Hvor lang tid etterpå?

lennypenny

Forumet er livet
VIP
September 2012
Det går fort til neste fødsel, og jeg tenker på prenvensjon i ettertid.
Legen min mente jeg kunne få satt inn en hormonspiral , med en gang jeg hadde født...Det hadde passet ypperlig.. Men, ser nå på google at det ikke kan gjøres før 8-12 uker etter fødselen.

Hvordan er det med p-piller, ring etc?
Vil veldig gjerne være sikker så fort som mulig. Hadde sex kun 3 uker etter fødsel forrige gang... Og da kan jeg jo bli gravid igjen :(
Kondomer er ikke aktuelt...
:)

Renselsen må vel være ferdig og om du skal amme et det ikke all hormonell prevensjon du kan bruke.

cerazette, funker som vanlige p-piller, men kan brukes mens du ammer. Veldig greit!

Ok, men har lest at den ikke er 100% sikker, og at flere har blitt gravide av de?
:S

lennypenny skrev:
Ok, men har lest at den ikke er 100% sikker, og at flere har blitt gravide av de?

Jeg begynte på cerazette 8 mnd etter fødselen. før det brukte vi ikke noe og jeg fikk igjen mensen etter 3-4 uker. men hoppa av i svingen (anbefaler ikke det altså) men funka for oss. men etter 8 mnd følte jeg for pilla og en mnd etterpå ble jeg gravid. nå visste jeg ikke at jeg var gravid før jeg var 10 uker på vei da, siden jeg blødde hele tiden etter oppstart av pilla. men jeg ble gravid på pilla og ikke av og hoppe av i svingen i 8 mnd :p med nr 2 så venta vi atter lenge, men når amminga tok slutt ble det p-sprøyte.

*Prinsessa skrev:

lennypenny skrev:

Jeg begynte på cerazette 8 mnd etter fødselen. før det brukte vi ikke noe og jeg fikk igjen mensen etter 3-4 uker. men hoppa av i svingen (anbefaler ikke det altså) men funka for oss. men etter 8 mnd følte jeg for pilla og en mnd etterpå ble jeg gravid. nå visste jeg ikke at jeg var gravid før jeg var 10 uker på vei da, siden jeg blødde hele tiden etter oppstart av pilla. men jeg ble gravid på pilla og ikke av og hoppe av i svingen i 8 mnd :p med nr 2 så venta vi atter lenge, men når amminga tok slutt ble det p-sprøyte.

Hehe, oi det var rart... Hoppe av i svinger funker ikke her.. Da blir det er barn i 2013 også haha, og det orker jeg ikke nå ! Nå vil jeg at kroppen skal få maaaaange år hvile:)Tror ikke jeg går for minipillen da :) Takk for tips.

Cerazette. Føler du deg utrygg går det ann med kondomer i tillegg, er ikke det aktuelt så er det vel avholdenhet da.. Men dette kan du snakke med jordmor om når du skrives ut fra sykehuset.

minipillen(cerazette) er vel det eneste som kan brukes med en eneste gang...

Men må bare få komentere et par ting her da. det første er at det finnes ingen prevensjon som er 100% sikker bortsett fra avholdenhet.
og det er stor infeksjonsfare ved å ha sex så tidlig etter fødsel uten kondom.

hvis du ikke skal være avholden så har du ikke så mange valg!
altså det er ingen prevensjon som er 100% sikker. og rett etter fødsel begrenser mulighetene seg. jeg ville valgt minipille og hoppet av i svingen i tillegg kanskje hvis du er ekstra redd for at det ikke er bra nok med minipiller.

Mrs Lutz skrev:
hvis du ikke skal være avholden så har du ikke så mange valg!
altså det er ingen prevensjon som er 100% sikker. og rett etter fødsel begrenser mulighetene seg. jeg ville valgt minipille og hoppet av i svingen i tillegg kanskje hvis du er ekstra redd for at det ikke er bra nok med minipiller.

Enig.. Men jeg prøvde ceracette og blødde som en gris (sorry detaljer) var superdupermega hormonell og pyton.. Så her ble det faktisk kondomer frem til 3 mnd etter fødsel slik at jeg kunne sette inn hormonspiralen. Heller kondomer enn baby altså... Legen ville ikke sette den inn før det pga faren for å stikke hull på livmorveggen så tidlig etter fødsel. Men vet mange får satt den inn på 6 ukers kontrollen.

Bør vel vente et par uker før man begynner på cerazette også også?

Er vel bare kondom som funker da før du kan sette inn spiral?

Hvorfor er ikke kondom aktuelt? Det er jo økt risiko for infeksjon så lenge renselsen pågår, og de anbefaler jo kondom. Bare snakk om 6 uker, eller til renselsen stopper.
Finnes uten latex om det er allergi, og flere tynne typer om han "ikke kjenner nok".

Jeg har selv tenkt å sette inn hormonspiral 6-8 uker etter fødselen. Sist brukte jeg cerazette, men fikk ustabile blødninger av det når mensen kom tilbake rundt 8-10 mndr etter fødselen. Byttet til Microgynon da jeg var ferdig med ammingen.

Takk for mange gode svar.
Hadde ikke tenkt over infeksjonsfaren.. Er det mulig?
Brukte kondom forrige gang, til jeg ble gravid igjen... Men, syntes ikke det er noe behagelig...

Men, har funnet ut at det er det beste, fremtil jeg setter inn spiral:)

De må sjekke underlivet ditt om det er klart til å sette inn spiral når det har gått 6 uker etter fødselen. Klarer vel å vente med sex til den er over om du er så redd for å bli gravid vel?? eller så er det bare å tre på en dong, så er du jo sikker.

Ja, klarer jo det selvsagt:)Men, veldig greit og vite at man er på den trygge siden, uten og tenke så mye på om man kan bli gravid eller ikke...
Derfor tenkte jeg det var smart med spiral, så hadde det vært helt ute av verden:)

Kobberspiral og Cerazette er vel det eneste man kan bruke mens man ammer.
De andre inneholder hormoner som også minker/fjerner melka...

TonjeJenta skrev:
Kobberspiral og Cerazette er vel det eneste man kan bruke mens man ammer.
De andre inneholder hormoner som også minker/fjerner melka...

Og hormonspiral!

Jeg skal sette inn spiral etter fødselen. 
Fastlegen min sa jeg måtte vente 12 uker før den kunne settes inn. 
Jeg går på overtid nå, men har allerede fått resept på Cerazette (husker ikke hvordan det skrives), og jeg skal begynne på de 3-4 uker etter fødsel. Dette er amme-vennlige p-piller. Så det blir løsningen frem til uke 12 :-) 
Jeg brukte Cerazette etter forrige graviditet, og hadde ingen problemer med det. 

Back
Topp