Hvor lenge ammer dere om gangen? Og hvor mange måltider i døgnet?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Her bruker frøkna laaang tid når hun spiser. Akkurat som storebror gjorde..

Kan bruke opptil 30 min pr pupp, og med litt pause imellom puppene så går det jo litt tid..
Ofte klarer hun seg med en pupp om gangen også da.

Jeg lar henne ligge så lenge hun har behov, for er jo noe med den fete ettermelka også. Og enn så lenge har jeg ikke så mye annet på programmet så er ikke noe stress at matingen tar litt tid.

Men blir jo litt annerledes når storebror skal ha ferie om to uker. Da kan jo en time om gangen bli litt mye..

Og hvor mange ganger i døgnet spiser babyen? Her tror jeg vi er på ca 6-7 måltider i døgnet. Er det lite? Hun sover så mye, og jeg er ikke vant til et sovebarn.. Storebror spiste annenhver time, så jeg er ikke vant til at det går 3-4 timer mellom måltidene. Men hun legger bra på seg, tisser og bæsjer mye, så hun får nok den maten hun skal ha.

Hvordan er det hos dere andre?
 
Her er det spising med ca 2 timers mellomrom. Hun vil stort sett bare ha en pupp og hun kan bruke alt fra 10 min til 1 time på en pupp.. Men som regel er vi ferdige i løpet av 15-20 min. På natten kan det nå etterhvert av og til gå 3 timer mellom måltidene..
 
Her er det amming med 2-3 timers mellomrom. Han er rask som sin bror og bruker 10- 15 min og nøyer seg med en pupp.
 
Fra han tar tak bruker han ca 10-15min, men vi kan bruke 15-20min før han i det hele tatt får tak. Vi må ty til liggestilling på det ene brystet og tvillingstilling på det andre :p Veldig praktisk med liggestillingen om man er på besøk -_-

Han spiser vel rundt 6-7måltider. Har ikke tenkt så mye over det egentlig. Med storesøster var fokuset så enormt på nettopp dette med måltider og ernæring generelt, så jeg har bevisst valgt å ikke se på klokken eller å tenke så mye på dette med mat så lenge han er fornøyd og går opp i vekt. Veide han i går og fikk bekreftet at melken "funker" så da senker jeg skuldrene og tar det med ro :)

Så lenge hun går opp i vekt, er fornøyd og har våte bleier og avføringer tror jeg ikke du trenger å tenke noe over det altså. Skjønner at det tar lang tid med måltidene når hun koser seg så lenge, mine bryster hadde vel vært døde om han lille min hadde spist så lenge.. 

Fy søren så vondt det er! Griner nesten når han tar tak... Har sprukket opp og har sår på brystknoppene - aua :(
 
Her har jeg også en som  kan ligge i timesvis om dagen ved puppen. Han spiser stort sett fra begge hver gang, bortsett fra om natta. Føler det bare går en time mellom hver gang han skal ha mat, men vet jo at han sover en del timer om dagen ( her er døgnet snudd helt om ), så han spiser jo ikke hele tiden. Var på kontroll i dag og fikk bekrefta at han får i seg nok mat da han har lagt på seg 530 g på 13 dager, så da har den forferdelige første økeperioden gitt resultater. Tror du bare skal ta det med ro så lenge det er avføring og tunge tissebleier hver dag
 
Har vært veeldig sår på brystknoppene ja, men nå er det bra igjen. Frøkna her hadde gått opp 150 g på 5 dager, og de regner 150 g i uka som vanlig, så hun får nok det hun trenger. Skal ta en veietur til uka igjen. Men hun har spist hyppigere i dag, men er jo varmt nå, så mest sannsynlig derfor. Og ja, hun renner over i tissebleiene rett som det er, og bæsjer støtt, så hun lider nok ingen nød. Får håpe hun blir litt raskere på spisinga etterhvert. Men hun elsker visst å ligge å kose puppen.. :/ Jeg får bli flinkere til å koble henne av npr jeg kjenner det bare er kosing og ikke aktiv spising.
 
Varierer fra seks til åtte måltid, og tiden er fra ti minutter til en hel time. Nå er hun litt merkelig, da, hun viste akkurat tegn på sult for tredje gang på under tre timer, og da hadde hun først tømt begge puppene :o
 


Mortania skrev:
Varierer fra seks til åtte måltid, og tiden er fra ti minutter til en hel time. Nå er hun litt merkelig, da, hun viste akkurat tegn på sult for tredje gang på under tre timer, og da hadde hun først tømt begge puppene :o



Kan det være økedøgn hos deg da? Da vil de jo ofte ha hele tiden husker jeg fra storebror. Slitsomt, men godt å få tilpassa produksjonen også. Men så lenge de er fornøyde og sover, bæsjer, tisser og ser ut til å gå opp i vekt får vi bare tilpasse oss etter dem ;)
 
jenta mi kan ligge 2 timer hun men jeg har fått beskjed av helsesøster å gi henne 15 min på hver pupp, og om hun enda er sulten blir det mme.

sliter med å få henne til å sove etter måltidene da:( stress om natta

hun spiser ca hver 3 time. jeg har maaasse melk og god melk så vet ikke hvorfor hun aldri blir mett men.. hun har lagt på seg 535 gram på 8 dager så hun går godt opp i vekt kan man si:P
 


Mona=) skrev:
jenta mi kan ligge 2 timer hun men jeg har fått beskjed av helsesøster å gi henne 15 min på hver pupp, og om hun enda er sulten blir det mme.

sliter med å få henne til å sove etter måltidene da:( stress om natta

hun spiser ca hver 3 time. jeg har maaasse melk og god melk så vet ikke hvorfor hun aldri blir mett men.. hun har lagt på seg 535 gram på 8 dager så hun går godt opp i vekt kan man si:P



Men bare 15 min pr pupp? Jeg sendte forespørsel til ammehjelpen ang lengde på amming på nyfødte. De anbefalte at de fikk ligge til de slapp taket i puppen sånn at de fikk den fete ettermelka som metter mest. Hvis du har så mye melk selv, er du sikker på at hun får i seg noe av den fete melka og ikke bare den første tørsteslukkende melka? Hadde vel vært bedre å gi alt som morsmelk enn å drive med erstatning når du har så mye? Jeg hadde prøvd å la henne ligge til hun slapp jeg, og sett om hun ble fornøyd med det.. Så hadde du slupet styret med mme etter amming.. Er ikke alle helsesøstre som er ammeeksperter..
 
Back
Topp