Hvor lenge dier barnet ditt om gangen?

Kykkelykkeliky

Elsker forumet
Juligull2021
Augustbarna 2021
Hvor lenge dier barnet ditt om gangen? Er det bare effektiv diing eller ligger barnet og koser og sover på puppen innimellom diingen?

Var på ammepoliklinikken i dag for veiledning og hun som hadde timen var VELDIG opphengt i at barnet ikke skulle die mer enn 10min pr. bryst. Når jeg sa lille M hadde sin første ammestund uten skjold og lå i 20-25 minutter og ammet var det første hun sa "Det er ALT for lenge! Det er ikke normalt".

M er 24 dager, har ikke klart å ta bryst uten ammeskjold (før økten for to dager siden og klarer det fortsatt ikke i andre stillinger) og når han tar ligger han alt fra 5 minutter til 25. Nå har han lagt på venstre bryst i ca 25 minutter og suger litt, sover litt med puppen i munnen, suger litt til (kanskje 3-4 min med aktiv diing og så sove tilsvarende), sover.... og for en gangs skyld er det BARE kos og ikke 100% stress for meg. Føles bare så feil å avslutte etter 10 minutter når det faktisk er kos for oss begge og han både sover, koser og drikker.

Hva ville du gjort? Fulgt rådet fra klinikken eller latt barnet få ligge så lenge som det ønsker, selv om det ikke bare er effektiv diing og tar lang tid?
 
Jeg ville stolt på meg selv og latt baby ligge der så lenge den vil, med mindre du får såre brystvorter e.l. Her ligger snuppa gjerne en time om hun får lov. Så lenge det er kos så ser jeg ikke grunn til å slutte. Husk at baby bruker pupp til så mye annet enn mat. Kos, trøst, "sovemedisin", smertestillende og mye mer. Veldig rart at en veileder på ammeklinikken sier det ikke er normalt! For det er det i aller høyeste grad. Det er iallefall min erfaring :)
 
Det høres veldig rart ut at 25 minutter liksom er for mye. Min dier mellom 10-40 minutter. Med førstemann kunne hun i perioder henge på i over en time.

Vi har også akkurat sluttet med skjold, deilig!
 
Her varierer det veldig! Alt fra 10 minutter til nærmere 30. Gjennomsnittet er vel rundt 15-17 minutter, men hender det blir lange «koseøkter» der det ikke ammes intensivt.

På sykehuset (Ullevål) sa de at 20-25 var helt normalt og at ingenting var feil eller galt. (jeg spurte ikke om det altså, men husker at de nevnte det).
Har aldri ammet noe særlig kortere enn 10 minutter, med mindre han egentlig bare vil ha kos og sovner med en gang. :)
Ville uansett fulgt magefølelsen. Amming er mer enn bare mat, (kos, trøst etc) og syns det rådet var rart altså.
 
Hvor lenge dier barnet ditt om gangen? Er det bare effektiv diing eller ligger barnet og koser og sover på puppen innimellom diingen?

Var på ammepoliklinikken i dag for veiledning og hun som hadde timen var VELDIG opphengt i at barnet ikke skulle die mer enn 10min pr. bryst. Når jeg sa lille M hadde sin første ammestund uten skjold og lå i 20-25 minutter og ammet var det første hun sa "Det er ALT for lenge! Det er ikke normalt".

M er 24 dager, har ikke klart å ta bryst uten ammeskjold (før økten for to dager siden og klarer det fortsatt ikke i andre stillinger) og når han tar ligger han alt fra 5 minutter til 25. Nå har han lagt på venstre bryst i ca 25 minutter og suger litt, sover litt med puppen i munnen, suger litt til (kanskje 3-4 min med aktiv diing og så sove tilsvarende), sover.... og for en gangs skyld er det BARE kos og ikke 100% stress for meg. Føles bare så feil å avslutte etter 10 minutter når det faktisk er kos for oss begge og han både sover, koser og drikker.

Hva ville du gjort? Fulgt rådet fra klinikken eller latt barnet få ligge så lenge som det ønsker, selv om det ikke bare er effektiv diing og tar lang tid?

Hørtes rart ut at en ammeveileder kommer med en slik uttalelse!! Det kan variere hvor lenge de dier om gangen og som nevnt tidligere..pupp er mere enn bare mat..det er kos..det er trøst..nærhet.. tenker at så lenge det ikke plager deg at det tar tid, at lille legger på seg nok så er det faktisk det som betyr noe :) ikke hva andre måtte mene :)
Ta deg en tur innom ammehjelpen.no og les litt der :) mye god hjelp i den siden.. :)
 
Blir foreløpig ikke sår, men da brukes det her skjold med mindre vi ligger på siden i sengen så det kan ha noe å si :) Han har nå sovnet på brystet på alle ammingene siden timen og for en gangs skyld ammer jeg uten å føle meg stresset og misslykket, så da følger jeg magefølelsen og lar han ligge!

Takk for innspill! Hjelper veldig å høre fra andre når man får så bastante svar/beskjeder uten noen videre forklaring og de ikke føles riktig ut for en selv.
 
Her ligger babyen veldig lenge, og sovner som regel ved puppen. I følge ammehjelpen er det helt greit så lenge begge trives med det. Er jo du som må se hva som passer. Tenker jo at jeg på sikt vil prøve å begrense tiden litt fordi det tross alt tar endel tid ila en dag, men da tenker jeg mårhund begynner å regulere søvnen sin selv. På sykehuset husker jeg også de var veldig opptatt av at det skulle ta kort tid, det synes jeg var litt stressende.
 
Sjokkerende utsagn!! Ammestund er hvilestund som begge har godt av! Stol på deg selv, mamma! <3
 
Ser du har fått mange svar allerede, men jeg slutter meg bare til det, og sier følg magefølelsen. Her ammer jeg i alt fra 10-30 minutter, som regel 20-25, og det varierer veldig hvor effektivt hun dier. Ofte sovner hun underveis. Hvis jeg er avhengig av en litt effektiv amming masserer jeg håndflatene eller føttene hennes, opplever at hun da holder seg våken og spiser raskere. Hvis hun har ligget lenge og bare sporadisk dier kobler jeg henne gjerne fra for å unngå sårhet, men det har hittil ikke vært noe problem.
 
Ser det er en liten stund siden dette ble skrevet.

men fikk selv beskjed at det å amme i 20 minutter var lenge og det burde ihvertfall holde med 10-15 minutter på hver side. Har nesten ikke klart å amme 10-15 på hver side da jeg gjerne lar lille gjøre deg ferdig på ene siden så det kan fylles opp mere på andre siden.

lille kan like gjerne ligge på ene siden i 30 minutter som over 1 time. Da lille ikke spiser effektivt.

ville som flere skriver her, stolt på deg selv ha amming som hvile og kosestund så lenge du selv føler det er det. Har prøvd å ikke ta til meg alle råd jeg får og heller føle på om det føles riktig eller ikke. Da man gjerne får veldig mange forskjellige råd av forskjellige mennesker. Og barn er jo veldig forskjellige, så det andre har opplevd trenger ikke din lille å gjøre det samme :)
 
Back
Topp