Hvor kjøper dere gensere?

Qualitas

Forumet er livet
VIP
Hvis dere skal ha noen myke gode gensere til vinteren? Er så lei av H&M genrere og de fra Cubus, de blir fort stive og ekle i stoffet etter vask.

Noen tips?

Stormberg sine fleecegensere..har en haug av dem i massevis av forskjellige farver og former...:)

suttelutt skrev:
Stormberg sine fleecegensere..har en haug av dem i massevis av forskjellige farver og former...:)

glemte å si at jeg ikke tenkte på sånn sportstøy, men litt fine eller kule gensere

Ikke fra noen spesielle butikker, men jeg passer alltid på at det ikke er acryl. De fleste strikkede plaggene fra kjedebutikker er acryl, de holder jeg meg langt unna. Kjedelig ettersom jeg går glipp av mange fine gensere, men de er grusomme å gå med.

Kanskje du kan prøve nettshopping? Da ser du bare på hva plagget er laget av før du bestiller. Både zara og mango har nettbutikk for eksempel...

Pucca skrev:
Ikke fra noen spesielle butikker, men jeg passer alltid på at det ikke er acryl. De fleste strikkede plaggene fra kjedebutikker er acryl, de holder jeg meg langt unna. Kjedelig ettersom jeg går glipp av mange fine gensere, men de er grusomme å gå med.

Kanskje du kan prøve nettshopping? Da ser du bare på hva plagget er laget av før du bestiller. Både zara og mango har nettbutikk for eksempel...

hva er acryl på engelsk?

acryl! :)

vila pleier ha fine :) noe vero moda, o.l

Som noen sier over her, unngå akryl. (acrylic på engelsk). Noen typer akryl er ikke like "ille" som andre, men det vet man jo ikke før man har brukt og vasket plagget en gang.

Gå for ren ull, bomull eller kashmir. Kashmir er dyrt, men kvaliteten er som regel veldig god, og behandler man plaggene riktig så holder de seg fine lenge.

FancyPants skrev:
Som noen sier over her, unngå akryl. (acrylic på engelsk). Noen typer akryl er ikke like "ille" som andre, men det vet man jo ikke før man har brukt og vasket plagget en gang.

Gå for ren ull, bomull eller kashmir. Kashmir er dyrt, men kvaliteten er som regel veldig god, og behandler man plaggene riktig så holder de seg fine lenge.

men er kashmir varmt? Hva men polymid da? hva er det?

Qualitas skrev:

FancyPants skrev:

men er kashmir varmt? Hva men polymid da? hva er det?

Ja, Kashmir er veldig varmt! Det er en finere type ull. http://www.kashmina.no/om-kashmirull.html

Polyamid er syntetisk fiber, ofte fremstilt av olje. Det kan sammenlignes med nylon, brukes ofte for at plagg skal holde formen. Plagg av 100% polyamid vill jeg unngått, da syntetiske stoffer ikke puster og dermed gjør deg varm først, men klam og kald etterhvert. Om det er noen prosent polyamid i plagget er ikke det så farlig.

Back
Topp