Hvor går grensen for hva som er ung mor/eldre mor?

Superprodusent

Glad i forumet
Jeg var 18 da jeg fikk min første datter, da vil jeg tørre å påstå at jeg var ung. Jeg fikk nr 3 da jeg fikk nr to, men synes ikke jeg var ung mamma da. -ung tobarnsmor, men ikke unormalt ung til å bli mamma. Nå har jeg akkurat fylt 23 og synes selv at det er en helt normal alder ift å bli mamma. Jeg syns jeg er ung trebarnsmor, men ikke nødvendigvis en ung tobarnsmor og ikke en videre "ung mamma". Hmm, kanskje det har med hvordan man selv føler seg og ikke hvordan andre ser på det?

Før var det vanlig og få barn rundt 17-18 års alder og var du 30 når du fikk din første var du gammel.
Nå er det mange som venter til de er rundt 30 før de får sin første og man er vel ikke gammel før man er nærmere 50 når man får sin første, men det er jo noen av de og. 

Jeg tror det kommer litt an på hvordan man føler seg selv. det er vel egentlig ingen fasit, men hvis man er 14 når man får første er man ung mor syns jeg.

Ung mor tenker jeg dersom man er under 20 ca. Men kommer veldig an på personen også da. Mamma var firebarnsmor når hun var 25, jeg fikk min første når jeg var 25. Følte meg egentlig ganske ung da, haha, selv om jeg var ferdig utdannet. Tror det hadde litt med at jeg var først ut av både venner og søsken. Mye som spiller inn! Ei på 40 kan være uegnet mens ei på 18 kan være moden og klar :)

Landsgjennomsnittet for kvinner å få barn er 28,4. Alt under det kan sies å være ungt? ;-)

Jeg følte meg ung da jeg fikk min første som 19 år.. 

men jeg føler meg ikke ung som får min nr 3 som 24 år.. 

Jeg er 20 og føler meg ikke for ung, men ung nok. Barnet er både planlagt og ønsket av oss begge, og jeg føler meg klar til å ta vare på og bidra til å skape et nytt menneske. Jeg synes man er ung når man enda går på skolen eller er opp til 19 år. Som 20åring kan man faktisk være ferdig utdannet og livet har virkelig begynt for mange. Uansett tror jeg at det er veldig personavhengig :)

Når jeg snakker om unge mødre så er det fra 25 å nedover:p Jeg er selv 20(blir 21 før termin) å får min første, jeg føler selv ar jeg kan kalles ung mor selv om jeg er ferdig utdannet, har eget hus og er forlovet:p

jeg blir 24 på søndag og venter min første.. jeg syns selv jeg blir en ung mamma, men ikke "ung- ung" i den forstand.. iforhold til de som får når de er 17-19 år.. men er jo ikke gammel heller :P

Jeg var 23 da jeg fikk førstemann, da følte jeg meg ganske ung, men samtidig var jeg gift, ferdigutdannet og eide leilighet, og mannen min er 9 år eldre enn meg, så jeg glemte litt at jeg var så ung :P
Nå blir jeg 2barnsmor i en alder av 26, og synes ikke det er ungt, men samtidig har jeg nesten ingen vennninner som har fått barn ennå, og de få jeg har som venter barn skal ha nr 1, så blant vennene mine regnes jeg nok som ung mor.

Jeg er 20, blir 21 (på tirsdag!) og syns jeg er en ung mor kanskje :P kommer jo alltid an på øyet som ser, og hva man føler selv..

Back
Topp