Hvor lang fødsel?

Wildberg

Forumet er livet
Virker som det er så mange forskjellige målinger her.
Noen sier de hadde en fødsel som varte i 30 timer, andre i bare 1 time. Men hvor tette skal riene være før fødselen er i gang?

tror jeg hadde 8 timer med rier, men bare 4 av dem var vonde. var 1 1/2 time på sykehuset før vesla var ute.
En fin arbeidsdag[:D]

Fra første rie til han var ute gikk det 2t og 20 min[:)] Hos meg hadde det jo startet med vannavgang ca halvannen time før riene kom så jeg var på sykehuset da det hele startet, og hadde jeg ikke vært det så hadde han blitt født i bilen...

Jeg ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning. Fra jeg ble satt på drypp, tok det 5 1/2 time. Dette var vist raskt. Vanligvis pleier det å ta over 7 timer når man blir satt i gang..
Jordmor sa at jeg måtte være forberedt på en enda raskere fødsel nå, så jeg må reise med en gang jeg merker at jeg har rier. Siden det tar 2 timer å kjøre til sykehuset!

Hører noen sier at man regner "aktiv fødsel" fra man har 4 cm åpning - men det er jo ikke sikkert man vet at man har det da... Andre sier vel fra det er ca 5 min mellom riene?

Jeg regner selv fra da jeg fikk vondt, og det ikke var noen tvil om at fødselen var i gang.

Med min 1 gikk med med maserier ( ikke rier) fra mandag til onsdag og jeg var ikke i fødsel sånn sett. Så gikk vannet og siden det var grønn svart så bar det med blålys og sirene til sykehuset. Men det tok 3 timer fra vannet gikk og da regnet vi meg som i fødsel...

Med nr 2 hadde jeg små rier men de ble bare lengre og lengre tid i mellom, 11 min var siste jeg registrerte og da trodde jeg jaja no stoppet det. Pang der gikk vannet og det gikk 45 min så var han ute =)

Så er veldig spent denne gang ! [;)]

Jeg har ca. 1 times kjøring til sykehuset, og fikk beskjed om å kjøre når det var 5 min mellom riene.

For meg gikk det altså slik:
Våknet søndagsmorgen i 09-tiden med en rar ondt. Tenkte ikke noe mere over det og gikk i gjennom søndagsmiddag med kjøttkaker hjemme hos mor. Satt og beklaget meg over at hadde jeg bare hatt litt vondt i kroppen i hvertfall, så hadde jeg i hvertfall følt at fødselen nærmet seg!

Forklarte også at jeg hadde hatt en sånn rar ondt gjennom dagen, liksom akkurat over hårfestet. Og mamma fortalte at det var sånn hun hadde kjent riene...

Fortsatt like blond begynte jeg å lure på vei hjem om det faktisk kunne være rier. Ringte en venninne og hun trodde ikke det var det, men jeg kunne jo ta tiden. Da viste det seg å være 7 min mellom hver ondt. [;)]

Gikk og la meg og våknet igjen i 01-tiden på natten. Tok tiden og da var det plutselig 4 min mellom hver rie. Det var litt voldsomt syns jeg, for jeg skulle jo reist på 5 min. Så prøvde å slappe av, dusje litt og strekke litt på beina, men ingenting hjalp. Så en god times tid etterpå vekket jeg mannen, fikk luftet bikkjene og avgårde til sykehuset.

da jeg ble sjekke i halv seks tiden hadde jeg 4-5 cm åpning, og var offisielt i fødsel. [:)] halv ti tok de vannet mitt, og kl 12 var han født. [:)] Så på sykehuset var jeg bare i ca 7 timer før det hele var over.

ORIGINAL: Mrs.Shaanett

ORIGINAL: LilleTiger

Hører noen sier at man regner "aktiv fødsel" fra man har 4 cm åpning - men det er jo ikke sikkert man vet at man har det da... Andre sier vel fra det er ca 5 min mellom riene?

Man er i fødsel når man har 3 cm åpning[:D]

aha..vel da må jeg svare 1 1/2 time[:o]

ORIGINAL: fysio79

Huff, min forrige fødsel var helt grusomt lang... jeg startet natt til onsdag med maserier med ca 8-10 min mellomrom, fra kl 17 samme onsdag var det 3-4 min mellom hver rie...riene hadde ingen effekt på åpningen, så først fredag morgen tok de vannet for å se om de kunne få fortgang i dette, satte meg på drypp og det som var, men ikke før lørdag fant de ut at de måtte ta akutt keisersnitt...

