Hvor lang tid brukte dere på grøt-tilvenningen?

*trinemor*

Gift med forumet
Vi har en jente på snart 5 mnd som har fått grøt i 3 uker nå, men vi har ikke noen særlig framgang.

Hun bare dytter ut tungen, så det meste kommer ut igjen. Må ta det inn med skjea om og om igjen....

Det virker som hun liker smaken og er blid og fornøyd under måltidet. Har prøvd to forskjellige grøtmerker. Har også prøvd forskjellige tykkelser på grøten og forskjellige skjeer....

Med førstemann var vi oppe i full porsjon etter 3 uker, mens nå får vi bare inn et par teskjeer.

Flere som har denne erfaringen? Hvor lang tid tok det før deres baby skjønte det med grøt/ fast føde?

Med de to eldste gikk det veldig greit. De likte grøt fra første stund og det gikk liksom bare gradvis fra smaksporsjoner til til full porsjon. Med nr 3 så brukte vi 3 mnd. Hun ville overhodet ikke ha grøt eller noe annet for den saks skyld. Men plutselig snudde det og nå går det veldig bra.

3 mnd var en stund ja, fint at det går bra nå :)

Håper det går seg til. Hun liker frukt som hun får i Baby Safe Feederen, så er liksom klar for nye smaker. Men hun klarer ikke å spise fra skje....

Med nr 1 måtte jeg ta ord skjeen og gi med at jeg tok grøt på fingeren og han slikket det av i godt over 1 måned før han skjønte det helt. Da var han 6 mnd (for før skulle man fullamme til 6 mnd) og var vel 7 mnd når han skjønte skjee. Tror det er bare å fortsette!

Jada, vi fortsetter å mate og kline vi :)

Grunnen til at vi startet med grøt er at hun spiser ofte (ammes) døgnet rundt og gulper veldig mye. Ellers legger hun godt på seg, så lider ingen nød :)

spiste kun et par skjeer fram til 10 mnd. spiste halv posjon til han var over året. men han var veldig treig. men jeg ville ikke bekymret meg allerede ved 5mnd alder. fram til 1 år skal hovednæringen bestå av melk. så enda god tid før hun trenger mye grøt.

Her er hun også 5mnd, og vi er fortsatt på prøvesmakingsstadiet... Har holdt på i 4-5uker, men hun dytter fortsatt grøten ut igjen. Men vi prøver litt hver dag ;)

Mrs Lutz skrev:
spiste kun et par skjeer fram til 10 mnd. spiste halv posjon til han var over året. men han var veldig treig. men jeg ville ikke bekymret meg allerede ved 5mnd alder. fram til 1 år skal hovednæringen bestå av melk. så enda god tid før hun trenger mye grøt.

Er bare det at vi må få henne til å spise noe som metter mere, for etterhvert få henne til å sove mer om natta. Kan ikke nekte henne nattmat før hun spiser grøt eller middag i tillegg til morsmelken :)

Førstemann spiste også ofte om natta, og sluttet ikke med det før vi avvente henne med det da hun var 6, 5 mnd og spiste både grøt og middag. Da tok det bare to dager så sov hun natta igjennom :)

*trinemor* skrev:

Mrs Lutz skrev:

Er bare det at vi må få henne til å spise noe som metter mere, for etterhvert få henne til å sove mer om natta. Kan ikke nekte henne nattmat før hun spiser grøt eller middag i tillegg til morsmelken :)

Førstemann spiste også ofte om natta, og sluttet ikke med det før vi avvente henne med det da hun var 6, 5 mnd og spiste både grøt og middag. Da tok det bare to dager så sov hun natta igjennom :)

helt enig med deg i at man kan ikke avvenne nattmaten før barnet spiser nok på dagen. jeg trengte ikke ta noen avvenning da han sov igjennom natten av seg selv da han endelig begynte å spise mer på dagen. da var han 10 mnd. fram til det måtte jeg amme annenhver time på dagen og 2-3 ganger på natten. det var på natten og morgenen han fikk i seg mest melk, på dagen hadde jeg nesten ingenting, var bare noen småslurker. når jeg kuttet ut nattammingen mistet jeg melken i løpet av en måned. jeg har desverre ingen råd til deg man må bare ta den tiden det tar. her tror jeg vi endte opp med grøt helt uten klumper og med sviskemos i... og middagsglass uten klumper med tomatsaus. det første han faktisk VILLE ha var kylling tikka masala. så han ville ha mat med smak i.

Back
Topp