Hvor langt bør man egentlig presse seg selv?

mams90

Forelsket i forumet
Jeg er litt fortvilet her jeg sitter og trenger noen innspill kjenner jeg.

Jeg har i mange år slitt med forskjellige moderate psykiske plager. Nå i januar bestemte jeg i samråd med nav og behandler at jeg skulle prøve meg forsiktig i arbeidstrening og se hvordan det gikk. Noen timer i uken til å begynne med. Noe jeg i utgangspunktet så veldig frem til.

Nå er jeg inne i min 5. uke av arbeidstreningen og jeg kjenner at det er i ferd med å slite meg helt ut.
Selv om det bare er noen timer i uken koster det all energi jeg har, og jeg orker svært lite resten av tiden. De dagene jeg er på jobb er jeg så sliten når jeg kommer hjem at jeg stort sett begynner å gråte, blir kvalm og skjelven. Jeg er også veldig plaget med bekkenet, som gjør så vondt etter de timene at jeg knapt klarer å puste. Jeg har også masse kynnere disse dagene.

Spørsmålet mitt er vel egentlig: hvor langt bør man egentlig presse seg, og spesielt når man er gravid, før man kaster inn årene og sier at dette går ikke? Og hvor mye påvirker egentlig stress babyen i magen? Da snakker vi et ganske høyt stressnivå..
 
Høres veldig ut som bekkenet og kynnerne er en god grunn for å trappe ned. Ang stresset så vet jeg ikke.
Er det full dag du har eller få timer flere dager? Noen mulighet for pauser?
 
De sier jo at stress kan påvirke baby, selv om jeg er usikker på hvordan.

Men det som ER sikkert, er at stress har negativ virkning på blodtrykk og og kan medvirke til at man utvikler svangerskapsforgiftning, og DET er ikke bra. Jeg ble 50% sykemeldt sist pga blodtrykk og bekkenplager i kombinasjon. En uke senere var blodtrykket fint igjen :) så jeg ville snakka med jordmor eller lege før jeg pressa meg no særlig mer om jeg var deg....
 
Høres veldig ut som bekkenet og kynnerne er en god grunn for å trappe ned. Ang stresset så vet jeg ikke.
Er det full dag du har eller få timer flere dager? Noen mulighet for pauser?


Er 4 timer 2 dager i uken. Mulighet for pauser er det absolutt og de benytter jeg meg allerede av.:)
 
Da tror jeg at jeg ville tatt en tur til lege evt en prat med jm først ( selv om de ikke kan sykemelde) for høres ikke bra ut at du blir så dårlig. Klem
 
De sier jo at stress kan påvirke baby, selv om jeg er usikker på hvordan.

Men det som ER sikkert, er at stress har negativ virkning på blodtrykk og og kan medvirke til at man utvikler svangerskapsforgiftning, og DET er ikke bra. Jeg ble 50% sykemeldt sist pga blodtrykk og bekkenplager i kombinasjon. En uke senere var blodtrykket fint igjen :) så jeg ville snakka med jordmor eller lege før jeg pressa meg no særlig mer om jeg var deg....

Så høyt blodtrykk forårsaket av stress kan gjøre at man utvikler sv. forgiftning?? Det visste jeg ikke! Det er absolutt noe å være obs på.

Ja, det er kanskje ikke så dumt å ta seg en prat med noen etterhvert. Det bare sitter så forbaska langt inne når man så gjerne vil. Men det viktigste er selvfølgelig babyen og derfor også min helse.
 
Da tror jeg at jeg ville tatt en tur til lege evt en prat med jm først ( selv om de ikke kan sykemelde) for høres ikke bra ut at du blir så dårlig. Klem

Sier takk for klemmen, det trenger jeg nå. Er fortvilende å ikke klare når man så gjerne vil <3
 
Sier takk for klemmen, det trenger jeg nå. Er fortvilende å ikke klare når man så gjerne vil <3
Det skjønner jeg. Er selv superstolt av meg selv fordi jeg kom gjennom arbeidsuken sist uke. Var noen tunge vakter der, men ikke så ille som du beskriver. Men sliter veldig med bekkenet spesielt etter jobb ( stivner i bilen på vei hjem) og får litt vondt i magen fordi den er tung og strekker på en måte, så vil helst bare ligge etter å ha stått for lenge. Men jeg tenker også på at jeg må klare å hente mini i bhg og lage middag til han, så kan ikke bare legge meg ned etter jobb (sambo jobber skift så de ukene han jobber sent har jeg ingen hjelp med mini, og fordi han ikke er pappaen og vi ikke har bodd sammen lenge nok til at jeg kan overføre sykt barn dager til han, så har han lite muligheter for å få noe tilrettelagt med jobben pga mini)
 
Enig med de andre her, synes ikke du skal presse deg selv lenger. Du har gjort et godt forsøk nå. Det er fint at kroppen din sier i fra! Den er kjempeflink til å vite hva som er nok, stol på den :)

Mye stress er ikke bra. Det utløser flere forskjellige hormoner, blant annet kortisol. Det har negativ effekt på mange ulike områder. Kroppen prioriterer alle ressurser bort fra de vanlige funksjonene og gir alt til muskler og oppmerksomhet (så du kan sloss eller løpe fra fare). F.eks øker det blodtrykket som noen nevnte, og gjør fordøyelsen mindre effektiv sånn at du tar ikke opp de næringsstoffene du skal. For fosteret kan det føre til spontanabort (men regner med det er tidligere i svangerskapet?) og kan virke veksthemmende og føre for tidlig fødsel, for lav fødselsvekt, og til at barnet som voksen får lav stressterskel og dårligere helse.
 
Så høyt blodtrykk forårsaket av stress kan gjøre at man utvikler sv. forgiftning?? Det visste jeg ikke! Det er absolutt noe å være obs på.

Ja, det er kanskje ikke så dumt å ta seg en prat med noen etterhvert. Det bare sitter så forbaska langt inne når man så gjerne vil. Men det viktigste er selvfølgelig babyen og derfor også min helse.

Vel, slik jeg har forstått det så er det en mulig årsak, skremmende...
 
Kan bare si meg enig med de andre; akkurat nå må du tenke på deg selv og babyen ♡ Sender deg en god klem.
 
Back
Topp