Hvor lang tid bruker du på siste ammingen før natta?

kakemonster

Betatt av forumet
Her går vi og legger oss ca kl 23, også kan ho godt ligge ved puppen til kl 1 og 2. Synes det er slitsomt og unødvendig. Hvordan er det med dere? Når ho først sovner, så sover ho 3-5 timer

Bruker mellom 5 og 30 min, alt ettersom hvor trøtt han er. Men han bruker normalt liten tid på måltidene generelt!
Siste måltid er mellom kl. 20 og 21.30 stortsett, holder vi han lengre våken så blir han bare overtrøtt og holder det gående til kl. 24, 01...

Legger du han rett i egen seng da etterpå? Her gjør jeg noe feil ihvertfall, for her sovner ho kun kliiint inntil puppen om kvelden, og pappaen er jaget ut fordi hun ikke kan flyttes etter hun har sovnet, for da våkner hun på et blunk...

skjoenner nok det er slitsomt naar saa lenge.. jeg ammer han i ca 15-20min fra den ene puppen, saa maa jeg vekke han og da tar jeg bleieskift. Blir ogsaa en pause for meg til aa strekke opp litt:P, saa 15-20min igjen av den andre! Han sover ogsaa 3-5t.

På kveldene vil han ha mat bortimot hver time med den siste kl 23-23.30. Puppene er ikke stappfulle da så han tømmer den på ca 10 min. Da legger vi han i bagen og bærer han på soverommet. Han ligger og pludrer litt for seg selv og sovner etter ca 30 min. Våkner igjen ca kl 4 og vil ha mat. Vil ha mat igjen ca kl 07,.30 og sover til ca 11-12.

Her varierer kveldsrutinene noe veldig, men må snart prøve å få en orden på det. Vi prøver veldig å få henne til å sovne i egen seng (vognbag), men ender stort sett alltid opp med å sovne ved siden av meg. Bruker alt fra 5 min til 1 t på puppingen.... zzz... Og det er alt fra kl 09.30 til 01.30... Og så sover vi stort sett alle 4 i senga, siden storebror pleier å komme tusslende inn i løpet av natta... (Men i natt blir det krig der, gitt)

Her ligger han i samme seng som oss om natta. Han sovner ganske fort ved puppen, alt fra 10 minutter til 30-45 min. Ikke noe mer enn det tror jeg... Har du prøvd å fjerne puppen og bare la baby ligge inntil deg litt uten puppen i munnen? Når jeg tar bort puppen når han halvsover fortsetter han å søke litt før han sovner, men han sovner i løpet av ett minutt eller to klint intill puppen med hodet... Da kan jeg dra på meg singletten igjen om forsiktig flytte meg litt bort og dytte dyna hans rundt han og da sover han gjerne 4-5 timer.

Gullet vårt vil ikke sove i egen seng så han sover sammen med oss... Jeg må amme han i søvn og det tar minst 20min, gjerne opp mot en time. Jeg prøver meg gjerne flere ganger å trekke unna puppen før han gir seg! Når han først sovner så går det 3-4t til neste amming, og deretter bare 2t mellom hver runde...rart at ikke puppene mine har ramlet av enda!

Babynov11 skrev:
Legger du han rett i egen seng da etterpå? Her gjør jeg noe feil ihvertfall, for her sovner ho kun kliiint inntil puppen om kvelden, og pappaen er jaget ut fordi hun ikke kan flyttes etter hun har sovnet, for da våkner hun på et blunk...

Nei, han ligger i kanskje 5-10 min med hele ansiktet oppå puppen ( hehe, han er virkelig sønn av faren sin :P ) Men så legger jeg han over i egen seng...
Som oftest så våkner han ikke av det og sover videre, andre ganger våkner han og vi må få han til å sovne igjen, andre ganger så våkner han, men sover igjen av seg selv... Med andre ord så er dette like spennende hver kveld! :)

Her gjør jeg kveldsstellet rundt kl 22, så ammes han i ca 15-20 minutter, lar ham rape, og legger ham ned i senga mi (jeg sover ikke alltid ved siden av ham, kun de gangene han er urolig og når jeg ammer på natta, ellers sover jeg på rommet med gubben). Han ligger da og sutter på smokken eller fingrene, kanskje sutrer litt i ca 30 min, så sovner han og sover til ca kl 04.

Vi har nettopp vært igjennom sovemarerittet fra helvette. I 3 uker nektet ho å sove noe annet sted enn oppå meg. Nå har eg gradvis vendt henne til sin egen seng igjen. Siste amming er i 21.30 tiden. Da gjør eg det inne på mørkt soverom. Ho tømmer puppen på kort tid. Sovner som regel der, men våkner for å rapes. Legger ho i senga si uten byssing og dulling. Sitter ved siden av sengen hennes og stryker henne på kinnet og synger nattasang. Sovner etter 5-10 minutter. Da sover ho stort sett til 3. Får en liten matbit og sover igjen til i 7 tiden. Utrolig deilig.

