Hvor lang tid tar det?

Tweak

Forumet er livet
Jenta mi hadde blitt bitt av en flått i bhg i dag og de fjernet den så snart de oppdaget den, selvfølgelig. Men nå skal vi jo følge med som hauker for å se om hun kan ha blitt smittet av borrelia!
Hvor lang tid vil det vanligvis ta før en ser tegnene på infeksjon? Og hva er tegnene? Har lest/hørt at det er en ring rundt bittstedet, men nå så ikke jeg flåtten selv, har bare fått høre at det var i lysken.
Jenta hadde en tøff dag i bhg i dag, først flåtten (det var nok ikke gøy å bli undersøkt og få den fjernet), senere stupte hun på tryne i sklia og som om ikke det var nok så slo hun bakhodet sitt ganske hardt også en stund senere. Da jeg kom så hadde hun smokken i munnen og tviholdt på Boffen sin (bamsen). Håper hun ikke har blitt smittet av noe!
Edit:
Jeg får ikke til å gi svar til svarene mine av en eller annen grunn! Flåtten satt ikke lenge på og den satt løst som om den ikke hadde klart å bite seg helt fast enda. Sannsynligheten for smitte er nok ikke stor men det skal jo bare én enkelt bakterie eller parasitt til så jeg skal være obs fremover! Tusen takk for link!

Den røde ringen/ utslette kan komme etter dager og uker.. Men det tar ofte litt tid før flotten biter seg fast.. Hadde den rukket å bite seg fast?

Jeg fikk et flått bitt forrige høst på korsryggen, den hadde blitt ganske stor før jeg fant den, jeg følgte nøye med leeeenge, var veldig rødt i starten, men ingen ring formet i starten.
Først etter 6-7 uker dukket ringformen min opp! Ble puttet på sterk antibiotika kur i 2 uker og testet meg for borrelia etter endt kur og da fant en ingen spor. Den testen skal visst helst bli tatt to ganger med noen månders mellomrom for å være 100 % sikker.

Men tror jeg har lest et sted at evt ringen skal dukke opp mellom 4 og 8 uker eller noe (?)
Lykke til og håper dere ikke finner noen ringformet merke på din datter!

Så lenge flåtten blir fjernet så raskt som mulig er det ikke noe direkte farlig.
Borreliose faren er stor hvis flåtten får sitte mer enn 24 timer.

men følg litt med på bittstedet. Vanligvis går det fint :)

Minprinslukas skrev:
Jeg fikk et flått bitt forrige høst på korsryggen, den hadde blitt ganske stor før jeg fant den, jeg følgte nøye med leeeenge, var veldig rødt i starten, men ingen ring formet i starten.
Først etter 6-7 uker dukket ringformen min opp! Ble puttet på sterk antibiotika kur i 2 uker og testet meg for borrelia etter endt kur og da fant en ingen spor. Den testen skal visst helst bli tatt to ganger med noen månders mellomrom for å være 100 % sikker.

Men tror jeg har lest et sted at evt ringen skal dukke opp mellom 4 og 8 uker eller noe (?)
Lykke til og håper dere ikke finner noen ringformet merke på din datter!

Samme her, blei dritklein og, vondt i musklene og brysteene, slapp og samtiig søvnløs. Trodde det var et myggstikk i starten, klødde sinnsykt! Ble bra litt etter en kur da heldigvis. Bare følg med ei stund framover du, bra det var kortvarig opphold flåtten fikk! :)

Back
Topp