Hvor gode er de på vekst estimering?

Streetglowww

Glad i forumet
Treffer de som regel? El blir det ofte mere en mindre? Noen erfaringer?
 
Min erfaring ut i fra kjente sine fødsler er at de bommer ofte. En venninne av meg har opplevd på to av sine barn at de bommet med nesten 1 kg! Da har de altså vært 4 kg i stede for rundt estimert 3 kg. Men har også hørt om at de har bommet kraftig andre veien også. Og også de som de treffer ganske bra på. Men jeg har inntrykk av at de bommer ofte.

De estimerer at jenten min er stor så jeg får oppfølging med vekstkontroll UL pga det. De estimerte at hun er nærmere 3 kg nå i uke 35. Så det ligger an for igangsetting før hun blir for stor. Så får vi se da om det stemmer :D
 
Sniker fra desember.

Datteren min ble estimert til å være 3600-3700g ved termin av tre forskjellige leger på tre forskjellige tidspunkt i graviditeten. Hun var 3795g :)
 
Jeg ble estimert sist svangerskap pga tidlig vannavgang.. De estimerte henne til rundt 3kg. Dagen etter ble hun født og veide 3770g.. Vil si de bommet litt [emoji85]. (SSK forresten [emoji6])
 
Storebror ble estimert til 3600g av de på sykehuset og 4500g hos privat klinikk... Han var 3430g når han ble født dagen før termindato![emoji85][emoji170] Så de på sykehuset var nærmest, men likevel ikke helt korrekt. Lillebror ble nå estimert på sykehuset til å bli 3500g ved termin, mens privat klinikk estimerte han til 3900g. Blir veldig spennende å se om en av de klarer å treffe denne gangen![emoji28][emoji85]
 
Min forrige ble estimert til 2,6 kg, men var 3,1. En halv kilo feil, altså....
 
Mine ble estimert til å være 4-5% under gjennomsnittet som tilsvarer ca 3,3-3,4kg ved termin. Storesøster var 2,7kg og lillesøster 2,8kg begge født ved termin. Så de bommet med en del..
 
Estimerer de ds ut ifra sf mål eller ul? For det har jo litt å si det og her har de truffet ganske bra på begge, men da ved hjelp av ultralyd. Sf målene mine har alltid vørt høye, så hadde de gått ut ifra de hadde man bommeto_O
 
Mine to ble estimert på ultralyd til å bli over 4 de ble begge under 3 så de bommet med over 1 kg :p
Denne gang fikk jeg ikke noe estimert vekt på til fødsel ;)
 
Kommende storebror ble estimert, med ul, til å bli over 4kg. Født 4 dager før termin, og var 3285g:) så var litt forskjell..
Denne gangen har jeg fått to forskjellige beskjeder.. Ene sier så og si på gjennomsnittet, andre sier 16,6% over.. 14 dager mellom.. Den som sier 16,6% over, er samme person som målte storebror sist:p Så blir spennende å se;)
 
Min er ikke født enda så blir spennende å se, men blitt estimert til å være ca på gjennomsnittet av tre ulike leger, men to ukers mellomrom mellom hver måling; ca 3500-3600 g
 
Min første ble estimert til 3200 g 3 dager over termin og veide 2870 g. Nr ble estimert til 3500 og var 3915.

Denne er estimert til å ligge på 3500 til termin, så blir spennende å se.
Fikk beskjed om 10 % feilmargin, og ved første så estimerer de gjerne litt over. Om første er liten, vil dette også kunne påvirke estimeringen ved de neste ved at de går utifra de minste målene. Derfor ble nok min nr to estimert lavere enn han faktisk var.
 
Mitt inntrykk er også at de ofte bommer. Ved Nr.3 sa jordmor ut fra symfyse/ fundus og hva hun kjente at det var en liten baby, vekstestimat ved UL sa at det var en stor, mens han kom ut helt på gjennomsnittet 2 dager over termin.
 
Estimerer de ds ut ifra sf mål eller ul? For det har jo litt å si det og her har de truffet ganske bra på begge, men da ved hjelp av ultralyd. Sf målene mine har alltid vørt høye, så hadde de gått ut ifra de hadde man bommeto_O
Min ble estimert etter ul, to stk ul. Begge sa 2,6 kg, baby var som sagt 3,1.
 
Sniker. Min ble estimert på UL til å bli ca 4 kg ved termin på ul både i uke 37 og 38. På ul samme dag som PKS ble han estimert til 4.2-4.3 kg og det stod på monitoren at han tilsvarte uke 42+ (da var jeg 39+). Ut kom en baby på 3580 kg. Det var antageligvis langt lårben som førte til at estimeringen ble så mye mer enn han var..
 
Ble estimert til 4,1-4,2 til termin. Gikk en uke over, og hun var 4258. Så stemte bra[emoji4]
 
Jeg har vært på noen estimeringer dette svangerskapet, og målene har spriket betraktelig fra lege til lege så de estimeringene tar jeg med en klype salt.
 
Her var det en del avvik. Stemte bra første gang for meg, blir spennende å se nå :)
 
Fikk beskjed i uke 30 at småen er helt gjennomsnittlig, spent på om det stemmer [emoji4]
 
Back
Topp