Hvor går grensen for å bruke abort som prevensjonsmiddel?

mamma_møø

Glad i forumet
"Alle" sier at de er imot at abort skal brukes som prevensjonsmiddel. Men hvor går grensen mellom det som er greit (når det ikke brukes som prevensjonsmiddel) og det som ikke er greit? Når blir aborten et prevensjonsmiddel? Ved første abort? Andre? Tredje? Eller er det ikke antall som avgjør "hvordan abort brukes", men holdningene bak?

Når går man egentlig for langt?

Og hvem er egentlig vi som har lov til å dømme? Er det virkelig sånn at alle situasjoner er akkurat som det ser ut som utenfra??

Jeg synes abort blir brukt som prevansjonsmiddel i de situasjoner der man bevisst hopper av i svingen og blir "uheldig" gravid. Da kaller jeg det prevansjonsmiddel hvis de tar abort. Abort er ikke prevansjonsmiddel i voldtekt/incestsaker der kvinnen ikke kan noe for at hun blir gravid.

Og der de bevist ikke bruker prevansjon, værken kondom eller p.piller elgn!

MissVixen skrev:
Jeg synes abort blir brukt som prevansjonsmiddel i de situasjoner der man bevisst hopper av i svingen og blir "uheldig" gravid. Da kaller jeg det prevansjonsmiddel hvis de tar abort. Abort er ikke prevansjonsmiddel i voldtekt/incestsaker der kvinnen ikke kan noe for at hun blir gravid.

Der de rett og slett driter i at de har glemt pillen, eller ikke bruker prevensjon.. Og hvis de da blir gravide og tar abort.. Fysj.. 

Vet flere som har gjort det.. Sårt..

MaMMAtilsønnenmin skrev:
Og der de bevist ikke bruker prevansjon, værken kondom eller p.piller elgn!

MissVixen skrev:

Enig.

Abort blir brukt som prevensjonsmiddel når dama ikke går på prevensjon/slurver mye e.l. og har sex, fullt klar over at hun kan bli gravid, og da er innstilt på å ta abort. Spiller ingen rolle om det skjer 1 eller 5 ganger, det er tanken/innstillingen bak som teller.

Sjakkruta skrev:
Abort blir brukt som prevensjonsmiddel når dama ikke går på prevensjon/slurver mye e.l. og har sex, fullt klar over at hun kan bli gravid, og da er innstilt på å ta abort. Spiller ingen rolle om det skjer 1 eller 5 ganger, det er tanken/innstillingen bak som teller.

Samme tenker jeg...

Sjakkruta skrev:

Enig her!

Dani California skrev:

Sjakkruta skrev:

Samme tenker jeg...

Jeg reagerte først på overskriften her. For alt i den blir helt feil når det er satt sammen.
(Ikke feil skrevet, men feil oppfattet). Fordi for meg er det ikke et alternativ å bruke abort som prev.

Men for å svare på spørsmålet, så syns jeg grensa går der man bruker abort som prevensjon, fordi man har vært uforsiktig med viten og vilje. 
Har man prevensjon liggende i nærheten, så bruk det. 
Men jeg har forståelse for at kondomer ryker og piller ikke virker som de skal, så da er man litt mer  uforskyldt.

Voldtekter/overgrep er naturligvis en god grunn til abort, syns jeg. 

Sjakkruta skrev:
Enig!

Sjakkruta skrev:

Sjakkruta skrev:

Som eg sku sagt det sjølv.. 

Abort bør overhodet ikke brukes som prevensjonsmiddel syns jeg. Altså når folk tenker "jaja, jeg kan jo bare ta abort".

Sier det går ved 12 uker. At man gjentatte ganger klarer å møte opp hos legen og henvises videre uten å være flau eller ha noen tanker om det, sier mer om personen enn selve handlingen. Og hvis å bruke det som prevensjon er så vanlig som folk påstår, syns jeg det er rart fastlegen ikke mer eller mindre tar det opp og foreslår andre mer lettvinte måter.

Når man er uheldig med skikkelig prevensjon så er jo ikke abort et "prevensjonsmiddel" mener jeg, MEN når man enten bevisst slurver med prevensjon for en kan jo bare ta abort eller gang på gang er uheldig med samme prevensjonsmetode og tar abort så bør man gå inn i seg selv og vurdere en annen prevensjonsmetode (i siste tilfelle f.eks.).

Abort skal ikke være en løsning som gjør at man tar unødvendige sjanser. Det skal være løsningen når en har vært uheldig med faktorer som en ikke kan kontrollere.

Tweak skrev:
Når man er uheldig med skikkelig prevensjon så er jo ikke abort et "prevensjonsmiddel" mener jeg, MEN når man enten bevisst slurver med prevensjon for en kan jo bare ta abort eller gang på gang er uheldig med samme prevensjonsmetode og tar abort så bør man gå inn i seg selv og vurdere en annen prevensjonsmetode (i siste tilfelle f.eks.).

Abort skal ikke være en løsning som gjør at man tar unødvendige sjanser. Det skal være løsningen når en har vært uheldig med faktorer som en ikke kan kontrollere.

Nemlig!

Jeg vet om ei som har blitt steril i svært ung alder fordi hun har tatt for mange aborter. Hun tålte ikke prevensjon, kjæresten hennes nektet å bruke noe og han nektet å få barn. Relativt korttenkte begge to. Når man har en kirurgisk abort har man en utskrapning, hvilket vil gi arr i livmoren hver gang. Hennes livmor var omtrent bare arr og hun ble steril. Ingen mulighet for at friske egg kan feste seg noe sted.

Back
Topp