Hvor lang tur?

Lille_frosk

Glad i forumet
Hvor lang tur gikk du med hunden din da han/hun var valp? Fortell også hvor gammel han/hun var og rase.
Da hunden din var valp hendte det da at på beg. av turen tisset/bæsjet den også ikke mer for så tisse inne relativt kjapt etter dere kom inn fra tur?

Hvor lang tur får hunden din nå i voksen alder?

Grunnen til jeg spør er at jeg er førstegangs hundeeier (unntatt familiehunden jeg vokste opp med) i voksen alder. Og hunden her er så nygjerrig på ting når vi går tur at han glemmer seg litt. Pleier stoppe og være ute endel i hagen før vi går inn igjen, men virker som han glemmer seg  bort og tisser inne etter 10 min ca. Han er bare 8 uker så jeg skjønner jo at dette er en fase, men lurer på hvor normalt det er.

Ikke no dreven hundeeier men vet at valper tisser og bæsjer mye :) om du vet det tar 10 min fra dere kommer inn så følg med på han hele tiden og når du ser det er rett før så fort deg ut med han :) det er en fase ja :)

Etter hva jeg vet bør en valp som kun er 8 uker fremdeles være hos mammaen sin! Med en valp så kan du ikke bare gå tur Som det passer deg selv og så skal hunden passe på å gjøre fra seg på den tiden. Du må gå ut med den ved gjevne mellomrom og gjerne etter den har spist. Det blir som ha ha en unge som nettopp har sluttet med bleie. Valper har gjerne flere måltider enn en voksen hun som spiser 1-2 ganger om dagen, så må de gjerne på do etterpå. Man må ikke på tur for at den skal tisse. Slipp den ut i Hagen og ros den når den tisser.

Vi fikk vår første hund i voksen alder i fjord vinter. Vi kjøpte en flatcoated retriever hanne. Hentet han når han var 8 uker gammel. Dette er ikke for tidlig, da det er når de er mellom 8-12 uker de vil preges mest av deg og det er disse få ukene som er de viktigste sosialiserings-ukene.
Vi gikk veldig korte turer. Alt var jo kjempe spennende og måtte utforskes på veien. Så kunne bruke 10 min på å gå 20meter ned veien her. De skal heller ha flere/mange korte turer når de er så små. I begynnesen spiller det jo ikke så stor rolle for hunden om den er ute i hagen eller en annen plass, for den er jo alt like spennende.
Men ta med deg valpen over alt dere pleier å være så den får oppleve plasser den skal være med når den blir større også. Som på butikken på parkeringsplasser, til venner, jeg hadde med hunden min i stallen veldig tidlig f.eks. Og vil absolut anbefale deg og melde dere på et valpekurs. Kjempe viktig for hunden og sosialiseres med andre hunder. Da er det jo også andre valper så de er ca samme str. :) + at du lærer nok veldig mye om hverdagslydghet selv :)

Når det gjelder tissingen så tisser de HELE TIDEN! du må konstant "passe på" valpen når den er våken. Den merker ikke at den må tisse litt før, den merker det plutselig og da tisser den der den står. Så følg med og ros den masse når den tisser ute.
Visst den tisser inne så bare løft den opp når den gjør det (de fleste vil automatisk stoppe å tisse når du løfter den) og ta den ut så den får tisse ferdig ute.

Nå begynner han jo  bli ganske stor (9-10mnd). Og flatten er en veldig aktiv hunderase. Varierer jo litt men prøver å la han få springe en time hver dag så blir det jo litt "tisseturer" ;)

Masse lykke til :) Er så morro med hund :)

Valper skal helst ikke gå særlig tur, men man kan være ute en stund med de. en 8 uker valp har behov for mye pauser og hvile/søvn.
Husk nå de ukene som kommer er det kjempe viktig å ta valpen med på ting, la den hilse på mange ulike (KUN) snille hunder, mennesker. Det er viktig for sosialiseringen.
Når det kommer til "pottetrening", hunder er renslige av natur så de vil ikke tisse på steder de oppholder seg.
Men valper kan som menneskebabyer ikke alltid kontrollere blæra, som oftest tisser de med engang de får tissenød, derfor rekker de ikke si ifra.
Derfor må man gå ofte ut: Gå ut med hunden hver gang den vokner fra en hvil, hver gang den har drukket/spis, hver gang dere har lekt...
Om uhellet er ute: om du ser valpen tisser inne, ikke lag en lyd men løft den opp og bær den ut.(de kniper igjen når man løfter de), samme om de bærsjer.
Dersom du kjefter eller skremmer de, kan du fort få en hund som ikke vil tisse bæsje i nærheten av deg, kan ende opp med en som tisser bak sofaen, eller må laangt inni buskene for å klare å tisse.

