Hvor lenge brukte barna deres str 80 og 86?

Reana

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Juligull2021
Mini skal begynne i barnehagen i august og med mange tilbud på vinterklær nå frister det å begynne å handle inn litt varmere klær til høst og vinter. Nå er hun snart 13 mnd, og bruker str 80. Noe kan fortsatt være i lengste laget og må brettes opp, da hun ikke er spesielt lang for alderen (72cm ved 1års kontroll). Hun er "god" da, så 74 blir litt tettsittende.

Nå som størrelsene "stagnerer" mer enn det har gjort det første året så lurer jeg på hvor lenge deres små brukte str 80 og 86? Tviler på at hun skyter fart så 86 blir for lite til barnehagestart, men om det holder til utover mot høst og vinter er jeg ikke sikker på.. Og ja, jeg vet at det er store individuelle forskjeller, men tenkte å høre med dere likevel :)
 
Mi stagnerte ikke før han begynte med 98 når han var 1,5 år. Den str brukte han i 1 år.
 
Jeg kjøpte en vinterdress i str 86 nå i høst og den er knapp nå så dvs han brukte 86 ca et halvt år
 
Takk for svar :) Har en parkdress liggende i str 92 som sikkert kan brukes fra neste vår av, så da kan jeg nok se litt mer på str 86 :)
 
Vår raste gjennom str 80 :s Som i virkelig raste, det var ikke mer enn en måned, kanskje, før ting ble for lite.

Han ser ut til å rase gjennom 86 også. Vi måtte kjøpe ny vinterdress i februar, for da var den 86-dressen han druknet i i november så liten at vi omtrent måtte knekke skuldrene hans inn i den.

Voldsom voksing de siste månedene :s
 
Jente, brukte størrelse 80 i 4 mnder, begynte på 86 den måneden hun ble 1 år, brukte 86 i 6 måneder, og har nå brukt 92 i 2 måneder og nå må vi plutselig bytte til størrelse 98 pga en skikkelig vekstspurt. Så det vil nok variere veldig i hvilken størrelse ungene har en vekstspurt.. noen størrelser varer lenge, andre hopper man nesten over..
 
Mini skal begynne i barnehagen i august og med mange tilbud på vinterklær nå frister det å begynne å handle inn litt varmere klær til høst og vinter. Nå er hun snart 13 mnd, og bruker str 80. Noe kan fortsatt være i lengste laget og må brettes opp, da hun ikke er spesielt lang for alderen (72cm ved 1års kontroll). Hun er "god" da, så 74 blir litt tettsittende.

Nå som størrelsene "stagnerer" mer enn det har gjort det første året så lurer jeg på hvor lenge deres små brukte str 80 og 86? Tviler på at hun skyter fart så 86 blir for lite til barnehagestart, men om det holder til utover mot høst og vinter er jeg ikke sikker på.. Og ja, jeg vet at det er store individuelle forskjeller, men tenkte å høre med dere likevel :)

Vi brukte 80 fra 4-7 mnd og 86 fra 7/8 - 14 mnd. Var utenfor normalområdet på vekt som baby men fra 12 mnd jevnet det seg mer ut.

Jeg ville isåfall bare kjøpt 86/92 hvis det er til neste vinter og det er inneklær, litt avhengig av om klærne er små eller store i størrelsen såklart. Utetøy er ofte litt romsligere så ville sikta på 86 der :)
Men fra ett år har størrelsene passet i 6-8 mnd om gangen, avhengig av passform osv
 
Mini skal begynne i barnehagen i august og med mange tilbud på vinterklær nå frister det å begynne å handle inn litt varmere klær til høst og vinter. Nå er hun snart 13 mnd, og bruker str 80. Noe kan fortsatt være i lengste laget og må brettes opp, da hun ikke er spesielt lang for alderen (72cm ved 1års kontroll). Hun er "god" da, så 74 blir litt tettsittende.

