Hvor lang tid brukte du på å ta lappen?

Senna

Gift med forumet
Jeg tenkte å begynne på sertifikatet nå i høst. Funnet ut etterhvert at det kan være greit å ha. [;)]

Hvor lang tid er det normalt å bruke, hvis man omtrent ALDRI har kjørt en bil før? [:)]

Hmmm, vanskelig å si.
Jeg hadde øvelses kjørt nesten hver dag fra jeg var 16 til jeg ble 18 før jeg begynte så her gikk det ganske kjapt.
Var bare at det var sånn kø for å ta oppkjøring så etter jeg var derdig med alt så tok jeg noen timer inn i mellom frem til dess jeg fikk time for å holde det ved like at noen sitter ved siden av deg liksom. Hehe.

Men alt er jo forskjelligt nå. Jeg måtte ikke ha trafikalt grunn kurs, osv... Hehe.

OG - Lykke til. [:D][:D][:D][:D][:D]

Jeg begynte i januar og kjørte opp i august (for mange år siden). Da måtte jeg vente ca 2 mnd på oppkjøringen. Men jeg hadde også kjørt mye fra jeg var 16 år. Tror også det kommer litt an på hvor fort du lærer.

Leste om en som strøk på enten oppkjøringen eller teorien (husker ikke hvilken det var) nesten 50 ganger! [;)] om ikke det var flere ganger! [8D]

Jeg brukte 4-5 mnd tror jeg. hadde øvelses kjørt litt før, men bare i noen mnd.

ORIGINAL: *LindaMarie*

ORIGINAL: SecondTimeAround

Espen hadde aldri sittet bak rattet på en bil. Han begynte i Februar og fikk lappen i Mai. Grunnen til at de fleste bruker lengre tid er fordi det er DYRT!!! Han hadde 2 dobbeltimer i uka på det meste, og det er jo over 600,- pr enkeltime nå... [&:] Han kunne gjøre det så raskt pga at NAV betalte... Kosta nesten 35 000,- [&o]

Jeg betalte bare 20.000,- ifjor.. Men betalte bare 525,- pr time da. Syns det var ekstremt dyrt da![&:]

Man kan jo alltids dsikutere om det er dyrt eller ikke.. men så kan man også tenke på hva det koster i timen å ha feks en håndtverker til å gjøre noe for seg... sånn til sammenligning.. ligger vel tett opptil den prisen der det også.. [:)]

Høres ok ut detta, da. Jeg har kjørt noen ganger, så jeg er ikke helt grønn. Men jeg føler meg langt fra komfortabel bak rattet, så jeg gruer meg skikkelig...... [&o]
Prisen er helt horribel!! Fyttikatta!! Heldigvis blir jeg sponset, ellers hadde jeg ikke hatt råd til det.. Tror ikke jeg hadde kommet til å tatt den i det hele tatt, hadde det ikke vært for at jeg blir sparket i rævva fra alle kanter. Har ingen unnskyldninger lenger. [8D]

Hadde omtrent aldri kjørt bil før.. Tok den på 5 mnd[:)]
Men anbefaler deg og kjøre litt før du tar teorien, fordi det er lettere og svare på spørsmålene om du kan sette deg litt inn situasjonen på spørsmålene[;)] Og du lærer masse mens du øvelseskjører også.

Helt sinnsykt hvor mye det koster nå. Da jeg tok den i 2003 bet jeg mellom 12-15 000!!! [8|]

jeg tok lappen for personbil i 2003. hadde så vidt øvelseskjørt noen få ganger før jeg meldte meg på intensivkurs, og klarte lappen på to uker.. sånn i ettertid vil jeg ikke si jeg var den tryggeste sjåføren på veiene etter denne opplæringa, men jeg bestod nå..[:)]

Nå har jo opplæringa vært gjennom en reform siden den gang, så nå er det nok helt annerledes, og man trenger lengre tid.
Akkurat hvor mange timer, eller hvor lang tid det tar avhenger jo av veldig mye..som blant annet hvor fort du lærer, hvor lang ventetid det er på kurs, kjøretimer og oppkjøring, hvor fort du klarer teorien osv.

Jeg vil anbefale deg at du starter allerede nå med teorien, iallefall noe av den grunnleggende teorien som regler, skilt osv. så har du noe av det grunnlaget til du skal ut å kjøre de første kjøretimene. så etterhvert kan det være lurt å jobbe med teori og praksis samtidig. feks hvis dere skal gå gjennom forbikjøringer i praksis en time så er det veldig lurt å lese dette i teorien først så du er forberedt på hva du skal igjennom. På den måten slipper man å bruke så mye tid på teori når du egentlig skal kjøre.
Men det kan det hende du får beskjed om på trafikkskolen også. Kan hende de ønsker du skal ta teoriprøven før du begynner på trinn4 (avsluttende opplæring i bil) i opplæringen også.. men det er opp til hver enkelt skole hvordan de praktiserer dette.

Ønsker deg iallefall lykke til, du klarer nok dette [:D]

Iiiiiiik, jeg gruer meg!!!!! [&:][&:][&:]

Jeg brukte 4-5 mnd på den i 04/05.. Hadde rundt 40 kjøretimer (ikke fordi jeg var en dårlig sjåfør, men tok den i Tyskland hvor snittet bruker over 50 timer). Er utrolig glad for at jeg hadde en så omfattende opplæring, for har alltid følt meg trygg i bil.

Alt til lappen (inkl. bilde og andre småting) kostet meg ca 12 000 [:)]

Så kjekt at du skal begynne å ta lappen - er utrolig deilig å ha den!!

jeg betaler 1240 kr for en dobbel time me kjøring...kjempe dyrt!! har en til 2 kjøretimer i uka,så det bler masse penger..

Jeg brukte fra juni til oktober. Hadde 12 kjøretimer i tillegg til det som var obligatorisk i 99. Dvs glattkjøring, langkjøring og mørkekjøring. Kosta meg ca 12000 alt i alt for lappen.

Hadde fellesferien i mellom den aller første kjøretimen og resten, pluss at jeg kjørte noe med pappa. [:)]

Jeg hadde så og si aldri øvelsekjørt og tok den på 3 mnd. Gjorde det veldig effektivt fordi de hadde fått inn ny kjørelærer der jeg tok lappen (han var erfaren - bare ny der) og da var det halv pris på timene de første 2 ukene. Så jeg hadde mange dobbel timer på de ukene [;)]

jeg brukte ca 4 1/2 måned [:D] strøk på første teori og opp kjøring[:'(] lykke til [:D] når du har fått lappen og bil blir du veeeldig fort avhengig [:D] 

Det er vel ganske personavhengig. Det trenger ikke å være noen fordeler å ha øvelseskjørt så mye, de sier man får mye uvaner, som er vanskelig å plukke av igjen.

Jeg brukte 2 uker selv, men det var fordi jeg var på intensiv kurs.

Det anbefales!

Lykke til[:)]

En veninnne av meg tok lappen på ei uke. Intensivkurs i Bodø..... Fløy opp dit for å bli fort ferdig! Ikke så dyrt heller. Husker ikke hva hun betalte. Eg tok lappen i 1990 (ja, omtrent da dere ble fødd) og kostet meg ca 4000kr!

Back
Topp