Hvor lang tid tar det før man får registrere navn?

danoka

Betatt av forumet
Oktoberbarna 2021♡
Når jeg går inn på skatteetaten, ligger det skjema der som det står «under utfylling» på, der jeg kan melde inn navn på sønnen (han er 10 dager), men det står at kun jeg har foreldreansvar, så da er det vel noe de ikke har fått registrert enda (vi er gift, så delt foreldreansvar kommer vel da automatisk). Er bare litt utålmodig, så lurer på hvor lang tid det har tatt for dere andre før dere har kunnet registrere navn?

Jeg dro bare inn her og registrerte navn. https://www.skatteetaten.no/skjema/navnevalg/

Så måtte gubben inn på samme link, og godkjenne.
Det gjorde vi 3 dager etter fødsel. Du kan vel bare prøve å registrere, men hvis mannen din ikke står registrert med foreldreansvar, så ville jeg tatt en telefon..

https://farskapsportal.nav.no/nb/

I følge nav, er det i alle fall skatteetaten som må kontaktes da, som jeg tolker det. (Nederst på linken om farskap)
Ja, jeg får prøve å kontakte de, for siden vi er gift, så skulle jo dette gå automatisk. Men når mannen går inn på linken, får ikke han opp det samme som meg med at skjema er under utfylling…
Og det står fremdeles hos meg at jeg er den eneste med foreldreansvar for sønnen.
Men da ringer jeg de i morra!

Ja, jeg får prøve å kontakte de, for siden vi er gift, så skulle jo dette gå automatisk. Men når mannen går inn på linken, får ikke han opp det samme som meg med at skjema er under utfylling…
Og det står fremdeles hos meg at jeg er den eneste med foreldreansvar for sønnen.
Tok ca en uke før ting var behandlet hos skatteetaten slik at far kunne registrere også.

Ja, jeg vet ikke - her er vi ikke gift enda, så farskap ble jo meldt inn i svangerskapet.. men alt var altså klart da vi hadde bestemt oss for navn, 3 dager etter fødsel. For både mor og far. Så ville absolutt tatt kontakt med dem når det enda ikke er i orden.

Vi registrerte navn mens vi fremdeles var på barsel. Med en gang vi hadde bestemt oss ;-)
Vi er ikke gift, men farskapspapirene var registrert så det gikk uten problemer.
Allerede fått et par kommentarer, bl.a på sykehuset da vi var tilbake for blodprøver, at "åja, hun er registrert med navn allerede jo!".

Vi måtte registrere farskap selv, så her fikk jeg ikke valgt navn før for 5 dager siden. Måtte selv søke meg frem på nettsiden deres, for fant ingenting i innboksen. Mannen måtte også søke seg frem til hvordan godta.

Vi måtte registrere farskap selv, så her fikk jeg ikke valgt navn før for 5 dager siden. Måtte selv søke meg frem på nettsiden deres, for fant ingenting i innboksen. Mannen måtte også søke seg frem til hvordan godta.

Samme her

Jordmor registrerte farskapet mens jeg lå og pressa ut ungen:p men tok noen dager før det var registrert hos skatteetaten

Vi er gift og har ikke måttet registrere noe. Jeg la inn navn på skatteetaten og han måtte godkjenne. Hele prosessen tok ca 2 dager. Muligens én da vi gjorde det på kvelden.

Back
Topp