Hvor høyt går livmoren din?

Jellyfish

Elsker forumet
Jeg var hos jordmor for første gang i går, og hun kjente at livmoren min går helt opp til navlen allerede. Jeg er 17 uker og førstegangsgravid. Hun sa at hvis jeg ikke allerede hadde vært på to ultralyder og visste at det bare var en, så ville hun sagt det kanskje var flere der inne, eller at jeg var lengre på vei enn jeg trodde. Oppfattet at det var unormalt, men hun virket ikke bekymret over det. Jeg ble dog litt bekymret for om noe er galt da jeg kom hjem. Skal på OUL på tirsdag, så da får jeg jo sjekket litt mer.

Hvor høyr går din livmor, og hvor langt er du på vei? Evt. når nådde din livmor navlehøyde?

Jeg har kjent den rett under navel et par uker og er 20+4. Jordmor sa på tirsdag at jeg lå helt riktig i forhold til termin. Ble flyttet litt bakover på OUL. Ville ikke bekymret meg for det :)

Min er et par fingerbredder over navelen min. Jeg er 21+2 i dag :) tror dette varier veldig fra kvinne til kvinne ;) min er ikke vokst noe fortere selv om jeg er gravid for 2 gang på under 2 år. Hadde ikke tenkt noe veldig over det der altså. Betyr bare at babyen har god plass å boltre seg på :D

Min og kan kjennes rett under navelen (en finger under) og jeg er 18+3. Jordmor på oul sa det så fint ut :)

Da er det jo ikke helt ulikt da. Prøvde å måle selv med målebånd, og da er jeg godt innenfor normalen på helsekortet. Teit hvor fort jeg blir redd for alt mulig nå som gravid, regner med litt av det gir seg når vi har vært på OUL på tirsdag. Er så redd for at babyen ikke skal være frisk! Vet jo godt at det vanligste er at alt er bra, og at jeg ikke kommer noen vei med å engste meg.

Er 18 uker på vei, da var på haste ul 17+4 sa gyn at morkaka mi var helt nede , har en muskelknute så lurte på om den pressa morkaka. Så jeg skal ha en ul i okt da blir ca 28 uker for å se om morkaka har kommet opp og pm alt er ok ang det og muskelknute. . Venter også time på en oul da ser om den beveget seg noe. Blir bekymret da den burde være oppe.

Er 19 uker og har hatt den i navlehøyde en stund allerede, husker faktisk ikke om det er en eller to, kanskje nærmere tre uker?

Kan det ikke hende at det også handler om hvor lang man er i overkroppen? Jeg er kort.

Dette er uansett ikke tiden for vekstavvik den ene eller andre veien, det kommer når vi er langt lengre på vei. Ikke bekymre deg, det hadde ikke jeg gjort :-)

Uff, nå blir jeg bekymret altså. Sniker fra februar, er 15+6 uker på vei og livmoren min er godt over navlen..! Jeg har vært på tul flere ganger; sett at vi venter kun én (pga ivf og innsett av 2 egg) og vært til duotest og sett at det er forsvinnende liten fare for trisomi (pga alder). Terminen er blitt flyttet frem 2 ganger og sist jeg var hos legen og han kjente på livmoren sa han at jeg var lengre kommer enn ul viste. Men fikk ikke ny ul.. Så da har jeg altså en livmor som vokser veldig... Kan det være pga alle de medisinene jeg har tatt frem til uke 13 i svangerskapet (Progynova og utrogestan) Mon tro?

Venter nr to og var hos jordmor på onsdag, da sa ho at livmor var litt under navelen, var 20+0 den dagen, er nå 20+3 :)

Nå er eg andre gangs (4-5 år siden sist) og er 20 uker på vei. Her går livmoren litt over navlen. Merker det veldig godt siden eg har en liten som liker å ligge helt oppunder navlen fortiden ;)

Uff, nå blir jeg bekymret altså. Sniker fra februar, er 15+6 uker på vei og livmoren min er godt over navlen..! Jeg har vært på tul flere ganger; sett at vi venter kun én (pga ivf og innsett av 2 egg) og vært til duotest og sett at det er forsvinnende liten fare for trisomi (pga alder). Terminen er blitt flyttet frem 2 ganger og sist jeg var hos legen og han kjente på livmoren sa han at jeg var lengre kommer enn ul viste. Men fikk ikke ny ul.. Så da har jeg altså en livmor som vokser veldig... Kan det være pga alle de medisinene jeg har tatt frem til uke 13 i svangerskapet (Progynova og utrogestan) Mon tro?

Får satse på at vi begge får beroligende svar på ordinær ultralyd :-) Litt nærmere forestående for meg enn deg da. Jeg har googlet litt, og sett at det er flere som er kortere på vei enn både deg og meg som har den opp til og over navlen allerede. Aner ikke om medisinene kan ha noe å si, men det høres jo sannsynlig ut. Lykke til!

Er 20 uker i dag, og den har vært i over navnehøyde i over en ukes tid. Er andregangs men er jo ca 8 år siden sist.

Når jeg var på ul denne uken som 19+5 uker så måtte hun over navelen for hode. Hun komenterte at hun måtte "helt opp" for bilde. så tipper livmoren min ligger ganske høyt ja

Min har ligget høyt hele tiden. Har vært i navelhøyde noen uker, er nå 20+0 og har toppen av livmoren et par cm over navelen. Kun en spire, normal ul og ikke-bekymret jordmor. Ligger bare i øverste del av symfysemål-kurven :)

Min og ligger over navlehøyde, 19uker. Hun målte nesten vare oppforbi navlen på oul og nevnte ikke noe om at det var uvanlig. Så tror det er forskjellig for alle:)

Symfysen min ble ikke målt på oul forresten, ble det gjort på alle dere andre?

Last edited:
Back
Topp