Og JA....jeg lå altfor lenge med sterke rier, slik at når jeg først kom til 10 cm åpning lørdag morgen var det ikke noe særlig kraft igjen til å presse ut..sykehuset har vedgått feilbehandling, og er lovet at det vil skje ting før det går 5 døgn neste gang [;)] skulle bare mangle spør du meg...

Så jenter, stå på krava dersom tiden drøyer ut..jeg lot legen bestemme hele veien, men legen og sykehuset innrømmet tabben dagen etter gutten min var født...

sjokkert!! stakkars deg[&o]

Mener å ha hørt at det er fra 4 cm eller vannavgang..

Jeg aner ikke når jeg hadde 4 cm, hadde ikke regelmessige rier før det var 5 min i mellom de. Og hadde det bare et par ganger før det var 4 min. Og da jeg kom på sykehuset hadde jeg jo 8 cm...

Fra min første rie og 2 cm åpning gikk det 3 timer og 50 min til hun var ute[:)] 

Jeg ble satt igang.. Og fikk beskjed om det at når det gikk så fort for meg når jeg var førstegangsfødene og i tilegg hadde igangsatt fødsel, så måtte jeg være ganske kjapp inn neste gang.. For da kom det mest sannsynlig til å gå fort.. [8D]

Jeg hadde 16 timer fødsel, bare 8 av de var vonde. Fra jeg hadde 10 cm åpning til det var pressetid gikk det 2 timer. Men alt i alt fra jeg skjønte at det var rier til babyen var ute gikk det 16 timer:-)

Fra aktiv fødsel (4 cm) gikk det 14 timer. Tror riene kom med 8 min mellomrom da[:)]

Min fødsel tok 2,5 time fra vannavgang ( første tegnet jeg hadde på at noe skulle skje bortsett fra slimproppen som gikk på morgenene) hadde ikke en eneste kynner engang den dagen [;)] hadde 3 cm når vannet gikk , som jeg ikke hadde merket noe til, og det tok 1,5 time frA 3-10 cm, ( EN jææævlig lang rie for og si det mildt)og deretter ca en time pressing :) alt i alt en super fødsel, men ettersom det blir betegnet som styrtfødsel er jordmor så redd for at jeg ikke skal rekke sykehuset at samboeren skal få opplæring i hjemmefødsel 7 april [8D]

Hadde tre min mellom riene fra første ri - 6 timer senere var hun ute.....var bare 3 timer på sykehuset da. Med nr to gikk vannet først. gikk en stund før jeg fikk rier. hadde vondt i 1,5 time. Var ute 7,5 time etter vannavgang. Er veldig spent denne gangen...[:)]

ORIGINAL: Snart mamma til 2!

Jeg hadde 16 timer fødsel, bare 8 av de var vonde. Fra jeg hadde 10 cm åpning til det var pressetid gikk det 2 timer. Men alt i alt fra jeg skjønte at det var rier til babyen var ute gikk det 16 timer:-)

Er det ikke pressetid når det er 10 cm åpning da? Trodde det var full åpning jeg! [8|]

ORIGINAL: kolibri

Huff, min forrige fødsel var helt grusomt lang... jeg startet natt til onsdag med maserier med ca 8-10 min mellomrom, fra kl 17 samme onsdag var det 3-4 min mellom hver rie...riene hadde ingen effekt på åpningen, så først fredag morgen tok de vannet for å se om de kunne få fortgang i dette, satte meg på drypp og det som var, men ikke før lørdag fant de ut at de måtte ta akutt keisersnitt...

Og JA....jeg lå altfor lenge med sterke rier, slik at når jeg først kom til 10 cm åpning lørdag morgen var det ikke noe særlig kraft igjen til å presse ut..sykehuset har vedgått feilbehandling, og er lovet at det vil skje ting før det går 5 døgn neste gang [;)] skulle bare mangle spør du meg...

Så jenter, stå på krava dersom tiden drøyer ut..jeg lot legen bestemme hele veien, men legen og sykehuset innrømmet tabben dagen etter gutten min var født...

sjokkert!! stakkars deg[&o]

Kommer ikke til å skje igjen for å si det sånn [:D] og merkelig nok gleder jeg meg til fødsel, håper å få en flott fødselsopplevelse denne gang[:D]

Du får nok en fin fødsel denne gangen. Av to grunner: 1. du virker positiv, noe som har mye å si for hvordan man opplever det. 2. du vet du må si ifra hvis det mot all formodning skulle gå sånn denne gangen[8D] Lykke til[;)]

Fra vannavgang til hun var ute tok det 27 timer. Fra det var 4 cm åpning til hun var ute tok det 12 timer.. Fra første ri til hun var ute tok det vel ca 1 1/2 døgn. Håper den blir litt kortere denne gang.

Back
Topp