Hvor langt er jeg komt.....?

Anna77

Betatt av forumet
:laughing025:smiley-angelic002
23 veker på onsdag!
Men hvordan i all verden rekner jeg mnd? *Føler seg blond*
(24 veker = 6 mnd?)

Har termin 11.mars, enkel rekning seier då at det er 4 mnd igjen den 11.11?

Bare meg som er dum og blond? :smiley-ashamed008:laughing025:happy118
Totalt er vel graviditeten 40 veker + 2 dager?
Men alle seier jo 9 mnd??

Hjelp....

:laughing025:smiley-angelic002
23 veker på onsdag!
Men hvordan i all verden rekner jeg mnd? *Føler seg blond*
(24 veker = 6 mnd?)

Har termin 11.mars, enkel rekning seier då at det er 4 mnd igjen den 11.11?

Bare meg som er dum og blond? :smiley-ashamed008:laughing025:happy118
Totalt er vel graviditeten 40 veker + 2 dager?
Men alle seier jo 9 mnd??

Hjelp....
Jeg har også termin 11, men er i ny uke på tirsdager i følge jordmor. Skrev om de månedene et annet sted tidligere i dag, skal se om jeg får funnet igjen :)

Det med mnd er som med uker. Uke 23+0 kaller vi for uke 24 fordi det er 23 fullgåtte uker, startet på uke 24. Du har gått 5 fulle måneder, er i mnd 5+, så vi sier 6 mnd (da føder du på slutten av 9 mnd. Til gamle damer og folk som ikke har vært gravide som spør om mnd blir "mest riktig" svar, sånn de leser det 5 mnd gravid.. Vet ikke om jeg fikk til å gjøre det forståelig nå, men :P
Her fant jeg. Hvis jeg har forstått riktig da :P 1 kalendermåned er jo ikke helt det samme som 1 gravidmåned fordi kalendermåned er 4,33 uker, mens gravidmåneden er 4 uker ettersom jeg forstår..

Takk for svar søte deg!!!
Ikkje løye eg som e førstegangsgravid IKKJE har forstått dette ;)
:flower

d555d70afbe51525b5f8eea605141fac

Jeg pleier alltid å oppgi måneder på bakgrunn av hvor langt tid det er igjen til termin. Er det 5 måneder igjen til termin, sier jeg at jeg er 4 måneder på vei. Folk flest tenker på et svangerskap som 9 måneder. Hadde jeg nå sagt at jeg var i 5. måned, ville kanskje flere trodd jeg skulle føde om 4 mnd. Nå er jeg 19+6, og ville da sagt at jeg er litt over 4 mnd på vei. (termin 2/4).

Men egentlig er jeg jo gravid i 5. kalendermåned (altså påbegynt min 5. måned) og i 6. graviditetsmåned. Men det tror jeg blir for forrvirrende for folk flest å forholde seg til...

Er 24 uker... Sier 6 mnd på vei ... D som står på apper og i følge lege/jm ;)

På ene appen min står det 6mnd, så når jeg sa det etter noen spurte hvor langt jeg er på vei (funker dårlig å si 23 uker til folk som ikke har vært gravid) fikk jeg "åh bare 3 mnd igjen da!" Så etter det har jeg sagt 5 måneder på vei slik at det skal gi litt mer mening for de som regner et svangerskap som 9mnd. (I følge jm er et svangerskap 10 mnd?) forvirrende greier det her..

Back
Topp