Hvor lang permisjon på dere? (80/100)

kengumamma

Flørter med forumet
Sitter å regner på permisjonslengde og utbetaling av lønn med 80% i 57 uker eller 100% i 47.
Har jo helst lyst å være hjemme med den lille så lenge som mulig, spesielt siden jeg vet dette er sistemann. Heller mot 80%, men må se hvor mye vi "taper" på det økonomisk også.

Har dere bestemt dere? 
Hvordan deler dere permisjon mellom mor/ far?
Og når må dere evt. ut i jobb igjen? 

Har dere bestemt dere? Vi skal ta ut 100%.

Hvordan deler dere permisjon mellom mor/ far?

Jeg tar alt, far tar bare sine 12 uker. Dette er noe han selv ønsker, siden han er mye hjemme allikevel (og det er HELT greit for meg...hehe) Jeg tar min permisjon først, tar ut mine 10 uker med ferie og 1 mnd med ulønnet permisjon. Deretter tar far ut sin permisjon...Så da blir det:

på meg: 3+6+26+10+4= 49 uker permisjon på meg (lurer også på å ta siste mnd med permisjon gradert 50%, men får se)
på pappa: 12 uker

Og når må dere evt. ut i jobb igjen?  

Må vel begynne sånn ca begynnelsen av juni om vi velger å ikke gradere på slutten...                              

Vi gjør som sist, 100% lønn i 47 uker....
Har ikke regnet på når jeg må ut igjen.... Pappaen tar sine 12 uker...

blir vell 100%, skal spe på permisjonen med ferie sånn at junior blir eldst mulig før eg må i jobb.

Blir 100% denne gangen.. siden sambo  tjener en del mer enn meg vil han ikkje ha utbetalt 80% lønn

Eg skal spare en del feriepenger denne sommeren ..

Eg tar mine uker(+ 5 uker ferie) fom Juni til ca april neste år
.. så tar han sine uker frem til sommeren

Her blir det 100% i 47 veker.. Eg tek alt av permisjonen, bortsett frå dei 12 vekene som pappan skal ha! Har ikkje rekna på når tid eg må tilbake i jobb, men medrekna ferievekene mine i år og til neste år så blir jo permisjonen forlenga med ein del veker.. 

Jeg tar ut 100 % for å tape minst penger på fars 12 uker, men vil vurdere å søke permisjon uten lønn noen uker etter endt periode med foreldrepenger for å trekke ut tiden før småen må begynne i barnehage.

80% perm med full lønn, far har også avtale med arv.giver som gjør at han får full lønn i sine 12 uker. I tillegg bruker jeg 5-7 uker av min ferie (må jo spare noe til neste jul også), og 1-2 mnd ulønnet permisjon for å komme oss frem til august. Vi har så høye månedsutgifter med lån osv at 100% perm er uaktuelt pga alle pengene man taper på det.

Her blir det 57 uker permisjon + 3 uker av årets ferie. Vi har planlagt en Florida-ferie neste oktober, så vi må spare ferie til det. Pappan får sine 12 uker, resten vil jeg ha:)
Han har uansett feriedager og avspasering å ta av, så jeg regner med han blir en del hjemme likevel. Har slitt en stund med å få det til å gå opp med denne permisjonen, men nå tror jeg vi har en grei løsning.. Han tar 10-11 uker i jan-mars, og de 1-2 siste ukene av permisjonen. Dette for å få det til å gå opp med ferieavvikling på min jobb neste sommer.

Jeg velger 80% om ikke må vi sette henne hos dagmamma som koster 5000 i mnd, som gjør at vi taper mer enn at jeg gå hjemme 80%. Husk at pappaen skal ha 12 uker av permen, hvis du velger 47 uker, altså 100% så får du KUNN 37 uker hjemme med nukret, istedenfor 47 uker som tilsvarer 1 år om du tar ferie i tillegg :)

Heller mot 80%, altså 57 uker. Taper ca 10.000 totalt og det føler jeg at 10 uker ekstra med den lille er verdt:) 

Har 5 uker ferie i år og 5 uker neste. Kan jeg velge å ta kun 3 uker i år og 7 uker neste? Utgjør dette noen forskjell i betaling/lønn? 

Jeg har valgt å ta 100% og tar 4 uker ferie etter de 6 første ukene etter fødsel, så resten av permisjon min, så 4 uker ferie. så kommer gubben med 12 uker perm og 4 el 5 uker ferie.

Da mangler vi ca bare 2 uker til barnehagestart.

Vi er selvstendige næringsdrivende begge to, så sånn sett er vi ganske fleksible! Tenker det blir 100% i 47 uker, men at vi forsøker å få det til å vare så lenge som mulig... altså setter av litt hver måned slik at jeg kan være hjemme litt lenger etter permisjonen egentlig er over. Jeg kan jo velge selv når jeg vill begynne å jobbe igjen siden jeg ikke har fast stilling, så får vi pengene til å vare litt ekstra hadde det vært kos! Vi har ikke helt orden på planene våres enda men Pappan tar ihvertfall sine 12 uker! Blir gradert over en lengre periode, slik at jeg kan være hjemme 3 eller 4 dager i uka, og han kan være hjemme 1 eller 2, skal få til en så fleksibel ordning som mulig slik at pappan også får vært hjemme litt og jeg kan jobbe noen dager her og der, slik at firmaet mitt ikke går på dunken ;P

Vi tar helt klart 80% for å få mest mulig tid hjemme med lille babyen. De få kronene vi taper synes vi har mindre verdi enn lengre tid hjemme. Pappaen skal ha sine 12 uker.

