Hvor flink må man være?

BflyW

Elsker forumet
Et lite hjertesukk.....

Man ønsker jo å være flink under svangerskapet, men samtidig må man finne den balansen som er rett for seg selv....

Jeg ble gravid akuratt rett før min bror fikk sitt første barn. (Oppdaget det 2 dager før deres termin).
Min svigerinne har vært super-flink og tatt ALLE forhånsdregler. Altså, når hun har lest at man skal være forsiktig med koffein (maks 4 - 5 kopper te) så har hun for sikkerhetsskyld kuttet ut te i det hele tatt (dvs hun har brukt grønn te som ikke har koffein), etc etc.....

Nå blir det forventet at jeg er like 'flink'... så når jeg besøkte de for å besøke min nyfødte nevø serverte de te. Da satt de på vanlig te til alle sammen, og grønn te til meg siden jeg var gravid. Når jeg så sa at jeg ville ha vanlig te fordi jeg ikke hadde drukket noe te den dagen, og gjerne tok opp til 3 kopper te om dagen (Jeg stopper altså 1 - 2 kopper under anbefalt grense, drikker/spiser ikke noe annet koffeinholdig og føler meg alstå flink) så får jeg skrå blikk fra svigerinne og mor med beskjed om at jeg må være forsiktig!

Samtidig for jeg nesten kjeft fordi legen har skrevet ut resept på paracet til meg pga migrene, og får beskjed gang på gang at jeg MÅ prøve å la være å bruke de medisinene. Jeg vet da at jeg skal begrense medisinbruken! Men kjære vene.... når du blir uføretrygdet i en alder av 32 pga migrene så er det jo et problem! Du kan ikke forvente å gå igjennom et helt svangerskap uten en eneste smertestillende, og jeg tar det da ikke om de ikke er helt prekært... det er da mitt barn i magen... jeg vil det jo vel! (Nå går det over all forventning med migrenen.....)

Jeg HAR sagt ifra allerede fra første stund at jeg ikke kommer til å være like streng som min svigerinne. Jeg sa det rett ut at "Du brukte regelen at du kuttet totalt ut alt man blir anbefalt å begrense... jeg kommer bare til å begrense det..." Men jeg føler jo at jeg om jeg bryter for mye med henne så blir jeg den store stygge ulven som enten ikke synes hun har gjordt det riktig eller som ikke er like flink (les: bryr meg like mye om barnet mitt som henne)....

Noen tanker?
Jeg bare lufter frustrasjoner her altså....

Hei på deg.

Syntes det er og gå for langt. Selv var jeg påpasselig med noen ting. Slike som at du ikke skal spise rått kjøtt og fisk fra noen deler av landet.
De forsker litt på dette og babyer hvor moren har spist sunt, men ikke oversundt ( man spiser vanlig mat med pepper, chilli, o.l ) kan tåle mer av slikt når de kommer ut.
Hadde ei bekjent som holdt seg unna all slik mat i svangerskapet og babyen tåler ikke at mammaen spiser så mye som en flik av mat med noe smak på.
Derimot blir babyen "vant" til skam på maten når man spiser det unner svangerskapet. Spis og kos deg du. Hvis det er noe du lurer på så les om det her på babyverden.
Klem

Hei, har det litt på samme måte som deg, svigerinne som nesten ikke kunne gjøre noe el. spise noe. hun likte å bli behandlet som en prinsesse. Jeg liker å gjøre ting selv, det innebærer at jeg må løfte tungt noen ganger, men jeg trener mye til vanlig og er sterk, så legen har sagt at foreløpig er det ok.
Liker også veldig godt fenalår ( spekemat ) nå til jul og alle skuler så stykt på meg...huff.
Tror vi må opprettholde livskvalitet selv om man er gravid. Unn deg noen kopper med te du, er sikker på at babyen har det bedre når du føler deg bedre.

Hei, jeg blir helt matt jeg av slike som rakker ned på andre for at de ikke gjør slik som dem. Jeg har ei venninne som ikke klarer å slutte å røyke, men jeg rakker ikke ned på hu forde. Hun bestemmer over sin egen kropp[:)]

Spis og kos deg med det du føler er bra for deg, selv har jeg sluttet med røyk, kaffe og rått kjøtt.
Jeg drakk masse te. Ikke bry deg så mye om hva andre mener. Når du har det bra så har bebisen din det bra.
Lykke til[:D][:D]

Jeg ville fulgt min egen intuisjon, og kuttet ut det jeg følte var feil for meg og babyen.

Selv røyker eller drikker jeg ikke kaffe/te til vanlig heller, så det er heldigvis inget savn for meg.

Prøver å holde meg unna smertestillende, men har tatt reisesyketabletter 4 ganger hittil. Snakket med legen først.

Jeg synes du skal prøve å lukke ørene for hva andre sier, og høre på deg selv og legen.

Lykke til videre i svangerskapet.

