det ikke. Eneste som lindret litt var å sørge for nok klær og gode tykke ullinnlegg etter amming.

Kanskje hs hos dere har egen ammeveileder? Vet en del utdanner egne helsesøstre til å ha spesialkompetanse på amming fra norsk kompetansesenter for amming. Isåfall kan du snakke med vedkommende før fødsel om utfordringene du hadde tidligere eller avtale at hun kan komme hjem til dere kort etter fødsel. Men med to små blir det sikkert litt tid på barsel, sykehuset har sikkert ammepoliklinikk også.

Håper du får en bedre opplevelse med tvillingene ❤️ :)
 
Hadde vondt til jeg sluttet ved rundt 3 mnd. Klippet tungebånd når hun var 5mnd, så mulig det hadde gjort det bedre.
 
Har raynauds og mulig barn med stramt tunge og leppebånd. Så ble lite amming her. Er gravid med nr 3 og skal begynne med smertestillende etter fødsel for å amme. Skal også prøve å få inn hvertfall nr 2 til sjekk av tinge og leppebånd siden han er verst og da mulig nr 3 blir sjekket fortere. Amming skal ikke gjør vondt. Raynauds gir ikke direkte helt hvite bryst, jeg har til å med vondt nå som gravid og må bruke ull innlegg hele tiden for å holde smertene unna. For stram bh gir også smerter. Så er verre denne gangen men mer forberedt.
 
Back
Topp