OBS!!! Jeg vil bare gjøre dere alle oppmerksomme på at den lovbestemte ferie er bare 4 uker og 1 dag per år, og det har ingen betydning at den tariffbestemte ferien på jobben er 5 uker. Dette innebærer at dersom man tar ut 5 uker ferie så mister man retten til videre permisjon og arbeidsplassen til pappaen vil ikke få refusjon av foreldrepenger dersom mor tar ut mer ferie i permisjonstiden enn disse 4 ukene og 1 dag. 4 uker og 1 dag før jul og 4 uker og 1 dag etter jul går bra, men obs obs dersom dere tenker å ta ut mere...resten av ferien kan tas etter at alle permisjonsukene er ferdige:)

Skal ha 80% permisjon, og far tar sine 12 uker. Tar 5 uker ferie dette året, og 3 -4 uker rett etter permisjon for å strekke det lengst mulig mot august.

Blir 100% lønn, altså 47 uker. I tillegg overfører jeg noe ferie fra i år så har sikkert 6-7 uker ferie å ta på slutten, inkl neste års ferie. Om jeg må ta noen ukers ulønnet permisjon på slutten så gjør vi det, men tror ikke det blir behov siden jeg satser på å få plass til småen i bhg fra august.
Regner med pappaen tar sine 12 uker, tror ikke det blir særlig mye mer iallfall.

Her blir det med 80% lønn i 57 uker.
Siden min mann skal studere til høsten vil ikke han ta noe av fedrekvoten, så den mister vi siden studier dekket av NAV ikke gir rett til å overføre ukene til meg!! Men så vil han jo være hjemme alle skoleferiene :o)

Når dere fyller ut NAV sine papirer i forhold til ferie uttak i løpet av permisjontiden må dere lese dette:

"Du kan ta ut lovbestemt ferie i foreldrepengeperioden (21 dager per kalenderår). Du får ikke foreldrepenger i ferien, men kan utsette uttaket av foreldrepengene tilsvarende. Dersom du har bestemt deg for når du skal ha ferie, fyll ut her, det vil da anses som en søknad om utsettelse."

Så er mitt spørsmål til dere som sier dere skal ta ut 5 uker ferie dette året(2012) og 3-4 uker ferie neste år (2013) Hvordan får dere dette til når vi bare har rett til å ta ut 21 dager pr. kalenderår???

Men uansett, så skal jeg ha permisjon frem til august 2013, hvor lenge jeg må gå ulønnet har jeg ikke regnet over, men disse ukene får jeg ikke igjen med babyen, og har ingen garanti for å få barnehageplass før august uansett!! Å blir ikke aktulet å betale en dagmamma for å ta seg av babyen når jeg heller vil gjøre det selv ;o) Og synes det er godt å tenke på at babyen er året før barnehageoppstart!!

ØKONOMI og PENGER er ikke alt,, babyen er bare liten en liten stund  

BabyHaga skrev:

Her blir det med 80% lønn i 57 uker.
Siden min mann skal studere til høsten vil ikke han ta noe av fedrekvoten, så den mister vi siden studier dekket av NAV ikke gir rett til å overføre ukene til meg!! Men så vil han jo være hjemme alle skoleferiene :o)

Når dere fyller ut NAV sine papirer i forhold til ferie uttak i løpet av permisjontiden må dere lese dette:

"Du kan ta ut lovbestemt ferie i foreldrepengeperioden (21 dager per kalenderår). Du får ikke foreldrepenger i ferien, men kan utsette uttaket av foreldrepengene tilsvarende. Dersom du har bestemt deg for når du skal ha ferie, fyll ut her, det vil da anses som en søknad om utsettelse."

Så er mitt spørsmål til dere som sier dere skal ta ut 5 uker ferie dette året(2012) og 3-4 uker ferie neste år (2013) Hvordan får dere dette til når vi bare har rett til å ta ut 21 dager pr. kalenderår???

Men uansett, så skal jeg ha permisjon frem til august 2013, hvor lenge jeg må gå ulønnet har jeg ikke regnet over, men disse ukene får jeg ikke igjen med babyen, og har ingen garanti for å få barnehageplass før august uansett!! Å blir ikke aktulet å betale en dagmamma for å ta seg av babyen når jeg heller vil gjøre det selv ;o) Og synes det er godt å tenke på at babyen er året før barnehageoppstart!!

ØKONOMI og PENGER er ikke alt,, babyen er bare liten en liten stund  

Fordi arbeidsgiver kan bestemme seg for å la deg ta ut alle ukene.

Tar 100% permisjon denne gang, hadde 80% sist og angra..
skal ha 7 uker ferie inni dette, 3 for i år og 4 til neste år..  Tror pappaen sin permisjon blir fordelt litt utover sånn at  eg jobber noen uker innimellom.. eg vil nemlig ha fri neste sommer å...

Back
Topp