Hvor gå offentlig for IVF?

K

Kri991

Guest
Vi har hatt noen runder privat, og står nå i kø hos Haukeland i Bergen. Men vi lurer på om vi heller skal stille oss i kø hos f.eks. St. Olav, har hørt de har kortere ventetid mellom hvert forsøk og at en får samtale relativt kjapt. Noen som kan anbefale et offentlig sykehus, og i så fall hvorfor? :) Har lest at St. Olavs har høyest suksessrate, men finner ingen tall som bekrefter det. Er det noen offentlige sykehus som har bedre «tall» enn andre? :)
 
Hadde lett valgt St.Olavs om jeg hadde hatt familie der oppe ift overnatting og om reisevei ikke hadde vert så lang. De har bedre kapasitet da klinikken er stor, og hører folk skryter av de:) Tiden gikk treigt i kø hos Haukeland, også når man er kommet til og startet forsøk/behandling. Men for meg ble det uaktuelt å ta fly til og fra behandlingsstedet, ble også overstimulert to ganger med sykehusinnleggelse en gang. Så for meg hadde det blitt et ekstra stressmoment ift jobb, hverdag og ekstra belastning med behandlingsopplegg i en annen by. Men det er jo meg. Lykke til:Heartred
 
Hadde lett valgt St.Olavs om jeg hadde hatt familie der oppe ift overnatting og om reisevei ikke hadde vert så lang. De har bedre kapasitet da klinikken er stor, og hører folk skryter av de:) Tiden gikk treigt i kø hos Haukeland, også når man er kommet til og startet forsøk/behandling. Men for meg ble det uaktuelt å ta fly til og fra behandlingsstedet, ble også overstimulert to ganger med sykehusinnleggelse en gang. Så for meg hadde det blitt et ekstra stressmoment ift jobb, hverdag og ekstra belastning med behandlingsopplegg i en annen by. Men det er jo meg. Lykke til:Heartred

tenker også på reisevei, det blir et stykke for oss å reise, men er verdt det for oss hvis vi kan komme raskere til og ha mindre tid mellom hvert forsøk. Har lest enkelte må vente opp til 6 måneder mellom forsøkene på Haukeland. Takk for innspill :)
 
Vi bor i Bergen, har hatt utredning privat, og ble henvist til St.Olavs. Angrer ikke et sekund på det, selv om det koster både mer tid og penger.

vi var i gang med behandling hos St.Olavs omtrent 1,5 md etter henvisning, og det har gått raskt mellom forsøkene. Vi har slitt med slimhinnen min og har derfor hatt endel avbrutte forsøk, så tror vi er oppe i 4 avbrutte forsøk og 2 innsett siden november i fjor. Har nå testet positivt etter siste innsett så håper det holder.

Det som er greit å tenke over før man velger et sykehus langt unna er at det koster mer å benytte seg av fritt sykehusvalg. Vi har f.eks hatt alle UL privat i Bergen, hvilket fort blir nye. I tillegg må man dekke 800 kr per tur opp dit selv, og eventuelt endel av hotell om man må bo på det. For min del har det også betydd at jeg mister stort sett hele arbeidsdagen de dagene jeg må opp dit.

men som sagt. Vi hadde valgt st.Olavs igjen. Er veldig fornøyde med de!
 
Vi var veldig fornøyde med Porsgrunn, skal tilbake dit nå i august for søskenforsøk.
 
Vi bor i Bergen, har hatt utredning privat, og ble henvist til St.Olavs. Angrer ikke et sekund på det, selv om det koster både mer tid og penger.

vi var i gang med behandling hos St.Olavs omtrent 1,5 md etter henvisning, og det har gått raskt mellom forsøkene. Vi har slitt med slimhinnen min og har derfor hatt endel avbrutte forsøk, så tror vi er oppe i 4 avbrutte forsøk og 2 innsett siden november i fjor. Har nå testet positivt etter siste innsett så håper det holder.

Det som er greit å tenke over før man velger et sykehus langt unna er at det koster mer å benytte seg av fritt sykehusvalg. Vi har f.eks hatt alle UL privat i Bergen, hvilket fort blir nye. I tillegg må man dekke 800 kr per tur opp dit selv, og eventuelt endel av hotell om man må bo på det. For min del har det også betydd at jeg mister stort sett hele arbeidsdagen de dagene jeg må opp dit.

men som sagt. Vi hadde valgt st.Olavs igjen. Er veldig fornøyde med de!

takk for svar, vi vurderer sterkt St. Olavs, fordi vi har lest mye bra om de, og at de skal ha kortere ventetid. Gratulerer med positiv test, håper den holder deg der inne <3 Vi fikk beskjed på privatklinikken vi har gått at vi risikerte å bli avvist om vi benyttet oss av fritt sykehusvalg, men vet ikke om dette stemmer. Krysser fingrene for at det ikke stemmer
 
takk for svar, vi vurderer sterkt St. Olavs, fordi vi har lest mye bra om de, og at de skal ha kortere ventetid. Gratulerer med positiv test, håper den holder deg der inne <3 Vi fikk beskjed på privatklinikken vi har gått at vi risikerte å bli avvist om vi benyttet oss av fritt sykehusvalg, men vet ikke om dette stemmer. Krysser fingrene for at det ikke stemmer
Har ikke hørt at det skal være et problem! Iallefall ikke når det er snakk om klinikker med så kort ventetid som st.Olavs
 
takk for svar, vi vurderer sterkt St. Olavs, fordi vi har lest mye bra om de, og at de skal ha kortere ventetid. Gratulerer med positiv test, håper den holder deg der inne <3 Vi fikk beskjed på privatklinikken vi har gått at vi risikerte å bli avvist om vi benyttet oss av fritt sykehusvalg, men vet ikke om dette stemmer. Krysser fingrene for at det ikke stemmer

Det stemmer nok ikke. :)


Selve ventetiden på forsamtale og behandling kan du sjekke på helsenorge, søk på prøverør eller IVF så kommer riktig alternativ opp:
https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=183
 
Hvordan er ventetida der, er den lang mellom forsøka og før oppstart? :)

Vet ikke ang ventetid nå, vi kom raskt inn da vi søkte i 2016. Hadde da kun en syklus mellom forsøk. Og startet rett på etter samtalen :)
 
Hei <3
Fornøyd med st.olavs, de er ærlige, flinke og oppriktige. De vet hva de snakker om. Jeg har enda ikke lykkes med de men det har sine grunner. Lykke til <3
 
Jeg var hos St Olavs, hadde glatt valgt dem igjen. (Må forsåvidt det også, de har tre egg på lager som er mine :p)

Kort ventetid. Greit personale.
 
takk for svar, vi vurderer sterkt St. Olavs, fordi vi har lest mye bra om de, og at de skal ha kortere ventetid. Gratulerer med positiv test, håper den holder deg der inne <3 Vi fikk beskjed på privatklinikken vi har gått at vi risikerte å bli avvist om vi benyttet oss av fritt sykehusvalg, men vet ikke om dette stemmer. Krysser fingrene for at det ikke stemmer

IVF har ikke gått bra for oss, men vi mener at St Olavs har gjort sitt beste… føler at de har virkelig prøvd å finne svarene, og de er mer positive til å fortsette med behandling enn vi er. Det har ikke vært mye ventetid mellom forsøkene (bare det som er nødvendig pga prøvesvar/ferie)

En ting som jeg har manglet er bedre oppfølging, men dette tror jeg gjelder alle offentlige sykehus. Ikke noe farlig
 
Last edited:
Back
Topp