Hvor lav temperatur kan 1-åringen sove i ute?

Lulilu

Glad i forumet
Oktobermirakler 2013
Januarskatter 2015
Sønnen vår er 15 mnd og har bestandig sovet ute i vogna på dagen. I fjor på denne tiden var han jo bare 3 mnd gammel og da var det ikke noe problem å la han sovne inne hvis det var for kaldt. Holdt han inne om det var lavere temp enn -6 til 7 grader. Men nå som han er over året tenker jeg han tåler litt mer kulde. I dag er det nesten -12 grader. Han sovner nesten med en gang jeg legger han i vogna. Og da sover han 2 timer, noe han trenger. Hvis han skal sove inne må jeg vente til han blir stuptrøtt som sikkert blir altfor sent for en blund, og sover bare 1 times tid. Er uaktuelt å vogge han i søvn. Er høygravid. Så... Hvor kaldt har deres barn sovet i ute?

De dagene det var svinkaldt ute la jeg gutten i vogna (gikk kjapp tur), satt han inne på et rom under vinduet på full gap. Men da var det snakk om -20.

Hvis han er året så vil jeg ikke tenke på -12 som mye. Kanskje rundt -15 som grense? Kommer jo an på om det er vind ute feks? Er det lunt der han skal sove?

Husk det er jo ikke -12 inne i vogna.

Takk for kjapt svar :) mtp at det straks er leggetid ;) det blåser ikke her i dag og han er godt beskyttet i ullkorga posen sin. Har ikke mulighet til å sette han inn i gangen, da han sover på verandaen og gården her er rett ved veien. Han hadde uansett krepert av varme i den posen da. Satser på at det går greit å la han sove ute :)

Jeg har satt 15 minus som grense, men hun sover veldig lukt da inne på veranda. Hun sover fint på vaskerommet med vinduet på vidt gap :p nettopp våknet etter nesten to timer, her var det nemlig 15,3 minus ... Brrrr.....så vi er inne å fyrer i ovnen i dag ;)

Jeg tenkte alltid at -10 var en grense, men er veldig "rått" her jeg bor så det oppleves veldig mye kaldere :p

Anbefalte grense for barn under 3 år er -10, det fordi lungene dems ikke er fullt utviklet enda og luften er da for kald. Jeg kjenner dette selv på pusten min, er det lavere temperatur enn 10 minus så gjør det vondt i lungene mine å oppholde meg ute.
Så her sover alle inne om det er så kaldt som ti minus eller kaldere :)
Og det handler ikke om at barnet blir kaldt og fryser, men at luften er for kald for umodne luftrør og lunger. De kan fortere utvikle astma da :)

Last edited:
Min sov ute i dag på -11. Følte det var litt på grensen. Han sov godt og var på ingen måte kald når han våknet :)

I barnehagen har vi -10 som grense. Det har ikke med hvor kalde de blir på kroppen, men pga at det ikke er bra for lungene å dra den kalde lufta ned.

Her har det aldri vært kaldere enn -15 da. Men snuppa sov ute likevel.

Nesa var så langt nedi skinnposen at hun pusta ikke inn den iskalde lufta ;)

Hadde babycall ved siden av hodet hennes og tempen kom aldri under 0 nedi der :)

I barnehagen har vi -10 som grense. Det har ikke med hvor kalde de blir på kroppen, men pga at det ikke er bra for lungene å dra den kalde lufta ned.
Men det å la de leke ute og sove i vogna er to forskjellige ting ;)

Lufta nedig vogna vil ikke bli like kald dersom det er ei lun vogn med god kalesje og tykk vognpose som går langt opp. :) Da varmes lufta rundt hodet opp.

Lufta nedig vogna vil ikke bli like kald dersom det er ei lun vogn med god kalesje og tykk vognpose som går langt opp. :) Da varmes lufta rundt hodet opp.

Det vet jeg. Sa bare at i barnehagen er det en regel vi forholder oss til, også ved soving.

Selv lot jeg heller ikke datteren min sove ute i så mye kaldere enn -10 :-)

De anbefaler ikke at barn skal sove ute i vogn ved ti minus heller.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Kaldere-enn-minus-10-Hold-barna-inne-5111044.html
Hver og en må bestemme dette selv, men jeg har ett astma barn og vil aldri utsette de andre for det samme, den sjansen tar ikke jeg :)
Det er ikke alltid bra med frisk luft.

