Hvor går grensen? *facebook*

• Trådstarter Trådstarter LilleS
  • Opprettet Opprettet
L

LilleS

Guest
Hvor langt tenker man dersom man legger ud bilde av døde folk? Altså folk i familien som ligger død i kista si..?

Det er ikke noen på min venneliste det er snakk om en gang.. Men noen på min venneliste har kommentert et bilde, og derfor får jeg det opp på nyhetsoppdateringen min.

"Folk" tenker ikke lengre er mitt intrykk...
Jeg tror faktisk jeg hadde rapportert det om jeg hadde sett ett dødt menneske på facebook...

Folk legger ut det meste på fb så jeg blir ikke forundra over det.:( Men det er noe jeg helst vil slippe å se!

For meg er det over grensa, og lurer på hva som er i hodene til de som legger det ut. På en intern minneside er nå en ting, men ikke offentlig så "alle" kan se det. Ikke alle, men du som i dette tilfellet fikk det opp som "uskyldig" på din statusoppdatering.

O,.....M.....G !

En venn av en venn la ut bilde av sitt dødfødte barn på Facebook. De holdt henne opp i hendene. Hun var vel ca 20 uker. Folk ble helt ville og hetset bilde tror jeg, så hun tok det heldigvis bort. Hvem vil se døde mennesker egentlig? Makabert syntes jeg!

Synes ikke man skal legge ut døde personer på FB nei, det er langt over grensen synes jeg.. En ting er jo hvis man kan klikke seg inn på det, men sånn fungerer det jo ikke, det kommer jo opp slik at folk ser det uansett..

Grensen går et sted lenge før man legger ut bilde av døde mennesker!

*Grøss*.. Noe så ekkelt..
Virker som mange mennesker har få sperrer for hva de legger ut på Face.
Ganske skremmende egentlig.

Åfysj. Det er ganske heftig om man ikke er forberedt på det, 
ikke noe jeg ville ha påtvunget folk.
Dessuten kan det jo være andre pårørende som opplever det som veldig upassende/usmakelig/opprørende at dette blir lagt ut sånn. :S

Jeg syns det er ille at f.eks. dagbladet nå for tiden stadig publiserer bilder av døde, spesielt masse barn, selv om ansiktene er sensurert. Ja, det er viktige nyheter, og helt barbarisk, men må de vise fram likene så ofte? 

Folk har så forskjellige måter å sørge på, for noen hjelper det kansje og legge ut bilder, kansje dem har behov for oppmerksomheten rundt det, ikke vet jeg..

Men jeg hadde nok ikke lagt ut slike bilder...

På en måte så kan jeg forstå dette med barnet, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke ville publisert det på facebook!!
Jeg synes ikke dødsfall har noe med facebook å gjøre i det hele tatt....

Fru H skrev:

ENIG!

Jeg hadde aldri gjort det... Men jeg hadde heller aldri skrevet noe stygt om et bilde noen har lagt ut av sitt døde barn... Det er i mine øyne enda værre!

|Frosken| skrev:

Fru H skrev:

ENIG!

Enig

Grensa går som sagt lenge før et dødt menneske. Synest ikkje ein skal legge ut bilete av døyande eller svært sjuke menneske heller eg. Kjem nok litt ann på settinga i bilete, men eit menneske fult av slangar, nåler og kanskje tuber har ikkje noko på nettet å gjere. 

Var ei bekjent som la ut bilete av sin døyande, kreftsjuke far og skreiv "stakkars pappan min" og det er forferdelig trist. Men Facebook er ikkje nokon stad å sanke medlideheit synest eg.
Enn skal tenke på resten av familien også.

Hadde foresten fått heilt avsmak om eg såg bilete av mi døde bestemor på facebook. Det hadde vore heilt forferdelig for meg vertfal.

babyto skrev:
Jeg hadde aldri gjort det... Men jeg hadde heller aldri skrevet noe stygt om et bilde noen har lagt ut av sitt døde barn... Det er i mine øyne enda værre!

Absolutt enig!

LillianneLie skrev:

babyto skrev:

Absolutt enig!

Ikke sant... Da hadde jeg heller kontaktet personen direkte (altså ikke skrevet på facebook) og sagt at de hadde min største medfølelse, og jeg forstår at de vil vise frem barnet sitt, men bildet plaget meg og jeg syns kanskje ikke facebook var rett sted å publisere det, så om de kunne vurdere å fjerne bildet av hensyn til de andre som kan oppleve det som sterkt. 

Dere er ein merkelig gjeng.. dere klager over at folk legge ut bilder på fb av døde/syke mennesker. Mens det er ei her inne, husker ikkje nicket som har bilde av sitt døde barn på signaturen. Gjerne eg steike dom eller noko, men kva er forskjellen???

Back
Topp