Hvor lang tid brukte dere på å få amminga i gang?

E

Eline2020

Guest
Hvor lang tid tok det før amminga var på plass?
Er på dag 1 nå men ikke kommet ei dråpe.
 
Melken begynte å komme smått 3. dagen, og den 4. dagen kom det mye mer.
Det er helt vanlig at melken ikke kommer før 3.- 5. dagen.
 
Jeg hadde mye råmelk før og rett etter fødsel, men den ordentlige melka kom tredje dagen etter fødsel :)
 
Stort sett kommet greit med melk etter et døgn med mine. Hadde best kontroll på hvor mye melk som faktisk kom med førstefødte, for da var det fullpumping. Det er vanskelig å vite hvor mye melk som kommer ut ved amming.

Jeg pumpet 50ml fra én pupp på tredje dagen (2,5 døgn etter fødsel) fra den puppen som leverer dårligst, mindre enn 3 timer etter amming fra den puppen. Det vil antagelig si at puppene produserte over 100ml per 3 timer, som jo er et anstendig måltid for alderen. Likevel føltes det som om ungen ikke fikk ut noe når hun sugde. Veldig vanskelig å vite hvor mye de får i seg synes jeg.
 
Sniker: Jeg fullpumpet sist, kom kun dråper de første tre dagene. Fanget en og en dråpe med sprøyte og var kjempeglad om jeg klarte å skvise ut nok dråper til å fylle 1mL på en halvtime. Måtte virkelig bruke krefter for å få ut de dråpene. Likevel hadde jeg melk nok til to etter få uker.
 
Sniker: Jeg fullpumpet sist, kom kun dråper de første tre dagene. Fanget en og en dråpe med sprøyte og var kjempeglad om jeg klarte å skvise ut nok dråper til å fylle 1mL på en halvtime. Måtte virkelig bruke krefter for å få ut de dråpene. Likevel hadde jeg melk nok til to etter få uker.
Wow jøss. Følte babyen din at den fikk nok mat første ukene? Eller gråt den mye?
 
Wow jøss. Følte babyen din at den fikk nok mat første ukene? Eller gråt den mye?

Burde kanskje lagt til at de var premature og ble sondet. Men i følge jordmødrene på barsel hadde jeg helt normal mengde råmelk, siden baby får ut mer enn vi får ut. Magen til baby vokser masse de første ukene, så fra melken kom hadde jeg nesten nok til det jentene trengte som så små. Så økte vi i takt utover :) Etter to uker var jeg oppe i over 1L pr dag, som er mye mer enn det en nyfødt trenger. Så poenget mitt er at det du klarer klemme ut dag 1 på ingen måte er representativt for hva som kommet om man er flink til å stimulere og tømme.
 
Burde kanskje lagt til at de var premature og ble sondet. Men i følge jordmødrene på barsel hadde jeg helt normal mengde råmelk, siden baby får ut mer enn vi får ut. Magen til baby vokser masse de første ukene, så fra melken kom hadde jeg nesten nok til det jentene trengte som så små. Så økte vi i takt utover :) Etter to uker var jeg oppe i over 1L pr dag, som er mye mer enn det en nyfødt trenger. Så poenget mitt er at det du klarer klemme ut dag 1 på ingen måte er representativt for hva som kommet om man er flink til å stimulere og tømme.
Jeg fikk ikke håndmelket ut 1 dråpe når de prøvde en gang etter fødsel og baby sugde dårlig + jeg har operert brystene for noen år siden, så de starta med MME med engang. Og jeg tror baby reagerer på melka for hun hylskriker hele natta.
 
Back
Topp