Opp til 15 minus, bor i innlandet, og parkerte ofte vogna i garasjen eller noe sånt :) Blir lunt og godt inne i vogna. :)

Men 10 minus er vel en sånn grense, men da kan jo ikke unger ut enkelte steder i landet hele vinteren :P

Så se an i forhold til vind og sånt, og gjerne ha på regntrekk eller noe sånt, så blir lufta inni kalesjen varmet opp :)

Når babycallen målte +4 grader ved hodet til babyen selv om gradestokken viste -12 så var jeg ikke bekymra for pusten ;)

Nei, klart du må gjøre som du selv vil med ditt barn. Det er i mot anbefalinger fra flere så synes ikke det er riktig da å anbefale andre å gjøre noe som ikke er anbefalt. Astma er ikke gøy å ha verken som voksen eller barn. Jeg tar ikke den sjansen med mine barn, selv om det betyr inne fra november til mars.
Er det samme som bilsikring, går som regel bra, men ikke en sjanse jeg tar :)

Nei, klart du må gjøre som du selv vil med ditt barn. Det er i mot anbefalinger fra flere så synes ikke det er riktig da å anbefale andre å gjøre som du. Astma er ikke gøy å ha verken som voksen eller barn. Jeg tar ikke den sjansen med mine barn, selv om det betyr inne fra november til mars.
Er det samme som bilsikring, går som regel bra, men ikke en sjanse jeg tar :)
Jammen kjære vene. Barnet kan da ikke FÅ astma av å sove ute i kald luft! :p

Men hvorfor er det et problem når barnet IKKE puster inn minusgrader og kald, tørr luft? Kan du forklare meg det?

Når lufta inni kalesjen er oppvarmet, og nesa er nedi posen. Når babyen puster inn luft med plussgrader i, hvorfor er det et problem? Når man måler tempen og hele tiden ser at det ikke er verre nedi der enn å leke ute i 3-4 grader...

Når man bor på et sted som har -10/-15 grader i 4 måneder av året så kan man ikke la være å røre seg utfor døra.

Å sammenlike dette med bilsikring er bare usaklig, da det absolutt ikke er det samme.

Jammen kjære vene. Barnet kan da ikke FÅ astma av å sove ute i kald luft! :p

Men hvorfor er det et problem når barnet IKKE puster inn minusgrader og kald, tørr luft? Kan du forklare meg det?

Når lufta inni kalesjen er oppvarmet, og nesa er nedi posen. Når babyen puster inn luft med plussgrader i, hvorfor er det et problem? Når man måler tempen og hele tiden ser at det ikke er verre nedi der enn å leke ute i 3-4 grader...

Når man bor på et sted som har -10/-15 grader i 4 måneder av året så kan man ikke la være å røre seg utfor døra.

Å sammenlike dette med bilsikring er bare usaklig, da det absolutt ikke er det samme.

Barnet kan utvikle astma fordi de har ikke modne nok lunger til å ta i mot den kalde luften. Derfor anbefalingene fra flere hold, handler ikke om at barnet blir kald på kroppen. Jeg hadde kvittet meg med den vognen om det var slik at barnet puster inn gammel oppvarmet luft, vi vet vel alle at det ikke er bra..
Som sagt det er helt opp til foreldrene, jeg ser ikke hvorfor barn på død og liv skal sove ute når det ikke er anbefalt.
For meg er det samme som bilsikring, jeg vil ikke ta sjansen på å påføre mitt barn en sykdom som astma, jeg vil heller ikke ta sjansen på å påføre de store nakker skader. Derfor følger jeg anbefalinger når det gjelder barn.
Jeg informerer også andre som spør, men hver og en må ta sin egen avgjørelse. Jeg holder mine barn inne om det er ti minus eller kaldere.

Barnet kan utvikle astma fordi de har ikke modne nok lunger til å ta i mot den kalde luften. Derfor anbefalingene fra flere hold, handler ikke om at barnet blir kald på kroppen. Jeg hadde kvittet meg med den vognen om det var slik at barnet puster inn gammel oppvarmet luft, vi vet vel alle at det ikke er bra..
Som sagt det er helt opp til foreldrene, jeg ser ikke hvorfor barn på død og liv skal sove ute når det ikke er anbefalt.
For meg er det samme som bilsikring, jeg vil ikke ta sjansen på å påføre mitt barn en sykdom som astma, jeg vil heller ikke ta sjansen på å påføre de store nakker skader. Derfor følger jeg anbefalinger når det gjelder barn.
Jeg informerer også andre som spør, men hver og en må ta sin egen avgjørelse. Jeg holder mine barn inne om det er ti minus eller kaldere.
ALLE barnevognkalesjer isolerer slik at lufta inni vogna holder høyere temp enn hva som er ute.

Her i det iskalde nord kan vi ikke sitte inne fra november til mars, man må på butikken, helsestasjon og hente i bhg. Heldigvis kan man bære barnet tett inntil seg eller ha det i en god vogn slik at kulda ikke skader lungene.

Er forskjell på å bæres inn og ut av bil til og fra butikken o.l, i motsetning til å sove ute i to timer.

Back
Topp