Hvor ille ble kvalmen før du tok ut sykmelding?

Soffi23

Elsker forumet
Jeg var sykmeldt en uke i uke 7-8 da jeg kastet opp non stop. Dette ga seg og jeg begynte på jobb igjen, så hadde jeg ferie i 3 uker (da også med mye oppkast). Nå er jeg i uke 17 og fortsatt sliter jeg med å få i meg mat, har allerede vært en tur på do og kastet opp på jobb i dag og kjenner at energien bare forsvinner sammen med oppkastet. Jeg blir utrolig utmattet av det og matlysten forsvinner. Nå sitter jeg å sliter med å få i meg "frokost nr 2".... Kjenner at det nok blir nødvendig med en tur til på toalettet i dag.

Jeg har vært innom tanken på gradert sykmelding, f.eks 50% så jeg får bedre tid til å komme meg om morgenen før jobb (jobber 8-16). Men så er jeg redd det er litt høyterskel for hvor mye man skal måtte tåle fordi man er gravid og ikke "syk", har derfor ikke kommet så langt at jeg har dratt til legen igjen ang kvalmen.

Skal til jordmor i dag, kan hun sykmelde meg? Eller må jeg via legen?

Jeg var sykmeldt en uke i uke 7-8 da jeg kastet opp non stop. Dette ga seg og jeg begynte på jobb igjen, så hadde jeg ferie i 3 uker (da også med mye oppkast). Nå er jeg i uke 17 og fortsatt sliter jeg med å få i meg mat, har allerede vært en tur på do og kastet opp på jobb i dag og kjenner at energien bare forsvinner sammen med oppkastet. Jeg blir utrolig utmattet av det og matlysten forsvinner. Nå sitter jeg å sliter med å få i meg "frokost nr 2".... Kjenner at det nok blir nødvendig med en tur til på toalettet i dag.

Jeg har vært innom tanken på gradert sykmelding, f.eks 50% så jeg får bedre tid til å komme meg om morgenen før jobb (jobber 8-16). Men så er jeg redd det er litt høyterskel for hvor mye man skal måtte tåle fordi man er gravid og ikke "syk", har derfor ikke kommet så langt at jeg har dratt til legen igjen ang kvalmen.

Skal til jordmor i dag, kan hun sykmelde meg? Eller må jeg via legen?
Jeg har ikke opplevd slik kvalme som deg, men her er mine tanker:

Gravide skal ikke måtte tåle mer ubehag enn andre. Det burde ikke være høyere terskel for sykemelding pga kvalme/oppkast som følge av gravididet enn om kvalmen hadde kommet av f.eks. medisiner eller sykdom. Vedvarende kvalme, oppkast og alle problemene som følger med, er - uansett bakenforliggende årsak, et problem som i stor grad påvirker hverdagen og evnen til å utføre arbeid.

Jeg ble 40% sm i uke 6+0, det holdt i 4 dager før jeg ble 100% sm, noe jeg er fortsatt i 14+1. Jobb får være jobb, men jeg har ikke vært i stand til å gjøre noe som helst disse ukene. Legen sier at ro og fred er det beste jeg kan ha nå og at vi får ta det som det kommer. Kvalmen blir ofte mer uttalt når kroppen må fortsette i samme gir som før, når det den trenger er å roe ned slik at man kan ha fokus på å ta vare på den.

Jeg har ikke opplevd slik kvalme som deg, men her er mine tanker:

Gravide skal ikke måtte tåle mer ubehag enn andre. Det burde ikke være høyere terskel for sykemelding pga kvalme/oppkast som følge av gravididet enn om kvalmen hadde kommet av f.eks. medisiner eller sykdom. Vedvarende kvalme, oppkast og alle problemene som følger med, er - uansett bakenforliggende årsak, et problem som i stor grad påvirker hverdagen og evnen til å utføre arbeid.

Ja, jeg også ser på det slik, spørsmålet er om legen gjør det... Men er godt å vite her er flere som har det synspunktet. Jeg har en svigerinne som ikke kunne forstå problemet med 100% jobb når man er gravid- før det siste svangerskapet hennes! Nå har hun mye mer forståelse og hun har jo ikke opplevd kvalmen før, så da er hun veldig støttende ovenfor meg som kaster opp så mye. Jeg får prøve meg med en legetime enten i dag eller i morgen, og forklare situasjonen.