Nå som størrelsene "stagnerer" mer enn det har gjort det første året så lurer jeg på hvor lenge deres små brukte str 80 og 86? Tviler på at hun skyter fart så 86 blir for lite til barnehagestart, men om det holder til utover mot høst og vinter er jeg ikke sikker på.. Og ja, jeg vet at det er store individuelle forskjeller, men tenkte å høre med dere likevel :)

jenta mi var 74 cm på 1 års kontroll, hun startet i barnehage når hun var 11 mnd og brukte strl 80 ca 2 mnd til etter barnehagestart før vi måtte pakke det bort. Nå er hun 1,5 år, bruker størrelse 86 for det meste men strl 92 passer egentlig veldig godt til henne nå, så mye av strl 86 blir nok pakket bort snart. Usikker helt vekst nå da det er en stund siden kontroll, men hun var 79 cm cm ved 15 mnd kontroll og allerede da hadde vi pakket bort strl 80 fordi vi synes strl 86 passet bedre. Har yttertøy i både 86 og 92 nå i merkene reflex og name it, synes ikke 92 opplevdes spesielt stort sammelignet med 86 på henne.
 
Mini skal begynne i barnehagen i august og med mange tilbud på vinterklær nå frister det å begynne å handle inn litt varmere klær til høst og vinter. Nå er hun snart 13 mnd, og bruker str 80. Noe kan fortsatt være i lengste laget og må brettes opp, da hun ikke er spesielt lang for alderen (72cm ved 1års kontroll). Hun er "god" da, så 74 blir litt tettsittende.

Nå som størrelsene "stagnerer" mer enn det har gjort det første året så lurer jeg på hvor lenge deres små brukte str 80 og 86? Tviler på at hun skyter fart så 86 blir for lite til barnehagestart, men om det holder til utover mot høst og vinter er jeg ikke sikker på.. Og ja, jeg vet at det er store individuelle forskjeller, men tenkte å høre med dere likevel :)
Mi har alltid vært liten for alderen, nå er hun 2 år og 9 mnd og bruker fortsatt 86/92 i klær. Det blir mer og mer str 92, siden hun har vokst en del nå etter jul. Hun stagnerte noe i vekst rundt året-halvannet, og brukte str 80 i 9 mnd ca, og 86 har hun brukt i godt over et år. Vinterdressen (Reima, stor i str) i str 86 som jeg kjøpte til vinteren i fjor, har holdt hele denne vinteren også, og passer godt fortsatt. Det er utrolig forskjell på merkene synes jeg. I ullplagg har hun feks str 100 i Joha og Vossatassar, da disse ofte oppleves trange og blir tidlig for små. I Hust and Claire og Name it passer hun som et skudd i str 86, 92 er fortsatt litt stort.
 
4-5 måneder ca i både 80 og 86. Bruker litt lengre tid for hver størrelse, men ikke mye.

Min erfaring er forresten at mye av utedressene er så store i størrelsene at det ikke funker å vokse inn i de. Så de er gjerne det siste jeg bytter størrelse på, så han ikke svømmer i dressen.
 
Jeg syns også utedresser er store i str. Mi var 78cm på 1-årskontroll og 81cm på 15mnd. Nå er ho straks 1,5år og jeg kunne sikkert byttet til str 86 i utedress, men de jeg har i str 80 har fortsatt ikke blitt for korte, men mer akkurat passe og kanskje ikke passe så lenge til. Ho har da brukt 80 i utedress i 6mnd, da 74 ble knapt da ho startet k barnehagen ved 11mnd.
 
Str 80 startet han med da han var rundt året, brukte det i rundt 6 måneder før han var i 86 i 5-6 måneder.
Første året i barnehagen hadde han parkdress i 80, vinterdress i 80, men byttet til 86 før vinteren var omme, parkdress i 86 en liten stund før vi byttet til 92. Brukte parkdressen i 80 lengre enn den i 86 - forskjellige merker, så ikke alle merkene som passer alle barn like godt


(Parkdressen i 92 brukte han i høst også, hadde vinterdress i 92 og 98. Bruker nå parkdress i 98)

Det er veldig forskjell på hvor store barn er, og hvilke str de bruker. På jobb (i barnehage) har jeg hatt 1 åringer som har brukt 74 første halvår, mens andre1 åringer kan ha brukt 92/98.
Noen barn vokser fort i perioder, og «hopper» nesten over størrelser
 
Jeg tror det varierer slik på barn at det er vanskelig å gi noen fasit på ting:)

Jeg har hørt mange si at uteklær gjerne er drøye i størrelse og gjerne varer lenger i størrelsene der, men det har ikke vært vår opplevelse i de ulike merkene vi har forsøkt. men det ser ut til å være fordi hun er så lang i ryggen. Klær e hadde sikkert var lenger i lengde på ben og armer, men så blir den for kort mellom skritt og skulder.
 
Back
Topp