Hvor gammel var barnet ditt da det sluttet med bleie?

reddfornr2

Blir kjent med forumet
Kom gjerne med en beskrivning om hvordan det gikk og tips til hvordan dere fikk ungen deres helt tørr og hvor lang tid det tok :) ??

Strax innan hon fyllde 2 sså ville hon inte anvænda bleie mera, så var det pottan som gællde en liten stund men gick snabbt øver till toan :)

Jenta vår var 2 år, gutten vår nesten 3 år. Har ikke så mye tips egentlig..Her var det like naturlig å lære barna å gå på do selv, som å lære å spise selv, lære å kle på seg selv etc...Synes mange her i Norge er litt treige på bleieslutt.

to år.. vi var ikke hjemme da det drastisk skjedde. VI var fakstis på festival. Jeg sa at HER bruker vi ikke bleie. Og hun har ikke hatt noe uhell siden:) nå er hu 6. Jeg hadde vel litt småtrening før det skjedde, med å la henne prøve å tisse litt på do, og av og til lot jeg henne sitte på do, mens jeg leste en bok. Da kom det plutselig noe:)

Første var rett under 3 år.

Andre var 2,5år. Sluttet både på dagen og natta samtidig.
Tok egentlig bare av bleia og sa at nå må du si i fra når du må tisse. Så satt ungen på doen å plutselig tisset, og skjønte også da hva greia var med å "si i fra før".
Har aldri hatt uhell...

Begge sluttet med bleie på dagtid da de var 26 måneder. Eldste tok vi bare av bleien, så tok det en måneds tid før hun ble tørr. Minstemor sa plutselig en dag at hun ville slutte, og vips var hun også tørr. :) ..de bruker begge bleie på natten enda!

Jeg sliter sånn med jenta mi. Føler jeg har prøvd alt på henne. Hun er 4 nå og nekter å slutte.
Jeg har lært at barn ikke skal tvinges til noe.

Men hun gir heller ingen tegn til at hun må på do, hun kan stå å bæsje i bleia rett forran meg uten å lage et eneste ansiktsuttrykk. Snakket med barnehagen om det også. De mente jeg ikke skulle presse henne.

Jeg oppmuntrer henne mye. Til å begynne med kjøpte vi potte som spiller musikk når hun tisse, og det syns hun var stas. Men nektet og fortsette.

Jeg to bare av bleia og kjøpte mange fine truser og fortalte at nå skulle vi slutte å bruke bleie å begynne med truse og fortalte hvordan vil skulle gjøre det, Holdt ut i to uker uten hell, hun var vel på do to ganger. Resten kom i trusa. :(

Så kjøpte vi dobok om at store jenter går på do/potte. Hun liker boka men fortsatt vil hun ikke.

Nå prøver jeg klistermerkemetoden og at hun får gå med truse hver gang hun er flink å gå på do. Jeg spør ofte om hun vil tisse på do. Noen ganger vil hun sitte der men det kommer aldri noe. Men hun kan tisse og bæsje i bleia rett etterpå.

Er det noe jeg gjør galt? Hvorfor vil hun ikke slutte?? :/

Blir fortvilet. Skal hun bruke bleie til hun blir komfirmant?

Hun var passert 20 mnd da vi fjerna den på dagen, fjerna den 5 mnd etter på nattan da hun var tørr og hun våknet av seg selv 3-4 timer etter legging og tissa på do.

Bare begynte å sette henne på do da hun var 13 mnd. Etter soving, spising, før vi gikk ut og litt ellers. Når jeg begynte så droppa jeg aldri en dag uten do besøk,var veldig innstillt på at når vi hadde begynt skulle vi fortsette.

Hun var 16 mnd mener jeg da hun begynte å si bæsj bæsj bæsj og da løp vi på do og hun rakk doen. Da var det slutt på bæsjebleiene.
De lærer og fatter greia fort om man øver en del og jeg var ikke interessert i å vente til hun selv sa ifra.

Lillebror er 18 mnd og vi har kjørt samme opplegg der. Bæsjer og tisser i do dagelig, men han har ikke begynt å si ifra, men han har begynt å kikke veldig på meg når han skal bæsje. Så da spør jeg han om han må bæsje, så blir han litt rar og jeg tar han med på do og setter han der. Aldri brukt potte, den kommer de seg lett av og jeg følte det ville gå dårlig.

Selv om bleiene bare blir større og bedre syns jeg ikke noe om å la de stå å bæsje på seg når man faktisk kan prøve å løpe på do med dem. Er lillebror ikke så villig så får han en dorull eller noe annet å holde i så går det greit likevell. Jeg klapper og legger ord på det han gjør og tar han av doen så fort han har gjort noe, han klapper også.

Utrolig deilig å sette han på do, for der vasker jeg ansiktet hans, vi pusser tenna og jeg kan styre med søstern og vips så bæsjer han eller tisser :) Gjelder å ha litt tolmodighet oppi dette og ikke gi opp heller selv om det kan gå 3-4 dager uten at noe skjer.

reddfornr2 skrev:
Jeg sliter sånn med jenta mi. Føler jeg har prøvd alt på henne. Hun er 4 nå og nekter å slutte.

Men hun gir heller ingen tegn til at hun må på do, hun kan stå å bæsje i bleia rett forran meg uten å lage et eneste ansiktsuttrykk. Snakket med barnehagen om det også. De mente jeg ikke skulle presse henne.

Jeg oppmuntrer henne mye. Til å begynne med kjøpte vi potte som spiller musikk når hun tisse, og det syns hun var stas. Men nektet og fortsette.

Jeg to bare av bleia og kjøpte mange fine truser og fortalte at nå skulle vi slutte å bruke bleie å begynne med truse og fortalte hvordan vil skulle gjøre det, Holdt ut i to uker uten hell, hun var vel på do to ganger. Resten kom i trusa. :(

Så kjøpte vi dobok om at store jenter går på do/potte. Hun liker boka men fortsatt vil hun ikke.

Nå prøver jeg klistermerkemetoden og at hun får gå med truse hver gang hun er flink å gå på do. Jeg spør ofte om hun vil tisse på do. Noen ganger vil hun sitte der men det kommer aldri noe. Men hun kan tisse og bæsje i bleia rett etterpå.

Vil bare fortelle deg at alle barn er forskjellig. Størstejenta vår sluttet helt av seg selv rett før hun var 3 år.

Jente nr 2 hadde store problemer med å slutte. Hun forstod rett og slett ikke hvordan hun tisset.
Vi prøvde også alt. Men hun skjønte det bare ikke. Hun kunne bæsje på do, men tiss kam det bare av og til og da ble hun helt forbauset.
Da hun var nesten 4 år satt hun på do og gråt for hun ville så gjerne slutte med bleien. Alle de andre på hennes alder hadde jo sluttet.

Vi snakket med både helsestasjon og barnehagen. De var enig i at vi ikke skulle presse henne og la ting skje på hennes premisser.

Rett etter at hun fylte 4 år skjønte hun bare helt plutselig en dag hvordan hun tisset. Da sluttet hun med dagbleien. Hun måtte fortsatt bruke bleie på natten til hun var nesten 5 år.

Siden hun sluttet med bleien har hun hatt problem med hard mage. Før hun ble undersøkt hos barnelege kunne det gå opp til 3 uker mellom hver gang hun bæsjet. Hun går nå på movicol og hun har regelmessig avføring. Jeg har sterk misstanke om at mageproblemen og den sene bleieslutten har en sammenheng.

Så prøv å tenke at ting skjer når de skjer. Plutselig en dag slutter hun bare.

Vi gjorde ting på samme måte med begge våre, men det var 1 års forskjell på når de sluttet alikevel. Barn er rett og slett forskjellige.

reddfornr2 skrev:

Eldstemann her i huset var 4 år da han sluttet. Prøvde mye for å motivere ham til å slutte før, premie, klistremerkeordning, tøffe boxere osv. Ingenting hjalp. Jeg presset ham ikke på noen måte. Snakket med bhg og helsestasjon også, uten å få andre råd enn dette med å ikke presse.

På et tidspunkt begynte han å si at når han ble 4 år - DA skulle han slutte! Frem til 4-årsdagen snakket vi innimellom at det skulle bli kjekt når han ble 4 år og skulle begynne å gå på do selv. Og jaggu - dagen etter han fylte 4, så sluttet han!!

Han har kun hatt et uhell, og det var da han fikk diare i bhg.. Han er også tørr på natten og har ikke hatt noen uhell da heller. Det er kanskje fordelen med at han sluttet så seint - han kjenner godt når han skal på do og klarer å kontrollere det i større grad enn om han hadde sluttet tidligere. Muligens.

Jeg også var redd for at jeg måtte bytte bleie på ham til han var konfirmant - minst!
Men plutselig løsner det nok for dere også!! Kanskje det går an å sette en dato i fremtiden der dere avtaler at da skal hun slutte med bleie og så slipper hun presset hun sikkert føler i mellomtiden og kan forberede seg selv på å slutte?

Rett før 3 år var hu. Og gikk da knirkefritt. Hu fikk velge og kjøpe sine egne truser. Og det var veldig stas. Hu hadde ingen uhell faktisk. Gikk veldig bra. Brukte også klistermerkeordningen :) Men tok ikke lange tiden før hu ikke brydde seg særlig om den da :)

Vi prøvde også da hu var 2,5 år, for da var det sommer, men da var det full krasj gitt. Hu nekta og ville ikke så.

Gutten her var 22 mndr. Vi tok bare av bleien vi, og etter en liten stund så var han tørr. :) Sluttet samtidig på natten :)

Jeg huket av på 3 år, selv om det strengt tatt var rett før treårsdagen. :)
Gikk uten bleie noen dager hos besteforeldrene når han hadde skikkelig bleieutslett, og så fortsatte vi bare med det. :)

Startet med å sette ham på do (med doring) før kveldsbadet fra han var omtrent 1 1/2, tenker jeg, og det gikk kjempefint.
Så puttet jeg ham på do etter hvert måltid, og etterhvert begynte han også å si i fra når han måtte.
Hadde noen uhell i starten når vi kuttet bleie, brukte det når vi skulle "ut på tur" siden det var litt høyere terskel for å bruke do på toget, osv., men det gikk veldig greit, altså.

Nattbleie fortsatte vi med en stund til, men den ble også kuttet i løpet av det neste halvåret, mener jeg.
Tar ham oftest opp på do før jeg legger ham fremdeles, avhengig av hvor mye han har drukket på kvelden - mest for å slippe å følge ham dersom han skulle våkne midt på natten, og fordi han sover lenger om morgenen da. ;)

Vi prøvde å slutte våren da han var 1,5 år, våren og sommeren 2,5. Han har hatt skrekk for doen, nektet å gå på den, så jeg har ikke tvunget han fordi jeg var redd for å gjøre ting verre. Vi har snakke mye om bleiene lenge og slutte, og spess før minstemann kom så i begynnelsen av januar sluttet han helt både dagtid og om natten (han har vært tørr på natten lenge).

Eldste var 3 år og 5 mnd, og nattbleie brukte hun til hun var 4 år og 6 mnd. Nr to slutta da han var 2 år og 6 mnd, bruker fortsatt på natta (er snart 3 år), men de er som regel tørre, så blir nok slutt på natta også snart. Stemte 2 år.

Jeg skjønner at du er litt stressa, jeg var det selv med eldste mi, selvom hun var litt yngre enn di da hu slutta. Til jenta mi sa jeg bare en dag at " vet du hva? Du har slutta med bleie!" "Har jeg?" spurte hun undrende. Og så hadde vi noen uhell, og så var det slutt på bleier :) Med nr to gikk det knirkefritt, hadde ikke trodd det skulle gå så bra, ville bare prøve det ut. Sammenligna jo med søstra,men det var jo mye lettere med han! Så unger er forksjellige, ja! 

Lykke til! Husk at alle slutter med bleie til slutt  :)

Eldste jenta slutta når hun var litt over 2 år, lillebror slutta da han var 3,5 år :)

2,5 år:-) Ho var klar for det selv og begynte selv å gå på potta.. Hatt kanskje 3 uhell tilsammen i ettertid, nå er ho straks 3,5:-)

Back
Topp