Jeg ble 40% sm i uke 6+0, det holdt i 4 dager før jeg ble 100% sm, noe jeg er fortsatt i 14+1. Jobb får være jobb, men jeg har ikke vært i stand til å gjøre noe som helst disse ukene. Legen sier at ro og fred er det beste jeg kan ha nå og at vi får ta det som det kommer. Kvalmen blir ofte mer uttalt når kroppen må fortsette i samme gir som før, når det den trenger er å roe ned slik at man kan ha fokus på å ta vare på den.

Ja, jeg har klart meg passe de dagene jeg roer helt ned og ikke gjør noe overanstrengt. Med en gang jeg enten tar for hardt i med husarbeid e.l, eller kjører meg for hardt på jobb, så vrenger magesekken seg. I dag ble jeg sittende å brekke meg lenge etter magesekken var tømt, hadde ikke noe mer å spy. Jeg får ta en prat med legen min, og håpe på å få forståelse og evt en gradert sykmelding. Tror jeg snart har brukt opp sykedagene mine og avspaseringen min også... Vil jo fortsette i jobb så lenge det er mulig.

Jeg var sykemeldt i to uker i uke 8-9-10 ca. Da kastet jeg opp et par ganger noen dager, og var sinnsykt kvalm! Orket ikke spise særlig og var slapp. Jeg fikk sykemeld uten problem. Jobbet så 50% siste uken før ferie. Gikk over i uke 15 hos meg [emoji106] god bedring!

Jeg tenker du blir ikke sykemldt fordi du er gravid men som gravid kan du bli sykemldt pga plagene som følger med. Er du dårlig er du dårlig uavhengig om du er gravid eller ikke...

Jeg sykemeldte meg da jeg følte jeg ikke gjorde en god jobb lenger, og elevene trengte en lærer med hodet på rett plass. Kunne ikke bare løpe fra dem midt i timen heller, og var nesten alltid alene i klassen.

Kvalmen begynte hos meg i uke 8 på første svangerskap. Fortsatte å jobbe til jeg begynte å spy ved alle lukter, var rundt uke 10. Jeg var da sykemeldt til jeg klarte å ordne meg mer selv i uke 17 før jeg begynte å jobbe igjen i uke 20.
For å ligge å spy i så mange uker i strekk, ned i vekt og generelt være sengeliggende i 7 uker så måtte jeg ha tid på å hente meg inn.
Begynte å jobbe igjen i uke 20, men uke 26 låste ryggen seg kraftig så gikk til lege og fikk henvisning til fysio. Fysioterapeuten mente at jeg ikke burde startet å jobbe igjen etter å ha vært sengeliggende i 7 uker. Kroppen var ikke klar og jeg fikk store følger av det.
Legen derimot så ikke dette som noen hindring så jeg ble presset til å jobbe. Da jeg var i uke 33 tok jeg ut ferie frem til permisjonen startet for å slippe maset om å jobbe mer.
Etterpå har jeg byttet lege! Graviditet er ingen sykdom nei, men kroppen min reagerte som om det skulle vært det.
De 7 ukene jeg lå hjemme måtte samboer hjem fra jobb for å lage mat til meg, måtte ha knekkebrød og skinkeost utenfor døren (mat som ikke måtte stå kaldt) og jeg lå å spiste i et mørkt rom.

Når det er så ille at det går ut over alt så burde ikke du som noen andre på jobben slite såpass. Du må tenke litt mer på deg selv, selv om ikke gravide er «syke», så betyr ikke det at du skal tåle alt og hva som helst.
Vet ikke om jordmor kan sykemelde, tror du må til legen. Men jordmor kan nok anbefale deg hva du bør gjøre.

Når det er så ille at det går ut over alt så burde ikke du som noen andre på jobben slite såpass. Du må tenke litt mer på deg selv, selv om ikke gravide er «syke», så betyr ikke det at du skal tåle alt og hva som helst.
Vet ikke om jordmor kan sykemelde, tror du må til legen. Men jordmor kan nok anbefale deg hva du bør gjøre.

Ja, enig... har time hos lege nå kl 15. Krysser fingrene for forståelse der[emoji5]

Back
Topp