Canis er en kjempe fin side for positivt hundehold.
Og et kjempe viktig tips. det finnes MAANGE hundeeiere og endaflere råd, Mange elendige råd. Selv om noen har hund, betyr det ikke at de har peiling.

når valpen var liten så var det kun turer for å snuse og bli kjent rundt her. og sosialisering vi drev med. økte turene gradvis med 5-10 min mere for hver mnd eldere han ble.

nå har jeg en liten hund så han er lei av å gå tur etter en times tid. da må jeg som regel bære han hjem igjen. er det dårlig vær så løper han ut på trappa, bråstopper og løper inn igjen. lite glad i turer i dritt vær. så 1 time hjernetrim i tillegg hver dag.

når jeg hadde border collie så kunne jeg gå 2-4 timer hver dag og så 2 timer med hjernetrim etterpå.

stå ute med valpen til han tisser og ros han masse før dere går inn igjen. tisser han inne og du ser det så løft han opp og bær han ut. samme hvis han/hun snuser i hjørner og virker urolig. vent så ute til han har tisset og gjenta det med ros osv. tisser han inne utenat du ser det så tørk opp uten å si noe. ut etter søvn, leking og mat

aviser, kjefting og dytta snuta nedi osv er gamle metoder som gjør at valpen blir redd å gjemmer seg bort inne og renslighets treninga tar enda lengere tid.

Mrs Lutz skrev:
Etter hva jeg vet bør en valp som kun er 8 uker fremdeles være hos mammaen sin! Med en valp så kan du ikke bare gå tur Som det passer deg selv og så skal hunden passe på å gjøre fra seg på den tiden. Du må gå ut med den ved gjevne mellomrom og gjerne etter den har spist. Det blir som ha ha en unge som nettopp har sluttet med bleie. Valper har gjerne flere måltider enn en voksen hun som spiser 1-2 ganger om dagen, så må de gjerne på do etterpå. Man må ikke på tur for at den skal tisse. Slipp den ut i Hagen og ros den når den tisser.

Jeg vet at mattilsynet anbefaler 12 uker nå, men jeg følte det ikke konfertabelt å irettesette eier av mor. Og før ble hunder og katter gitt vekk/solgt ved 8 ukers alder, det har gått bra og det går nok bra i dag og ;)

For å understreke så går jeg ikke bare tur altså. Jeg er ute med han etter han har spist,lekt.sovet og et par ganger om natta.

Og etter å ha lest her så skjønner jeg at jeg gjør rett i å gå her oppe på "åsen" der han vil bo. Det er 3 min til postkassa og 5 min til innerst i veien her. Her går det hester,sauer,katter o.l så jeg synes det er viktig han blir vant med at det plutselig kommer noen ridende hester eller en innheining med sau (eller sau som har rømt ;))

Synes vår valp tisset konstant i den alderen jeg! Nå er hun 6 mnd og kan endelig klare å holde seg litt lenger og ikke bare tisse tisse tisse. :-P

Turene i starten var kun i hagen og så beveget vi oss forsiktig ut på gata og snuste på lyktestolpene og sånn og så ble radiusen bare større og større etter hvert :-)

Lille_frosk skrev:

Mrs Lutz skrev:

Jeg vet at mattilsynet anbefaler 12 uker nå, men jeg følte det ikke konfertabelt å irettesette eier av mor. Og før ble hunder og katter gitt vekk/solgt ved 8 ukers alder, det har gått bra og det går nok bra i dag og ;)

For å understreke så går jeg ikke bare tur altså. Jeg er ute med han etter han har spist,lekt.sovet og et par ganger om natta.

Det gikk nok ikke så veldig bra med de kattene, iom at det nå er straffbart å gi dem vekk så tidlig ;)

Back
Topp