Hvor langt er jeg egentlig på vei?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Våryr89

Blir kjent med forumet
Hei!
I går var jeg på tul. Veldig spennende og fantastisk! Gynekologen var dansk, så jeg fikk rett og slett ikke med meg alt han sa:D

I følge appen min er jeg i dag 10+6. I følge legen min er jeg 11+2 ( Hun brukte svangerskapskalkulator)
men i følge tul var jeg 11+4 i går!

Jeg synes det er rart at jeg er 11+4, da jeg tok eggløsningstest som var positiv den 30.mars. Hva er egentlig mest riktig? Er det sånn at ultralyden er mest nøyaktig? I såfall ble jo jeg gravid før den positive eggløsningstesten...
 
Skjedde det samme med meg. Hadde tatt eggeløsningstest og fått tydelig positiv, så følte meg 100% sikker på termin. Tidlig ultralyd gav med termin over en uke før min egen. Fødte en uke før ultermin, og gutten var helt fin og ferdig. Jordmoren som tok i mot sa at hun tror han ble født til termin, siden han ikke hadde noe fett på kroppen da han ble født, pluss lange negler og øyebryn + vipper. Er et mysterie for meg, for hvis jeg regner tilbake hadde jeg jo mensen da han må ha blitt unnfanget. De sier tidlig ultralyd er det mest nøyaktige. Så ville nok stolt på den :)
 
Hei!

Dette med termin og uker er ikke lett å forstå seg på. Det finnes flere måter å regner ut termin - termin vil variere med et par dager ut i fra hvordan det blir regnet ut. Dette vil da føre til at du får noen dager forskjell i hvor lang du er i svangerskapet. Legen og app går ut i fra siste menstrasjon første dag, og ultralyd går ut i fra størrelsen på fosteret ( som også kan være avhengig av hvordan barnet ligger)

Frem til ordinær Ultralyd i uke 18 - 20 benyttes estimert termin som blir regnet ut i fra siste menstrasjon første dag. Etter Ultralyd i uke 18-20 regner man uker og dager ut i fra terminen som blir fastsatt på Ultralyd.

Jeg vet dessverre ikke din siste menstrasjon din så kan dessverre ikke regne ut for deg. I hovedsak ville jeg fult det lengen din sa ang svangerskaps lengde.

Håper dette var til litt hjelp.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp