Hvor gammelt synes du barnet bør være før dere drar fra det?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linn
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Linn

Guest
Drømmer du om en helg alene med kjæresten, mens babyen har barnevakt? Vent!
– Jeg mener barnet bør være minst halvannet år før dere bør ha en helg borte sammen, sier barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen.
Lea artikkelen her http://www.babyverden.no/Baby/Tema/Fritid-og-reise/Vent-med-a-reise-fra-barnet-ditt/

Hvor gammelt synes du barnet bør være før dere drar fra det?
Nå er jo ikke det aktuelt riktig enda, men hvilke tanker har dere rundt dette?

Hmm, hvis vi begge skal dra? Vet ikke. Når man føler seg klar! Vi dro fra eldste når han var 10mnd'er, gikk helt fint. Var borte 5dager!

Har ikke reist fra minstemann enda, han er 13mnd'er, men vi har ikke tenkt noe over det, er så travelt for tiden at det er det siste vi tenker på :p
To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 ❤️

Halvannet år? Mange barn har allerede gått flere måneder i barnehagen, er det virkelig så stor forskjell på å være borte fra foreldrene 7 timer hver dag pr uke, enn å være borte fra fredag-søndag? Det som er viktig er vel at barnet er i trygge og kjente omgivelser, at barnet er trygg på og godt kjent med de som passer barnet, enn akkurat antall timer/dager. Jenta mi hadde barnepass ei hel helg for første gang når hun var 8-9 mnd gammel ca, jeg husker faktisk ikke nøyaktig når det var. Da var hun til sine besteforeldre, og jeg tror de koste seg like fullt alle tre!

Venter verdens beste julegave 2014 <3

Å generalisere med alder blir feil egentlig, men som et gjennomsnitt vil jeg si 2 år (sett bort fra familie) for en lengre periode og barnet må være vandt med personene fra før.

Barn utvikler seg forskjellig, noen er kanskje klar for å være borte fra foreldrene sine tidlig, mens andre igjen bør være 4 år før de er fortrolige med det. Man må se ann sitt eget barn, hvordan håndterer barnet å være uten foreldrene i ett par timer? Hvis barnet ikke synes det er greit, er ikke barnet klart for å være borte over lengre tid.

Synes alle bør føle og kjenne barna sine selv, uten å føle seg uglesett for det ene eller det andre. Stol på deres egen oppdragelse :)

Må redigere meg selv: er det slektninger barnet har hatt en del kontakt med er det absolutt ingen aldersgrense. Familie er familie, men som sagt - bare en selv kjenner sitt eget barn.

Last edited:
Men man bør heller ikke vente for lenge. Har hørt om en som skulle overnatte alene for første gang i en alder av 6 år, og det var helt forferdelig. Han ville ikke sove å ble litt hysterisk. Så jeg mener at venter man for lenge kan ungene være for avhengig av foreldrene til at de klarer det.

Min på 11 mnd har vært ofte på overnatting. Tror han begynte når han var 4mnd eller noe sånt. Med tanke på at det bare er meg og han stort sett hele tiden så tror jeg det er sunt for oss begge at han overnatter hos andre av og til.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Hva menes med å dra fra det? Tror det er sunt for barna å sove litt borte slik at de venner seg til det fra tidlig alder...

Men jeg ville jo ikke latt barnet mitt være hos andre enn nærmeste familie og nære venner. 1,5år er vel litt i lengste laget å vente?!

27.12.14
02.06.10

Jeg har ingen barn enda, så aner ikke hva jeg synes. Det er vel litt individuelt? Jeg ser det er stor forskjell på vennene mine som har barn :)

Oi jeg har en på snart 4, aldri vært borte fra han..... Bare en natts overnattinger hos besteforeldre..

tror det er viktig å øve på det tidlig. gjerne bare for å gå på kino i starten. det er nok bra for alle. spesielt forholdet!

men vi har allerede begynt å drømme om kjæresteferie til NY når barnet blir litt over året.

Tror uansett det er værst for mor å reise bort under barnets første leveår :-P

Første gang lille var borte fra meg var hun hos min pappa og samboeren hans i en uke så jeg skulle få hvile ut etter en hektisk periode. Da var hun halvannet år.
Noe tidligere enn det ser jeg ikke for meg at er godt for et lite barn som er i en viktig fase i livet der tilknytning er viktigst.

Men man bør heller ikke vente for lenge. Har hørt om en som skulle overnatte alene for første gang i en alder av 6 år, og det var helt forferdelig. Han ville ikke sove å ble litt hysterisk. Så jeg mener at venter man for lenge kan ungene være for avhengig av foreldrene til at de klarer det.

Min på 11 mnd har vært ofte på overnatting. Tror han begynte når han var 4mnd eller noe sånt. Med tanke på at det bare er meg og han stort sett hele tiden så tror jeg det er sunt for oss begge at han overnatter hos andre av og til.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app
Ja, samboers nevø er slik. Han har aldri sovet borte fra foreldrene. Han er 5 år nå og tør ikke være med oss alene uten moren til stede. Hvis hun går på do så springer han etter. Vi hadde han for første gang alene i 2timer en helg for noen uker siden, men å komme på overnatting, tror jeg faktisk han aldri kommer til å bli klar for.. Det er jo trist for oss :(

Utenom barnehagen har jentungen på snart 4 sovet borte en gang.
Lillebror på 18 mnd har ikke sovet borte ennå.

Så lenge barnet er med kjente og kjære så tror jeg stort sett det går bra fra ganske tidlig. Vår elste hadde ei helg med besteforeldre når hun var 10 mnd-gikk strålende :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Ja, samboers nevø er slik. Han har aldri sovet borte fra foreldrene. Han er 5 år nå og tør ikke være med oss alene uten moren til stede. Hvis hun går på do så springer han etter. Vi hadde han for første gang alene i 2timer en helg for noen uker siden, men å komme på overnatting, tror jeg faktisk han aldri kommer til å bli klar for.. Det er jo trist for oss :(

Lille broren til samboern min er også slik, han er 7år nå!! Han har aldri sove borte, spurt han flere ganger og prøvd å friste han med forskjellig. Han sier først ja litt nølende så vil han hjem etter et par timer! Ikke alltid han vil være her heler uten store søstra på 17år. Huff det er trist for han og foredrene også, de har ikke hatt så mange til å passe han da han var mindre.... Han er ellers en tøff liten kjekk kar :)

Aurora sov hos mamma første gang da hun var 4 mnd. :) sove der mange ganger med meg når vi er å besøker dem på sørlandet ca 1 gang i mnd, vært der fra 1-2 uker om gangen :)

Kommer an på barnet og kommer an på litt rutiner rundt amming synes jeg.
Sønnen min ville ikke ta flaske før han var 6 mnd, og vi holder på å slutte med amming nå som han er 10 mnd. Har enda ikke vært borte en natt fra han, men føler han nå kunne klart en natt alene hos sine besteforeldre som han er veldig godt kjent med. Ville aldri vært borte mer enn en helg de to første årene.

Datra mi sov hos mamma første gang da hun var 3mnd for vi skulle i bryllup.. Det første året var det jo ikke så ofte, men ble jo noen ganger, men da bare en natt.

Etter hun fylte to har hun sovet borte ca. En helg i måneden hos beste el oldeforeldre og hun storkoser seg! Viktig for oss voksne å ha litt kjærstetid også synes jeg da :)

27.12.14
02.06.10

Jeg tenker at det er individuelt.. Min gutt på nå 15 mnd har sovet hos fadderen sin en gang da han var ca 9 mnd.. Gikk kjepefint :) Han har og sovet flere ganger hos min mor (som passer han ofte noen timer innimellom også, så de kjenner hverandre godt) etter det :) Han sov hos mamma i 3 netter da jeg dro til New York i påsken, og pappaen skulle jobbe hele helgen.. Gikk supert! Og han var glad for å se meg når jeg kom hjem, akkurat som at jeg ksulle ha vært på jobb og ikke sett han siden dagen i forveien :p

Back
Topp