Klem fra meg

Gjør det du føler er rett for deg!
Det viktigeste for barnet i magen er at mor har det bra. [:)]

Jeg synes det høres ut som du er veldig bevisst på å være flink og at du har funnet frem til en fin balansegang. Jeg skjønner utrolig godt frustrasjonen din når de andre liksom skal bestemme over deg, men tror det kan være lurt å gi dem beskjed en gang for alle sånn at du slipper det flere ganger. Jeg opplever det stikk motsatte, prøver å være flink ved å ikke få i meg for mye sukker og max 3 kopper te om dagen, unngå rått kjøtt og utenlandsk pålegg osv, men får høre når jeg er på besøk hos familien at "er nå det så nøye da?". De mener det må være nok å unngå røyk og alkohol. Jeg synes heller ikke man skal bli for hysterisk, men vil jo (som du sier) være flink og gjøre mitt beste for at barnets oppvekstforhold i magen blir gode.

Bare si at du gjør det på din måte. Er ikke bra og være for overbeskyttende heller. Som noen har sakt tidligere, med kresne unger osv!!

Et annet eks er tanta mi som mente det skulle være nærmest klinisk rent hjemme, hun streiliserte nærmset alt når hun vasket og brukte bare antibaterielle såper osv, veldig snar med og passe på at ungen ikke spiste sand osv, de hang over han hele tiden.

Gutten har nå fått astma og er allergisk mot nesten alt!! Og han er mye syk, blir veldig lett smittet av forkjølelse, omgangsyke osv. Han har rett og slett ikke fått bygd seg opp et skikkelig imunforsvar fordi han har vært så beskyttet mot alt.

Det beste er en mellom ting mellom super rent og skikkelig møkkete, det samme gjelder når du er gravid og hvor på passelig du er. Sunn fornuft er fint, men ikke overdriv!! Det virker som du har skjønt det selv så[:)]

Lykke til, du får sikkert sunne og friske unger.

Tusen takk for masse gode tilbakemeldinger!
Blir som oftest ikke så frustrert, men har vært fryktelig sliten i det siste (kan ha noe med graviditeten å gjøre...og julestria hjelper jo ikke på...) og da blir jeg mer negativ også....
Jeg klarer nok å si ifra!

Uff, så utrolig frustrerende, skjønner ikke hvorfor alle plutselig skal begynne å bestemme hva vi kan gjøre å ikke gjøre når man er gravid, så lenge det ikke er farlig!

Jeg har det også andre veien jeg da (som Labben)... svigermor syns f.eks at jeg er utrolig teit som ikke vil ta ibux\ibumetin når jeg har vodt i hodet (Er en del plaget med det jeg også), noe legen sa ikke var bra...jeg drikker heller ikke kaffe nå, men det er fordi jeg plutselig syns det smaker vondt, og det er også noe folk tydeligvis syns er utrolig teit....Enda mer irriterende syns jeg det er at venner som aldri har vært gravide selv, skal fortelle meg at "joda, rå fisk det er bra det, jeg har hørt at du kan spise alt"

Jeg syns vi som eier den kroppen vi bærer vårt barn i, skal få lov til å bestemme hva som er best for barnet og oss. Om man drikker en kopp te i ny og ne skader ingen, er jo ikke det samme som øl heller da! [;)]

De vil oss jo bare vel - begge veier. [:)]
Det er vel nå det er viktig å huske på at vi er voksene, selvstendige individer, som faktisk selv bestemmer over våre liv!

Vi får kanskje huske på dette om X antall år når det er våre barn sin tur til å være i samme situasjon? Skal se vi da alle sammen har en formanende holdning! *sukk*

Moderasjon er vel stikkordet!!!
Igjen - takk for alle gode svar!

Lykke til Laiao!
Det er jo mange (har jeg hørt) som misster lysten på røyk under svangerskapet - du er tydeligvis en av de som er uheldig og ikke har gjordt det! Hør på jordmor og følg hennes råd. Jeg er sikker på at hun vet best! [:)]

Jeg fikk god oppmuntring av kiropraktor i går. Når jeg kom dit fortalte jeg ham at jeg hadde tatt smertestillende på lørdag og at jeg hadde dårlig samvittighet.... Da fikk jeg kontant beskjed om ikke å være dum. Han sa "Du har hatt enorme smerter i lang tid nå, og det er ikke bra for DEG og vet du hva... det er ikke bra for barnet heller. Så om du tar smertestillende noen ganger nå, forutsatt at du bruker noen som er mest mulig skånsomme for barnet, så er det bedre enn å fortsette senne smertesirkelen du er innne i....."

Så de ordene tenker jeg på i dag når jeg har et relativt kraftig migreneanfall. (Første kraftige anfall siden jeg ble gravid...). Jeg bruker paracet som legen har skrevet ut (1 tablett intill 3 ganger daglig - jeg har tatt 2 ganger siden kl 05.00.... de demper smerten i ca 2 timer... men da får jeg i alle fall 2 timers lette nå og da, så får jeg heller ligge resten av døgnet... men ryggen er vond så jeg har problemer med å ligge, så jeg trenger de 2 timene innimellom til å kunne være oppe.....)

