Hvor lang tid brukte dere på å få valpen stueren? Hva gjorde dere?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Er så lenge siden jeg hadde valp.. nærmer seg 11 år siden..

Da når han tisset inne.. så la jeg avispapir over.. så tisset han som regel oppi det igjen.. fjernet ikke alle avisene fra før da.. la noen nye over... tisset han flere steder, så la jg avispapir over der også..også flyttet jeg det nærmere og nærmere utgangsdøra.. funket det..

Men ikke sikkert sånt funker på alle valper.. så lurer litt hvordan dere gjorde det?

[:)]

ALDRI bruk avispapir eller lær den til å tisse på noe inne... det er å gjøre seg en bjørnetjeneste.. brått har man en hund som leter etter noe å tisse på inne. Been there.

Bær den ut når den har tisset eller gjort noe inne. Sånn MENS den gjør det, om det så spruter bortover. Sett den ned, og Fliiiiink valp!
Bær den ut etter mat, lek, drikking og soving og ros den når den gjør noe ute. Etter disse tingene bør man nesten være ute TIL den har gjort noe, for det kommer normalt alltid no på sånne småttiser.

Husker ikke helt, jeg.. Er jo snart et år siden[8D] Men vi prøvde heller å lære oss å tolke tegn på at han måtte tisselure og gikk OFTE ut med han - og roste han masse da han gjorde fra seg ute[:)] Vi var så heldige..At da han begynte å bli stueren, fikk vi oss gulvteppe og det ble doen hans[:'(] Fikk kastet ut teppet men da slutta han å si fra at han måtte på do[&o]Noen ganger hadde han ingen tegn en gang..Så da ble han eeenda verre igjen, så vi måtte ut med han HELE tiden. Men med masse ros ute så gikk det bra til slutt[:)]

jeg tok ham med ut på altanen hver gang han hadde spist, lekt, sovet. Ellers omtrent hver 15 min. Da han begynte å tisse sa jeg "tiss" eller "gå på do". Han ble stueren FORT! [:)] Så og si aldri noe problem inne. Og skal vi feks i bilen og kjøre et stykke før vi skal gå tur sier jeg "gå på do" eller "tiss" så gjør han det [:)] Eller før jeg går på jobb om morgenen [:)]
En ting en i allefall ikke skal gjøre er å kjefte om den gjør fra seg inne. Da vil den bare gjemme seg bort neste gang. Det er enklere å finne tisset/bæsjen om den ikke gjemmer seg bort. [:)]

Hos oss gikk det kjempefort rly.
Vi hadde som hovedregel at HVER gang hun hadde sovet, spist, drukket, lekt, hvasomhelst så tok vi henne ut for å se om hun skulle tisse, og skrøyt henne opp i skyene når hun gjorde det. Naboen trodde nesten vi var litt koko. Vi sa også "Tisse tisse" når hun gjorde det så nå tisser hun på kommando.

Når hun hadde et uhell inne plukket vi henne bare opp noe som gjorde at hun stoppet strålen og satte henne bare ut. Ikke noe nei, fy, slem bisk.

Tips: Aldri strff hunden når den har et lite uhell, det gjør bare at den får negative assosiasjoner til å gjøre fra seg generelt.

ORIGINAL: Sommernurkftw

Vi hadde som hovedregel at HVER gang hun hadde sovet, spist, drukket, lekt, hvasomhelst så tok vi henne ut for å se om hun skulle tisse, og skrøyt henne opp i skyene når hun gjorde det. Naboen trodde nesten vi var litt koko. Vi sa også "Tisse tisse" når hun gjorde det så nå tisser hun på kommando.

Når hun hadde et uhell inne plukket vi henne bare opp noe som gjorde at hun stoppet strålen og satte henne bare ut. Ikke noe nei, fy, slem bisk.

Tips: Aldri strff hunden når den har et lite uhell, det gjør bare at den får negative assosiasjoner til å gjøre fra seg generelt.

sign! Samme visa her!

hehe. samme strategi ja [:D]

ORIGINAL: TonjeJenta

ALDRI bruk avispapir eller lær den til å tisse på noe inne... det er å gjøre seg en bjørnetjeneste.. brått har man en hund som leter etter noe å tisse på inne. Been there.

Bær den ut når den har tisset eller gjort noe inne. Sånn MENS den gjør det, om det så spruter bortover. Sett den ned, og Fliiiiink valp!
Bær den ut etter mat, lek, drikking og soving og ros den når den gjør noe ute. Etter disse tingene bør man nesten være ute TIL den har gjort noe, for det kommer normalt alltid no på sånne småttiser.

