hvor gammel skal katten være når de skal steriliseres?

de blir kjønnsmodne når de er ca 6 mnd, så de kan steriliseres/kastreres da

Helst før kjønnsmodning. Ville gjort det rundt 4-5mnd, særlig på våren.. de kommer i løp kjappere da.
Anbefalte alltid ved 4mnd på både kastrering av både ho og hann alltid.

ORIGINAL: velonita

Her i byen har ikke dyrleger LOV til å kastrere/sterilisere katter før dem er minimum 6 mnd.

Det er nok fellesregler for hele Norge... mange hannkatter blir kjønnsmodne når de er 4-5mnd gamle og jeg kan aldri tenke meg at alle holder kattene sine inne frem til 6mnd slik de bør, så man bør kastrere tidligst mulig.

Og jeg lover deg.. Jeg har jobbet ved og hatt tett samarbeid med veterinærklinikker i hele Fredrikstad. Og de kastererer FØR 6mnd.. hehe. Men man får ordnet det ved 4mnd i Fr.stad også. Og det anbefales. Jeg hadde en hannkatt som ble kastrert etter kjønnsmodning og han sluttet ikke å prøve å parre hokattene... ble dårlige greier.. men han prøvde om ikke annet. Anbefales ikke.

ble anbefalt av dyrelegen og ta det ved 4 mnd slik at det var gjort føre de var kjønsmodne[:)]

Det blir mer og mer vanlig å kastrere tidlig, men ikke alle veterinærer er villige til det ennå. I USA kastreres nesten alle kattunger før de selges, dvs ved 10-12 uker alder. Det er blir vanligere blandt oppdrettere i Norge også, min veterinær vil gjerne at kattungen skal veie mer enn 2 kg, det er for at de bedre skal tåle narkosen. Selve kastrasjonen går egentlig lettere jo yngre de er, og de kommer seg raskere enn voksne dyr.

Kommer ann på størrelsen på ballene på hannkatten. Men 6 mnd er mest vanlig.

Jeg steriliserte min lille Fiffi i går, og hun blir seks mndr. 27. februar[:)]

Back
Topp