Så får heller andre si hva de vil om at jeg bruker smertestillende. Min svigerinne var ikke FLINK som kun tok 2 paracet til sammen i hele svangerskapet. Hun var HELDIG som slapp å ta mer!!!

Hei!

Det beste er å gjøre det legen din anbefaler..han vet best, han skriver ikke ut medisiner som skader barnet..

Det og sammenlikne seg med andre , hvem er flinkest osv. bør du prøve å riste av deg..
Dette er ditt svangerskap, og du gjør ting som føls naturlig for deg..

Det er mange gravide som liker å vise at de er flinke "utad"... spise masse frukt osv. på kjøpesenter..der folk observerer en.., og skjokolade på sofaen da ingen ser en..

Jeg vet at mye frisk luft og mye vann kan være veldig bra mot hodepine, og generelt ellers også..

Fysioterapi er jo gratis for gravide, kanskje finnes det noe alternativ behandling der du bor?

Ønsker deg lykke til!! Du gjør sikkert masse riktig og ikke tenk så mye på hva de andre mener..

man skal vel ikke overdrive heller spørr du meg,det viktigste er jo faktisk at du har det bra og trives i svangerskapet. for har ikke du det bra har ikke babyen det bra. SÅ ikke tenk på dem du,og kos deg med den lille spiren i magen:)

ORIGINAL: mie83

fysioterapi/kiropraktor er kun gratis hvis man har bekkenløsning og får behandling for det.. har migrene sånn ca hver dag nå og får IKKE gratis... har vært hos både fysio og kiropraktor..

Jeg har jo begyndt å skjønne at standard i Norge er at er det migrene som er årsaken får man som regel ingen støtte *SUKK*
Lykke til med migrenen!

Man må jo ikke være hysterisk heller! Vi går tross alt gravide nesten et år! Jeg kutta ut røyken og alkoholen, men ellers har jeg nesten levd akkuratt som før. Alt handler jo om mengder. Tar meg gjerne en kaffekopp på jobb, men kanskje ikke 4, som jeg drakk før[;)]
Hellte i en kopp kaffe på spiserommet her om dagen, og da fikk jeg denne kommentaren fra en kollega: "det der bør vel ikke du drikke. Kona mi sluttet til og med med te når hun var gravid. Best å være på den sikre siden, vet du" .......Er det mulig, tenkte jeg da og ga han beskjed om at jeg skal faktisk leve mens jeg er gravid jeg også. Jeg nevnte visst på et eller annet om å være hysterisk også....[;)] Klarte ikke la vær.

Jeg synes du skal lukke ørene og gjøre det du synes er riktig. Som du sier det er ditt barn og du vil det det beste.

Jeg tror at mange glemmer at det har blitt født barn i maaaaange ti år jeg... og i gamle dager var det ingen som visste at det var "farlig" med kaffi,te,røyk, tunge løft etc... det gikk ikke ann å sj.mld seg for at man var gravid, nei, da var det bare å stå på...
Klart det er større kompetanse nå, og bedre tilrettelagt for oss gravide....men jeg tror at så lenge man lever noen lunde "normalt" og bruker sunn fornuft så er det bra nok!!
Helsehysteriet har tatt HELT AV spør du meg. Trene to ganger daglig, ikke spise ditt, ikke spise datt, ikke røyke, ikke ta et glass vin, og for all del, du SKAL være i toppform og smilende blid heeeeele dagen! Nei, takke meg til, så lenge jeg har det godt med meg selv så er jeg jaggu fornøyd! [:)]

Jeg har vært i samme situasjon som deg. Har egentlig ikke vært så alt for forsiktig. Jeg giftet meg i september. Og da hadde jeg akkurat funnet ut at jeg var gravid. Jeg drakk et par glass med campange. Man gifter seg kun en gang.

Også er jeg avhengig av cola, men har klart å begrense det inntaket der.

Har Migrene som deg, og til tider kan det være veldig ille. Jeg fikk lov av legen å ta paraset, også når jeg hadde tannpine. Bare ikke jeg tok det hver dag. Men de dagene jeg hadde vondt kunne jeg ta opp til 3 tab om dagen. Og vet at man fort får migrene hvis folk stresser rundt på deg og forventer ting fra deg. Fikk alltid migrene når svigerfamilien min nevnte røykingen, men er jo ikke så lett å slutte når jeg akkurat mistet faren min, og hadde 3 personer som forventet det beste ut av meg.

Med de hormonene jeg har så skal jeg love deg de fikk høre det. Og det er ikke like mye mas nå som det var før.
Men lykke til. Og kos deg masse som gravid. Det gjør jeg og alt er bra med mitt barn [:)][:)]

Back
Topp