Hvor lang permisjon skal du velge?

~Tingeling~

Blir kjent med forumet
ååå hva f... skjedde her nå? alt ble borte
Får prøve å skrive alt på nytt.

Sist var jeg alene og valge 56 uker med 80% og da begynte snuppa i bhg når hun var 11 mnd. Jeg syns det var tidlig så jeg vil ikke at dette barnet skal begynne noe tidligere!
Har lyst til å velge den korte denne gangen men det spørs når ungen må i bhg da.
Så far sine uker er inkludert i de 47? forklar gjerne :)

47 uker med 100 prosent dekningsgrad, og 57 uker med 80 prosent

Hva skal dere velge?

Tenkte den 80% i 57 uker (12 er vell far sine) .. så får vell 45 uker da :) men må mulig ta noe ulønnet perm siden det blir sikkert midt i mars dette ;)

Men er de 3ukene før fødsel(da permisjonen starter) med i de 47 ukene?

Vet ikke hvordan vi skal legge opp permisjonen ennå, men bare et lite tips - Totalutbetalingen for hele perioden ved 80 prosent dekningsgrad er litt lavere enn hva som vil bli utbetalt ved 100 prosent dekningsgrad (tatt fra NAV sine sider). Et vennepar av oss tok derfor ut 100 prosent dekningsgrad, og spedde på med ulønnet permisjon resten. Det totale de fikk utbetalt ble uansett høyere enn om de hadde tatt 80 prosent.

Tror de 3 ukene før fødsel er inkludert i totalen ja.

Aner ikke...rett og slett! Har litt tid på oss enda til å bestemme oss heldigvis:)

Aner ikke! Jeg går på vidregående, så jeg vet ikke om jeg får noe permisjon.. Jeg skal prøve å ta eksamen selv om jeg har en liten baby, så jeg får vell ikke permisjon etter det hvis det ikke er rett etter fødsel regner jeg med..

tar høyde for barnehagestart i august og tenker å prøve oss på en tidskontoløsning med å kombinere lønnet og ulønnet permisjon. sist var jeg alene og hadde 100% lønn og deretter overgangstønad frem til hun var 15 mnd. synest det var en perfekt alder for barnehagestart. Med å kombinere ferier, kanskje en dag i uken ulønnet så tror jeg det skal gå opp.
Mannen opparbeider seg en del avspaseringer i vaktuker og og disse kan han bruke hjemme. Tenker på å begynne å jobbe 40% etter 7 mnd.

må og legge til at mannen sine 10(eller er det 12 nå??) uker er minimumskvoten, det er ingenting i veien for at mannen kan være mer hjemme viss dere ønsker det.

Har ikke tenkt på det enda, får se hva det blir til. Vi må også dele opp permisjonen litt anderledes siden samboer ikke har mulighet til å være hjemme 3 mnd sammenhengende, så vi får se hva hvordan det blir.

Jeg vet ikke helt, men regner med 100% og så ulønnet permisjon. Totalutbetalingen blir større da, men det man også må huske på er at du mister sykepengerettigheter når du er i ulønnet permisjon.

Regner med vi drøyer barnehagestart til august. Storesøster begynte i august, 14 mnd og det var veldig greit synes jeg. Jeg synes det var utrolig digg å begynne å jobbe da. 

Når vi kommer så langt så har vi besteforeldre i nabohuset som har blitt pensjonister, så det kan nok hende vi benytter oss litt av det :)

De 3 ukene før termin inngår i de 57 ukene, så når man trekker fra disse og de 12 ukene pappaen skal ha, har man 42 uker sammen med bånet.

Tenker nok vi tar 57 uker permisjon med 80% lønn. Gjorde det i forrige runde, og gjentar det nå. Har også hørt at man totalt sett får noen tusenlapper ekstra om man velger 47 uker med 100% lønn, men da må man jo være litt strukturert på sparinga, hvis man skal ha ulønnet permisjon etter mamma/pappaperm.

Vi får se litt etterhvert hvordan vi ordner oss når permisjonen er over - høres forsåvidt greit ut å være heime og ta barnehagestarten i august, for det er vel ikke så sannsynlig at man får barnehageplass fra mars/april. Isåfall må en vel regne med å ta den plassen man får, og jeg har ikke så lyst til å bytte barnehage etter kun 3-4mnd eller så... Men så var det økonomien da.

