Hvor lang permisjon på dere? (80/100)

Vet om flere som har regnet på dette her. Og alle har kommet fram til at man sitter igjen med mest penger dersom man velger 100% lønn og 80% permisjon selv om man velger å være hjemme i 100%permisjon. Dette fordi at dersom mor velger 80%lønn og 100% permisjon, så får også pappaen bare 80% lønn i sine 12 uker.

Derfor ser det ut til at vi også kanskje skal velge 80% permisjon og 100% lønn, og sette bort penger hver mnd og ha di som "lønn" i den perioden jeg skal ha utvidet permisjon uten lønn...

Noen som skjønte dette? hehehe:)  Uansett så er planen slik at jeg ikke skal tilbake i jobb igjen før august neste år, skal også forsyve permisjonen med ferie som mange andre, og mulig jeg velger å jobbe noen dager for å forsyve persmisjonen enda mer :)

Bare opplyser om at det ikke er lov å overføre ferie til neste år lengre...Nye regler som har kommer nylig visstnok. Kun 10 dager man får overført... Det har i alle fall jeg fått beskjed om at min sjef (jobber i kommunen) og fikk det bekreftet av ei inne på juniforumet som hadde god peiling på hva hun snakket om da det var relevant for jobben hennes. Men, for oss som får baby på sommeren så rekker vi jo fint å ta ut ferien før desember..Permisjonstiden blir da forlenget tilsvarende de ukene man tar ut ferien.Når det gjelder å ta ut 100% perm er det jo mange som legger av penger og som velger å ta ulønnet permisjon de siste to mnd feks..Har hørt at det er det som lønner seg økonomisk..Men, da må man jo vite at man er flink til å spare :P

tar du ut 57 uker permisjon har du rett på 1 til 2  ulønna mnd da?

Når dere skal ta ut 5 uker ferie til neste år, hvordan gjør dere det?

Er det ikke slik at man bare får utbetalt feriepenger for så og så mange uker av permisjonen? Blir jo ikke like mye penger å rutte med som normale "arbeidsår".

Hadde ikke råd å ta mer enn 1-2 uker ferie forrige sommer, pga at jeg hadde vært i permisjon fra juli året før.

..En venninde av meg hadde regnet på det og mente det lønnet seg med 100% for så og ta fri uten lønn 1-2 mnd etterpå. 80% ble ikke så gunstig...Tar 100% uansett her...

Jubbu85 skrev:
Bare opplyser om at det ikke er lov å overføre ferie til neste år lengre...Nye regler som har kommer nylig visstnok. Kun 10 dager man får overført... Det har i alle fall jeg fått beskjed om at min sjef (jobber i kommunen) og fikk det bekreftet av ei inne på juniforumet som hadde god peiling på hva hun snakket om da det var relevant for jobben hennes. Men, for oss som får baby på sommeren så rekker vi jo fint å ta ut ferien før desember..Permisjonstiden blir da forlenget tilsvarende de ukene man tar ut ferien.Når det gjelder å ta ut 100% perm er det jo mange som legger av penger og som velger å ta ulønnet permisjon de siste to mnd feks..Har hørt at det er det som lønner seg økonomisk..Men, da må man jo vite at man er flink til å spare :P

Enkelt: Du tar et opphold i foreldrepermisjonen i f.eks november og tar ut 4 uker ferie, da blir permisjonstida forskjøvet tilsvarende og du har i praksis fått lengre permisjon ;-) slik nav anbefaler at en gjør det iallfall.

EnLitenOverraskelse skrev:
Når dere skal ta ut 5 uker ferie til neste år, hvordan gjør dere det?

Er det ikke slik at man bare får utbetalt feriepenger for så og så mange uker av permisjonen? Blir jo ikke like mye penger å rutte med som normale "arbeidsår".

Hadde ikke råd å ta mer enn 1-2 uker ferie forrige sommer, pga at jeg hadde vært i permisjon fra juli året før.

Er heldig og har en arbeidsgiver som regner hele permisjonstida som feriepengegrunnlag.

Men sist hadde jeg ikke det, men blir ikke så ille til neste år fordi en jobber helt frem til juli og så teller de første 12 ukene av permisjonen som feriepengegrunnlag så i praksis så er det bare de siste mnd av 2012 som ikke teller. Så utbetalingen i 2013 er ok. Verre med 2014, da har en jo bare jobbet halve 2013...men den tid den sorg ;-)

Men da kan ikke dette fremkomme i søknaden til NAV for da mister arbeidsplassen retten til refusjon, da det blir et brudd i permisjonstiden dersom det tas ut mer enn 21 dager...

Back
Topp