Hvor lang permisjon søker du ? Barnehage starter i ? ...

Gine32

Andre møte med forumet
Kanskje jeg er den eneste som ikke forstår dette
Hvis hun blir født i mars , begynner hun da i barnehage august 2019 ? Eller tidligere ? Jeg bor i Stavanger tenkte det var greit å vite hvor lenge jeg bør planlegge å være i permisjon (lønnet og ulønnet )

Vet ikke hvordan det er i Stavanger. Noen plasser får de begynne før de er et år, andre plasser når de er et år. Her får de begynne når de har fylt 1 om det er plass.

Så jeg kommer til å søke fra1. april. Men ingen krise om det ikke blir før i august, er hjemme uansett.

Dei har vel ikkje rett på barnehageplass før dei er eitt år, om det er samme reglane endo. Men om det er plass i barnehagen kan dei begynna før. Meiner det går ann å søke inn til nyttår eller mars 2019, men er usikker på når retten til plass trer inn. Eg tenker i utgangspunktet barnehagestart hausten 2019 om eg ikkje venter enda lenger. Har foreløpig bare søkt om permisjon ut 2018, men trur nok eg kjem til å forlenge. Må sjå litt ann om økonomien strekk til.

Jeg har søkt permisjon til ca midten av mars 2019, så får vi se hva vi gjør. Har ikke bestemt hvordan pappaen skal ta ut sin permisjon enda, spørs når det er ledig plass i barnehagen til storebror, ift når lillebror starter.

Søkt permisjon til november, men har ikke jobb å gå til etter permisjonen, så vi får se hva vi gjør om vi ikke får dagmamma eller plass i barnehagen til storebror etter pappaen er ferdig med sin perm.

Her er jeg i perm til 7 januar og pappaen til 15 mars. Kommer til å søke bhg plass fra 1 mars eller 1 april, litt usikker enda

Jeg tar ut 100% frem til januar, og ulønnet til mai. Da begynner jeg i jobb igjen og mannen tar 3 uker permisjon, før jeg begynner på ferie igjen. (Lærer). Så skal hun begynne i barnehagen i august når hun er ca 17 mnd. [emoji4]

Det variérer fra kommune til kommune, så jeg ville forhørt meg med barnehagekontoret i Stavanger for å høre hva sjansen er for å få plass før.

I vår kommune er det bare å glemme å få plass før August 2019 for våre twins! Jeg har både søskenprioritet og ansattprioritet, men fortsatt må faktisk 2 barn si opp plassen sin for at mine to skal få plass fra mars/april. Så her løser vi det sånn at jeg tar ulønnet perm fra permisjonen vår + ferien går ut, så fra mars til august, sånn ca.

Vi tar 80% dekning. Vi regner ikke med å få plass før august 2019 (Oslo). Jeg tar fra 16.mars - 23.april 2019. Da tar jeg helle fellesperioden pluss mine fem uker ferie for 2018 og to uker ulønnet pluss en uke ferie fra 2019. Pappaen tar fra 23.april - 1.juli 2019 - så tar vi sommerferie 2019 og sånn klarer vi oss frem til barnehagestart.

Er litt usikker da det tydeligvis er endret i vår kommune. Om noen forstår seg på dette må de gjerne si ifra:
"Rett til barnehageplass
Alle barn som fyller ett år før 1. desember kommende barnehageår har rett på plass fra den måneden barnet fyller 1 år og har søkt innen fristen for hovedopptaket 1.mars.

Dersom barnet fyller 1 år i løpet av august det året det blir søkt om plass, har barnet rett til plass innen utangen av august. Dersom barnet fyller 1 år i september, oktober eller november det året det blir søkt, har barnet rett på plass innen utgangen av den måneden barnet ble født."

Vi har valgt 80%, og satser på privat barnehage o.l. om vi ikke får plass innen far skal tilbake på jobb, hvis ikke blir det bruk av ferier og barnevakt..

Permisjonen til meg og mannen er ferdig i mai 2019. Så litt ulønnet perm og ferie før bhg i august 2019.

Her har vi ikke rett til barnehageplass før august 2019, men det er mulig å søke når som helst gjennom året, og håpe noen flytter eller det av andre grunner blir ledige plasser midt i året. Da må man ta det man får, selv om det så er på motsatt side av kommunen.

