jeg tok lappen for personbil i 2003. hadde så vidt øvelseskjørt noen få ganger før jeg meldte meg på intensivkurs, og klarte lappen på to uker.. sånn i ettertid vil jeg ikke si jeg var den tryggeste sjåføren på veiene etter denne opplæringa, men jeg bestod nå..[:)]
Nå har jo opplæringa vært gjennom en reform siden den gang, så nå er det nok helt annerledes, og man trenger lengre tid.
Akkurat hvor mange timer, eller hvor lang tid det tar avhenger jo av veldig mye..som blant annet hvor fort du lærer, hvor lang ventetid det er på kurs, kjøretimer og oppkjøring, hvor fort du klarer teorien osv.
Jeg vil anbefale deg at du starter allerede nå med teorien, iallefall noe av den grunnleggende teorien som regler, skilt osv. så har du noe av det grunnlaget til du skal ut å kjøre de første kjøretimene. så etterhvert kan det være lurt å jobbe med teori og praksis samtidig. feks hvis dere skal gå gjennom forbikjøringer i praksis en time så er det veldig lurt å lese dette i teorien først så du er forberedt på hva du skal igjennom. På den måten slipper man å bruke så mye tid på teori når du egentlig skal kjøre.
Men det kan det hende du får beskjed om på trafikkskolen også. Kan hende de ønsker du skal ta teoriprøven før du begynner på trinn4 (avsluttende opplæring i bil) i opplæringen også.. men det er opp til hver enkelt skole hvordan de praktiserer dette.
Ønsker deg iallefall lykke til, du klarer nok dette [:D]