Bruker ca 10-15 min tror jeg.. Så er det rap og ned på armen igjen der hun får tutt og kosefille over ansiktet, bærer henne opp i senga og hun sovner som regel med en gang. Noen ganger må vi opp og putte i tutten etter en liten stund. Men vi legger henne mellom 19.30-20.00... Hvorfor legger dere ungene så seint? er så deilig og ha kvelden aleine med mannen :-)

Sist ammet jeg på timesvis:S satt hele kvelden å amma:( hadde da lite melk. Nå skummer det over med melk, og Sigve har problemer med å svelge unna, så måltidene bruker vi mellom 5-15 minutter. Sjelden lenger enn 8 min. Han er effektiv når han spiser da. Unger er utrolig forskjellige,-også utdrivningsrefleksen våt. så alt er nok normalt. Siste måltid er mellom 22-23 og da kan han sove ca 4 timer, så blir det 2-3 timer mellom etter det. Sjelden han spiser fra begge puppene. Hverken dag el natt.

Fru Frøland skrev:
Bruker ca 10-15 min tror jeg.. Så er det rap og ned på armen igjen der hun får tutt og kosefille over ansiktet, bærer henne opp i senga og hun sovner som regel med en gang. Noen ganger må vi opp og putte i tutten etter en liten stund. Men vi legger henne mellom 19.30-20.00... Hvorfor legger dere ungene så seint? er så deilig og ha kvelden aleine med mannen :-)

. Ja hvis det hadde gått an å legge han så tidlig hadde vi nok gjort det, men her er det kolikk i noen timer på kvelden, så Sigve er ikke klar for å ta natta før etter ca 23. Så det er nok forskjellige årsaker som gjør at barna ikke tar natta før begge foreldrene er i seng. Regner med at dette retter seg til etter 3 mnd ca

Fru Frøland skrev:

Heh - hadde jeg kunnet så hadde jeg lagt henne da, men hun er altså supervåken (vanligvis) mellom klokken åtte og elleve om kvelden, og vi har ikke fått snudd det enda...
Har prøvd å legge henne i nitiden noen kvelder, når hun kanskje har sett LITT trøtt ut, men det ender med rabalder og styr. Siden jeg som oftest er alene med begge ungene om kvelden, og jeg egentlig har en regel om at "når man har lagt seg så har man lagt seg", så er det ikke så fryktelig aktuelt å sitte inne på et mørkt rom med en illsint baby i flere timer, spesielt ikke når storesøster når som helst kan våkne og bli like sint... Blir lettere når mannen begynner å være hjemme om kveldene igjen, da kan vi bytte på å sitte med henne til hun sovner.

Siste ammingen foregår vanligvis fra elleve til tolv. Da sovner hun stort sett ved/oppå puppen og kan flyttes over i sin egen seng (jeg ligger og ammer i vår seng). Hvis hun ikke har sovnet når hun er ferdig å spise (det er nok endel av spisingen som bare er kos sånn på slutten) så legger jeg henne på "hennes plass" i vår seng, og holder smokken inne til hun sovner :) Hun sover da fra ca 12 til en gang mellom seks og åtte før hun får ny pupp. Hun kan sove videre da, til tolvtiden noen dager, og det er nok det vi må slutte med når det blir viktigere å legge henne tidligere om kvelden.

Begynner kveldsstell litt før seks, som oftest er han ferdig til klokken syv, men hender han våkner etter halv time for å spise mer. Da er han som regel ferdig til klokken åtte. =)

Uff, jeg føler meg som den kjipe mammaen her... Har kjørt hatt her nå, etter kolikken ga seg. Hun får pupp så mye hun orker mellom 6-7, så blir hun og storesøster gjort klar for kvelden. Nå har jeg en mann som er fordet meste hjemme. Han leser en historie til storesøster. Jeg legger lillesøster (samsover) i vår seng. Lager et reir med puter rundt henne slik at ikke sengen blir så stor. Pakker henne inn i helseteppe. Legger dyna over henne. Sier natta. Går ut. Noen kvelder litt gråt, ellers sovner hun av seg selv etter 15. Min. Får ikke henne til å ta smokk, og orket ikke at hun skulle bruke meg til det. Hadde 3 tøffe kvelder med å få dette til. Men etter 2,5 mnd med kolikk, så blir dette ingenting i forhold... Hun sover da til rund kl 02, så amming med 2 og 3 timer i mellom.

Back
Topp