Hvor lenge er det anbefalt å vente med samleie?

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei!
Jeg lurer på hvor lenge bør man vente med å ha samleie etter å ha utført en senabort?

Hei!

En anbefaler egentlig at du venter med samleie, til blødning/ renselse har opphørt.
Det gjelder etter både fødsel og abort
Ønsker en å starte opp før, bør en bruke kondom, slik at der ikke kommer bakterier inn i livmorhulen, som igjen kan gi en infeksjon.

Mvh jordmor Grethe

Takk for svar! :)

Senaborten var ikke noe vi ville, men under den ordinære ultralydundersøkelsen kunne dem se at lille jenta våres hadde vannhode og ryggmargsbrokk! :/ Så vi ble henvist videre til spesialister og dem bekreftet den grusomme beskjeden vi hadde fått par dager tidligere! 
Vi fikk masse informasjon om hvordan hun kom til å fungere i hverdagen og hvordan livet hennes kom til å bli dersom diagnosen er så ille som antatt. Dvs senaborten var en 50-50% sjanse å ta. 
Etter at hun var født og vi fikk se henne så visste vi med engang at det var en rett avgjørelse å ta. Hun hadde nokså stor ryggmargsbrokk og hadde stort vannhode. Men likevel føltes det så feil! Hun var så utrolig fin og lignet veldig på storebroren sin når han var liten! :') 

Før den her grusomme hendelsen har jeg hatt en spontanabort i februar og en graviditet utenfor livmora november 2011!

Vi vil så gjerne ha en liten en til, så da er mitt neste spørsmål; Når kan vi prøve igjen? Burde jeg vente med å bli gravid til etter at jeg har hatt mensen igjen? Hvis jeg skulle bli gravid igjen før jeg har hatt mensen, vil det ende med spontanabort igjen? Blødningen etter aborten har begynt å avta nu da.  
Begynner å bli veldig lei og frustrert! :/ 

Hei igjen!

Jeg ser at dere må ha hatt det VELDIG tøft! Det å bli stilt overfor slike valg, er for de aller fleste helt forferdelig!
Skjønner godt at dere ønsker flere barn.
En vet jo at det å ta folat, kan redusere risikoen for ryggmargsbrokk.
Derfor hadde jeg med en gang begynt å ta folat, før du altså blir gravid, for så å fortsette3 mnd inn i et evt nytt svangerskap.
Der er vel ingen faste regler for når dere kan prøve igjen, tenker kanskje et par måneder iallefall, slik at folaten har fått kommet inn i systemet.
Det kan være at andre hadde sagt kortere eller lengre tid, som sagt, vet ikke at der er satt noe spesiell " ventetid" etter en abort :)

Jeg ønsker dere masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe

Ja, det har vært tøft, og en stor påkjenning. Men det ordner seg jo alltid. Håper jeg da! :)

Jeg hadde aldri hørt om folinsyre/folat før jeg var hos de spesialistene som undersøkte meg og fosteret. Da fikk jeg høre at folat er anbefalt mange mnd FØR graviditet og hvis jeg ønsker flere barn så burde jeg begynne å spise det fortest mulig. Så legen ordnet en resept til meg med engang, spiser 4 tabletter hverdag, dvs 4 mg folat hverdag. 
Syns det er veldig rart at hverken min fastlege eller jordmora her har fortalt til meg om folat. Men jeg kan jo ikke skylde på dem, sånt som skjer, og nu skjedde det dessverre oss!

Håper å bli gravid igjen snart og at alt går bra denne gangen! :) 

Igjen, tusen takk for svar! :) 

Back
Topp