Hvor lenge ammet du tvillingene?

Batuuli

Gift med forumet
Februarbarna 2020
Jeg har aldri klart å få bygd opp en god melkeproduksjon og jeg kjenner at jeg sliter med å opprettholde det lille jeg har.. Nå fikk ikke vi den helt optimale starten siden de ble født prematurt og de ble tatt ut av fødestuen så og si med en gang. Fikk kun hatt den ene tvillingen hos meg i 45 minutter etter at hun ble sjekket før hun måtte tilbake til nyfødtintensiven, og fikk deretter ikke holdt dem før seint dagen etter. Så jeg gikk glipp av masse tid til stimulering helt i begynnelsen. I tillegg mistet jeg over 1 liter med blod under fødsel. Jeg prøvde intenst å håndmelke og pumpe for å få igang produksjonen og fikk tilslutt jobbet meg opp til 300 ml i døgnet ila de tre ukene vi tilbrakte på nyfødtn.

Pga en del stress ved hjemkomst gikk produksjonen min betraktelig ned og jeg klarer ikke å få jobbet opp produksjonen igjen til tross for amming hver 2.-3. Time, i tillegg til pumping. Jeg har snakket med både hs og jm for å få hjelp, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli sliten og lei av å prøve og kjenner jeg bare har lyst å gi opp hele ammingen.. men samtidig har jeg så inderlig lyst til å gi dem det lille jeg har :rolleyes: De er 8 uker nå og jeg har lyst til gi det et siste forsøk før jeg gir opp for denne gang..

Hvor lenge ammet dere? Evt har dere noen råd el tips å komme med?

Mine er også premature, men jeg fikk nok en bedre start enn deg likevel. Jeg visste barna skulle på NFI og dermed var ikke det noen overraskelse. Jeg ammet ene til 16mnd, pumpet til hun andre til hun var 14mnd. Det som fungerte for meg for å øke produksjonen var mat, rett pumpeteknikk (brukte hendene til å komprimere brystet mens jeg pumpet) og rett størrelse på pumpeskjoldene, syntocinon nesespray og simulerte økedøgn via powerpumping.

Mine er også premature, men jeg fikk nok en bedre start enn deg likevel. Jeg visste barna skulle på NFI og dermed var ikke det noen overraskelse. Jeg ammet ene til 16mnd, pumpet til hun andre til hun var 14mnd. Det som fungerte for meg for å øke produksjonen var mat, rett pumpeteknikk (brukte hendene til å komprimere brystet mens jeg pumpet) og rett størrelse på pumpeskjoldene, syntocinon nesespray og simulerte økedøgn via powerpumping.
Vi visste også at jentene våres ble å komme prematurt pga en del komplikasjoner opp gjennom svangerskapet, så det var ikke noen overraskelse sånn sett :) Sykt bra at du fikk ammet/pumpet såpass lenge! Jeg hååper jeg kan få det til. Har prøvd både powerpumping og syntocinon uten at jeg syntes det har hjulpet noe særlig. Hvor lange økter med powerpumping hadde du ila en dag?

Har ikke erfaring med tvillinger ennå, vil bare si at det lille de får er gull verdt (selv om du sikkert alt vet det).
Så om de bare får noen ml hver per dag, så kan det ha mye å si.
Håper du finner ut av det :Heartred

Fullammet tvillingene til de var godt og vel 5 mnd gamle, og det er jeg veldig stolt over, for det har vært en kamp mot sopp, gjentatte brystbetennelser og ekstremt såre brystvorter.
Nå er tvillingene 9 mnd og jeg ammer de fortsatt. Jeg tenker å fortsette med amming i noen mnd til, om de fortsatt er intersserte

Tvillingene var ikke premature, men jeg kom tregt igang med melkeproduksjonen etter akutt keisersnitt. Gav mme på sykehuset, men når vi kom hjem droppa vi mme rimelig fort. Hadde da tre døgn med intens amming, pumping og to sultne babyer, men det var helt klart det som skulle til for å få fart på sakene Er glad jeg sto i det, men skjønner ekstremt godt at folk gir opp amming

Back
Topp