Vi har valgt 100% permisjon. Jeg tar 4 ukers ferie i min del av permisjonen. Mannen skal ha 15 uker perm. Da har vi dekket tiden frem til 1. mars igjen.

Om vi ikke får barnehageplass før i august, skal vi begge jobbe 50% frem til vi får barnehageplass. Ingen av oss orker tanken på å gå og dasse hjemme i ulønnet perm, og i tillegg er det greit å ikke måtte styre for å unngå tap av rettigheter ifbm ulønnet perm, samt at det er greit å holde jobbformen ved like.

Sparer penger hver måned i permisjonen slik at jeg ved krise kan ha 10 uker ekstra fri om vi ikke f0r bhg plass før fylte et år. Permisjonen starter 19 februar. Har 100% dekning.

Er litt usikker da det tydeligvis er endret i vår kommune. Om noen forstår seg på dette må de gjerne si ifra:
"Rett til barnehageplass
Alle barn som fyller ett år før 1. desember kommende barnehageår har rett på plass fra den måneden barnet fyller 1 år og har søkt innen fristen for hovedopptaket 1.mars.

Dersom barnet fyller 1 år i løpet av august det året det blir søkt om plass, har barnet rett til plass innen utangen av august. Dersom barnet fyller 1 år i september, oktober eller november det året det blir søkt, har barnet rett på plass innen utgangen av den måneden barnet ble født."

Vi har valgt 80%, og satser på privat barnehage o.l. om vi ikke får plass innen far skal tilbake på jobb, hvis ikke blir det bruk av ferier og barnevakt..
Samme gjelder her. Bare fristen for å søke er 01.02

Vet ikke om det oppklarer noe men.
Kommende storebror er født 21.12.16. Så fort han fikk personnr 14.01.17. Søkte jeg plass fra 01.01.18 (Har også søskenprioritet i bhg til storesøster.) Men han hadde ikke rett på plass. Bhg året går fra august-august.

Nå har det heldig vis løst seg. Så har fått plass fra 01.03 [emoji15]

Men med termin i mars er jeg veldig forberedt på bhg start i august 19.

"Rett til barnehageplass

Det høres ut som om dere har rett på plass fra august 2019.

"Rett til barnehageplass

Da har dere rett på plass fra August 2019. Private barnehager har som regel samme opptak som de kommunale. I vår kommune søker man hvertfall både privat og kommunalt i samme søknadsskjema, og styrerne i alle barnehager i kommunen (inkludert de private) har opptaksmøte sammen for å løse kabalen når søknadsfristen (01.03) har gått ut.

Da har dere rett på plass fra August 2019. Private barnehager har som regel samme opptak som de kommunale. I vår kommune søker man hvertfall både privat og kommunalt i samme søknadsskjema, og styrerne i alle barnehager i kommunen (inkludert de private) har opptaksmøte sammen for å løse kabalen når søknadsfristen (01.03) har gått ut.
Veit at et par av de private i kommunen her hatt bra med plass til nå og har kunnet ta inn flere ganger i løpet av året, men usikker på hvordan det er om et års tid.. men det blir spennende når det nærmer seg!

Det er dessvere ganske vanskelig i mange bydeler i stavanger å få plass utenom hovedopptak i august. Det er vel et par bydeler som har overskudd av plasser og som kanskje lar deg starte før august, men da må man ofte være villig til å kjøre et stykke fra sin egen bydel.

Veit at et par av de private i kommunen her hatt bra med plass til nå og har kunnet ta inn flere ganger i løpet av året, men usikker på hvordan det er om et års tid.. men det blir spennende når det nærmer seg!

Barnehager KAN ha ledige plasser gjennom året, og da KAN man få plass selvom man ikke oppfyller kravet for å ha rett på plass. Det skjer ikke i den kommunen jeg bor i (Bærum), men jeg kjenner ikke til hvordan det ligger an i andre kommuner. Men hvis dere tenker å søke plass før August 2019, så må dere hvertfall søke nå før fristen går ut 01.03.. Og det er vanskelig hvis ikke barnet er født.. MEN, jeg ville tatt en telefon til barnehagekontoret i kommunen og forhørt meg, de styrer opptaket for både kommunale og private barnehager. Kanskje det går an i din kommune å søke utenom hovedopptaket også! Jeg har jo som sagt bare peiling på egen kommune som jeg bor og jobber som pedagogisk leder i [emoji28][emoji1303]

Back
Topp