Hvor lenge Albyl-E?

Ompalompas

Forelsket i forumet
September To Remember 2022
Til dere som går på Albyl-e - hvor lenge skal dere ta det? Har lest at man ofte går på det fram til rundt uke 37, men gynekologen sa til meg at jeg kun skal gå på det til uke 12 :bored: Hvis problemet mitt er blodpropper i morkaka så vil jo det skje etter uke 12 også..

Dette lurer jeg også på. Tror det er til uke 12.. men jeg vil egentli ikke slutte:eek: betryggende å gå på det..

Dette lurer jeg også på. Tror det er til uke 12.. men jeg vil egentli ikke slutte:eek: betryggende å gå på det..
Samme tenker jeg :oops: Skal høre når jeg skal på ultralyd på sykehuset og hvis de også sier til uke 12 så stemmer det vel :shy:

Sniker
Det kommer litt an på hvorfor man skal gå på det. Jeg har brukt det først fra uke 10. Fikk instruksjon om begynne mellom 10+0 og 12+0. Så bare stol på den beskjeden dere har fått fra helsepersonell, det er helt sikkert tilpassa deres svangerksap ❤️

Sniker
Det kommer litt an på hvorfor man skal gå på det. Jeg har brukt det først fra uke 10. Fikk instruksjon om begynne mellom 10+0 og 12+0. Så bare stol på den beskjeden dere har fått fra helsepersonell, det er helt sikkert tilpassa deres svangerksap ❤️
Det er ikke påvist noen grunn til at jeg må gå på det, men går egentlig bare på det fordi det ikke skader å gjøre det. Alle blodprøvene mine var helt fine. Har bare lest om at noen får blodpropper i morkaka som gjør at fosteret dør og syns det er skikkelig skummelt å slutte på dem så tidlig som i uke 12 :shy:

Det er ikke påvist noen grunn til at jeg må gå på det, men går egentlig bare på det fordi det ikke skader å gjøre det. Alle blodprøvene mine var helt fine. Har bare lest om at noen får blodpropper i morkaka som gjør at fosteret dør og syns det er skikkelig skummelt å slutte på dem så tidlig som i uke 12 :shy:

Ved blodpropper i morkake vil man ofte se utflatende vekst (feks mindre sf-mål på jordmorkontroll) og mindre liv. Så du kan følge med på liv i magen fra uke 24 også vil du også få mål sf-målet hos jordmor som blir en slags indikasjon på vekst i magen. Les mer på kjennliv.no
Har du vært gravid eller mistet tidligere siden du står på det nå?

Ved blodpropper i morkake vil man ofte se utflatende vekst (feks mindre sf-mål på jordmorkontroll) og mindre liv. Så du kan følge med på liv i magen fra uke 24 også vil du også få mål sf-målet hos jordmor som blir en slags indikasjon på vekst i magen. Les mer på kjennliv.no
Har du vært gravid eller mistet tidligere siden du står på det nå?
Jeg har hatt to SA og en MA i tillegg til mange kjemiske/tidlige SA så er derfor jeg går på støttemedisiner nå, ja.

Jeg har hatt to SA og en MA i tillegg til mange kjemiske/tidlige SA så er derfor jeg går på støttemedisiner nå, ja.

Skjønner - virker som det ved tidlige aborter har mest effekt med blodfortynnende tidlig. Det er hvertfall veldig uvanlig med blodpropper i morkaka uten at man legger merke til det ved mindre liv eller mindre vekst på magemålet.
Krysser fingrene for at alt går fint for deg denne gangen ❤️ :)
Jeg gikk på mine fra uke 10-36 og det var det påvist grunn for. For sikkerhetsskyld har jeg inntrykk av at det er vanligst å bruke i første trimester for at egget skal feste seg godt i starten.

Hvor lenge man skal bruke det avhenger av indikasjonen, og det finnes mange indikasjoner for å bruke albyl-e i svangerskapet. Derfor må man høre med sin egen lege, heller enn å tenke hvordan andre bruker det, for de kan ha fått det på en helt annen indikasjon enn en selv. Bare riktig bruk har riktig effekt :)

Er det påvist en grunn til hvorfor du skal gå så lenge eller går du også på dem for sikkerhetsskyld? :shy:
Er vel
Er det påvist en grunn til hvorfor du skal gå så lenge eller går du også på dem for sikkerhetsskyld? :shy:

fikk ikke noen grunn, men regner med at det er i tilfelle det kommer blodpropper. Det er jo like farlig helt frem til fosteret er levedyktig tenker jeg

Er vel

fikk ikke noen grunn, men regner med at det er i tilfelle det kommer blodpropper. Det er jo like farlig helt frem til fosteret er levedyktig tenker jeg
Det samme tenker jeg og derfor jeg syns det er veldig skummelt å skulle slutte i uke 12!

Til uke 37 her :) Fått det pga habituell abort

Back
Topp