Tro meg.. gjorde det også... var jo ikke sånn at jeg lot han tisse inne[:)] Eller oppfordret han til det.. men man har ikke 100% tilsyn med en valp 24/7...

men var ute mange gange rom natten.. hver gang etter lek, soving og mat.. men alikevel, så tisset han inne innimellom ( og var alltid ute med han til han hadde gjort fra seg.. gjerne flere ganger.).. valpen er jo vandt med at mammaen sleiker opp etter han.. og ikke så flinke til å gi signaler når de er 8-9 uker gammel

ORIGINAL: ladylovelylux

jeg tok ham med ut på altanen hver gang han hadde spist, lekt, sovet. Ellers omtrent hver 15 min. Da han begynte å tisse sa jeg "tiss" eller "gå på do". Han ble stueren FORT! [:)] Så og si aldri noe problem inne. Og skal vi feks i bilen og kjøre et stykke før vi skal gå tur sier jeg "gå på do" eller "tiss" så gjør han det [:)] Eller før jeg går på jobb om morgenen [:)]
En ting en i allefall ikke skal gjøre er å kjefte om den gjør fra seg inne. Da vil den bare gjemme seg bort neste gang. Det er enklere å finne tisset/bæsjen om den ikke gjemmer seg bort. [:)]

Det gjorde min også[:)] Så deilig![:)]

Tisset og bæsjet på kommando han.. helt greit.. når man feks har dårlig tid[8D]

Hadde selvsagt aldri straffet en hund om den hadde gjort inne! Uansett valp eller voksen hund...Det er ikke min greie[:)]

hun brukte 6 mnd før hun var helt tørr inne. Hadde spesielt problemer om natten. Gikk ut med henne etter søvn, mat og lek (stort sett HELE tiden altså). Hun nektet å tisse ute lenge. Tisset med en gang vi kom inn igjen. Tørket bare opp igjen, for hun tisset aldri samme plass to ganger... Etterhvert tisset og bæsjet hun ute på dagen, men gjorde gjerne fra seg inne 4-5 ganger pr natt. For et jævla styr! På valpekurs lærte jeg å lukke buret om natten, og siden den dagen har hun vært stueren.

Var så å si stueren når vi fekk henne... Oppdreteren var flink med å ha valpene ut..

Tror hu hadde 3-4 uhell etter vi fekk henne..

Tok henne ut etter: mat, lek og etter hu hadde sovet... Og så såg vi når hu møte på do, for hu begynte å snuse mye rundt omkring, og begynte å gå til døra [:)]

Siste vi gjorde før vi la oss og det første vi gjorde når vi stod opp var å lufte hu [:)]

Hmm. vi har enn hund på 4 år som har tisset inne kanskje to ganger av sitt liv.
Den ene gangen av de to var hun over 2 år[:-]
Vi har aldri egentlig gjort noe. Vi gikk noen turer i løpet av dagen, aldri natten.
Har vel egentlig ikke gjort noe for renslighet tror jeg, vi har sikkert vært heldige.
Men det viktigste jeg tror man kan gjøre er å ta det litt som det kommer, og ha ett avslappet forhold til det[:)]

Ut med valpen etter den har spist, sovet, lekt, utforsket osv. Nesten ut en gang i timen- Rost masse hver gang. Ble stueren på tja, 2 uker?

Ta valpen ut når den har sovet en liten stund eller etter den har spist eller det bare er en liten stund siden sist den var på do. Da må den som regel på do. Dersom du ser at valpen snuser litt rundt eller begynner å gå litt i ring, så haster det veldig, da er det som regel rett før den må på do og du må løfte den opp og ta den med ut med en gang. Uhell kommer til å skje, men prøv hele tiden å være litt i forkant. Jo oftere du lykkes med at den gjør fra seg ute, jo fortere blir den stueren :-)

PS Dropp avisene!

ORIGINAL: Fly

Ut med valpen etter den har spist, sovet, lekt, utforsket osv. Nesten ut en gang i timen- Rost masse hver gang. Ble stueren på tja, 2 uker?

Sign! Nå er det 6 år siden jeg hadde valp (Hjelp! Hvor har det blitt av tiden!?). Men jeg gjorde det på samme måte som deg, og jeg tror nesten ikke han hadde ett eneste uhell inne [:)]

Vi tok ut Laban hver gang hadde spist, lekt og sovet, og skrøyt masse av han når han tisset:)

Tok bare en uke:)

ORIGINAL: olineo

Ta valpen ut når den har sovet en liten stund eller etter den har spist eller det bare er en liten stund siden sist den var på do. Da må den som regel på do. Dersom du ser at valpen snuser litt rundt eller begynner å gå litt i ring, så haster det veldig, da er det som regel rett før den må på do og du må løfte den opp og ta den med ut med en gang. Uhell kommer til å skje, men prøv hele tiden å være litt i forkant. Jo oftere du lykkes med at den gjør fra seg ute, jo fortere blir den stueren :-)

PS Dropp avisene!

Ja, alt der der med å gå ut når man skal legge seg.. når man står opp, når man har spist, lekt og sovet vet jeg[:D]

Men min erfaring er at det skjer utenom da også.. feks når man er i dusjen.. på diddelido.. ute og røyker osv osv.. Da jeg tenkte på hva dere gjør egentlig[:)] Hvis uhellet skjer da.. når jeg røyker, kan jeg selvsagt ta han med ut[:)]

Er så mange som bruker avispapir enda synes jeg... men får vel se ann valpen rett og slett.. hvordan han er.. dyr er jo forskjellige..

Men tror seriøst jeg skal ta vekk stueteppe mitt[8D] hehe...

Hva skal jeg si, tror jeg kan telle på en hånd og fremdeles ha fingrer til overs på hvor mange uhell vi hadde når boffen var valp.

Så må ærlig innrømme at jeg ikke har noen gode råd til deg. Eneste må være å gå ofte ut med valpen og lære og lese kroppsspråket, da kna du unngå mange uhell.

Hvilken valp skal dere ha?

Back
Topp