Denne ganga skal iallefall mannen min ta ut pappapermisjon. Fordi han sa opp jobben (som var bare kluss og rot, og som ikke utbetalte lønn ) og ikke meldte seg arbeidsledig, men heller fiksa ny jobb på egen hånd i løpet av 2-3 mnd, så mista han retten til pappapermisjonen. Hurra for NAV og rigide regler! Denne ganga har han iallefall stabil jobb, fast lønn og har alle rettigheter i behold, så da blir det 12 uker i heimen for han :-)

blir nok 80% her også, kjenner meg igjen i det endel andre skriver i forhold til manglende struktur. Regnet kjapt ut her at vi bare trenger å ta noen få uker ulønnet for å kunne vente med barnehage til august. De to andre gangene har barna begynt i januar og februar og det er ikke ideelt.

Tar lengst mulig permisjon! :) Får ikke igjen den tida uansett, og klarer oss med litt mindre penger! :) Egentlig litt lyst å ta ulønna permisjon fram til august, slik at vi slipper noe barnepass før nytt barnehageår! de to vi har fra før har vært ca 1,5 år før de begynte i bhg.. :) Det var med hjelp fra besteforeldre.. Men greit å kunne ta alt selv også! :)

Hva med feriedager og feriepengene jeg opparbeider meg i år, de kan jeg jo bruke neste år og forlenge permisjonen med? eller hvordan fungerer det?
Får jeg feriepenger i juni neste år i stede for foreldrepenger?

Jeg husker ingenting fra forrige gang

Tenkte å være hjemme lengst mulig med 80 % lønn.. Må jo bare nyte tiden hjemme med prinsen/prinsessa så lenge man kan.;)

Xeralt skrev:
Vi skal ha 57 uker med 80% dekningsgrad, for vi finnes ikke strukturerte når det gjelder å spare penger... Så for min del blir det omkring 52 uker hjemme, pluss da har jeg ferie til gode når sommeren kommer:)

Signerer denne! Må uansett ta ut noen mnd med ulønnet permisjon fram mot barnehagestart i august...

Hvis jeg greier å opparbeide meg retten til foreldrepenger blir det 80% i 57 uker! Å kommer ikke på tale med nå bhg start før August, så finner vell på noe for å være hjemme til da!

skal ha 100% lønn. og så skal jeg sikkert jobbe noen hæljer osv utover i permisjonen slik at den blir forlenga, også blir det sikkert litt ulønna permisjon i månedene fram til barnehagestart, men får jo kontantstøtte da, så litt er det jo. også kanskje jeg kan jobbe litt med hjelp fra besteforeldre, men vil ikke jobbe mye, vil nyte tida med lille bebis så lenge som mulig!

~Tingeling~ skrev:
Hva med feriedager og feriepengene jeg opparbeider meg i år, de kan jeg jo bruke neste år og forlenge permisjonen med? eller hvordan fungerer det?
Får jeg feriepenger i juni neste år i stede for foreldrepenger?

Jeg husker ingenting fra forrige gang

I 2012 får du jo vanlig ferie, så har du full opptjening og ikke har tatt ut noen ferie fra før vil du kunne forlenge permisjonen med 5 uker. I forhold til feriepenger så vet jeg bare hvordan det er der jeg jobber, jeg får lønn direkte fra arb.giver så da blir det som vanlig. Tar man ut 80% lønn vil man også opparbeide seg 80% feriepenger. Også er det noen arbeidsgivere som ikke utbetaler fulle feriepenger da man kun får refundert for de 12 første ukene fra NAV. Det gjør heldigvis min, ellers blir det lite penger i juni 2013!

Vi tar nok 80% dekning og 57 uker, som sist. Er nok ikke strukturert nok til å spare opp penger og ferdele utover igjen... så tar lengst mulig tid med ungen, og jevnt med penger :D
Også blir det sikkert litt ubetalt permisjon til slutt tenker jeg, og barnehagestart i august. Er jo lærer, så er jo egentlig greiest for meg også å begynne på jobb igjen da :D

Back
Topp