Hvor kjøper jeg 40 mg jerntabletter?

Frk Solrik

Glad i forumet
Oktoberlykke2020❤
Har fått beskjed om å begynne med 40 mg jern. Men synes det er vanskelig å finne tabletter som inneholder det. Er jo andre verdier på de på apoteket... Noen som vet?
 
Ta 65mg 2 av 3 dager :) Eventuelt multivitamin (15mg) kombinert mer lavdosetilskudd (27mg).
 
Det var lurt! Kan kombinere. Vil helst ikke ta mer enn jeg må...har jo hørt at man blir hard i magen :wideyed: og det er jeg fra før av...

5mg fra eller til er ikke så mye at det gir utslag på magen sammenlignet med vanlig dose. Men nyere forskning viser bedre effekt om man tar dobbel dose annenhver dag fremfor enkel dose daglig, og på meg gjør iallefall det stor forskjell på magen. Får liksom tømt meg mellom dosene (står på 100mg jern).
 
Jeg fikk beskjed om å ta ca 60mg daglig, tar 100mg annenhver dag og jordmor sa det var en grei løsning:)
 
Sniker fra juli.
Jeg skulle ta 40mg om dagen of har tatt 100mg annenhver dag:happy: legen sa det var helt fint
 
Jeg tar nycoplus sin som er 27mg tror jeg..? Tar to en dag, og en neste dag. For enkelhetens skyld tar jeg to på partallsdager og en på oddetallsdager. :hilarious:
 
Ser det er mange ulike kombinasjoner. Skal prøve ut noen av dem og se hva som fungere best for meg. Var ikke veldig lav på jern, 63... Men måtte ta allikevel.
 
Jeg må ta 100 MG dagen.

Foe å unngå både å bli uvel (som kan skje om man bare tar tilskudd uten mat) så tar ejg se alltid med kjøtt, gjerne rødt, og fett(smør/ghee/kokosolje i smoothie etc) og mat med c vitamin- ofte i smoothie.
Jeg passer på å få i meg masse magnesium , sikkert 1000 MG dagen dette er ikke skadelig men hør emd legen for sikkerhets skyld.

jeg smører magnesium på beina (hjelper også mot kramper og rastløse bein), under armen og too spray i munnen. Da får jeg gått helt fint på do uten forstoppelse :)
 
Jeg har tatt ny ferritinprøve hos legen, og nivået har sunket fra 56 til 30 fra uke 16 til uke 24 til tross for at jeg har tatt 40-50mg jern daglig. Det var jordmor som anbefalte meg å begynne med jerntilskudd etter anbefalinger på fra helsedirektoratet, lege har aldri nevnt det (føler jordmor er betydelig mer oppdatert enn fastlegen). Legekontoret sa at jern på 30 var fint, selv om jeg vet at ferritin skal være høyere hos gravide enn hvis man ikke er gravid. Er det andre med nivå på 30? Hvor mye jerntilskudd tar dere? Jeg tar fortsatt 40-50mg daglig, men er redd nivåene mine skal synke ennå mer og til slutt gå utover blodprosenten.
 
Jeg har tatt ny ferritinprøve hos legen, og nivået har sunket fra 56 til 30 fra uke 16 til uke 24 til tross for at jeg har tatt 40-50mg jern daglig. Det var jordmor som anbefalte meg å begynne med jerntilskudd etter anbefalinger på fra helsedirektoratet, lege har aldri nevnt det (føler jordmor er betydelig mer oppdatert enn fastlegen). Legekontoret sa at jern på 30 var fint, selv om jeg vet at ferritin skal være høyere hos gravide enn hvis man ikke er gravid. Er det andre med nivå på 30? Hvor mye jerntilskudd tar dere? Jeg tar fortsatt 40-50mg daglig, men er redd nivåene mine skal synke ennå mer og til slutt gå utover blodprosenten.
Min ferritin var på 36 i uke 12+3, hb var 13,3. jordmor sa jeg skulle ta ca 60mg jerntilskudd. Kjøpte tabletter på 65mg på apoteket som jeg tar hver dag. I tillegg tar jeg nycoplus gravid som inneholder 15mg jern. Har ikke målt ferritin etter uke 12 så aner ikke om det har hjulpet.
 
Min ferritin var på 36 i uke 12+3, hb var 13,3. jordmor sa jeg skulle ta ca 60mg jerntilskudd. Kjøpte tabletter på 65mg på apoteket som jeg tar hver dag. I tillegg tar jeg nycoplus gravid som inneholder 15mg jern. Har ikke målt ferritin etter uke 12 så aner ikke om det har hjulpet.
Takk for svar:shy: Hb-en min var på 12,6 nå, husker ikke hva den var første gang. Kjenner dette bekymrer meg litt siden jeg hadde stort blodtap under første fødsel. Redd for å få jernmangel som påvirker blodprosenten før fødsel. Tenker kanskje jeg burde ta mer tilskudd en jeg gjør, siden ferritin har falt til tross for tilskuddet jeg tar. Har tatt 27mg jern + multivitamin med 15mg jern hver dag siden uke 18. Kjenner jeg blir litt irritert over at legekontoret mener ferritin på 30 er fint. Selv om det står at for gravide er det ønskelig med høyere jernlagre.
 
Back
Topp