Hvor dumt er det å bli gravid nå?

• Trådstarter Trådstarter Usikker
  • Opprettet Opprettet
U

Usikker

Guest
Jeg ble gravid et halvt års tid etter at vi ble sammen, og forholdet har vært dalende siden da. Som kjæreste er han flott. Som samboer er han egoistisk og lat, og jeg kan ikke si noe når han prioriterer seg selv og sine interesser foran hjemmet og familien for da klikker han og stikker ut i timesvis, stemningen er dårlig i dagesvis og jeg må glatte over hele tiden. Jeg sklir derfor lengre og lengre vekk fra ham, og tenker stadig på å be ham om å flytte ut. Som far er han også lite engasjert. Han foretrekker å sove til kl 2 på ettermiddagen i helgene, enn å være med barnet sitt. Han har fleksitid og velger uten unntak å levere til 8, og dermed begynne på jobb i 9-tiden. Da kommer han dermed hjem ca halv 6 om ettermiddagen og begynner på middagen. Jeg kunne også ha laget middag, jeg har tross alt vært sammen med barnet i et par timer allerede. Men nei, det vil han ikke. Maten min er rask, sunn og kjedelig, han vil lage selv. Så, lage middag, barnet spiser kveldsmat sammen med oss, og så skal det legges. Han sitter oftere med mobilen etter middag enn han er tilstede for barnet. Straks mobilen dirrer må den opp, det er aldri snakk om å vente til barnet har lagt seg. Å dra i svømmehall, lekeland, på tur eller hva som helst med barnet i helgene er verdens største ork. Han gidder rett og slett ikke, han vil heller at vi drar ut så han kan sitte med sine egne ting. For ham er det nok med 1/2-1 time i helgen med barnet, han kjeder seg når det blir mer enn det og gjør ikke forsøk på å legge skjul på det heller. Jeg blir sittende med mesteparten av husarbeidet og alt av ansvar og organisering av barnet og økonomien. VI betaler like mye av felles utgifter.

Barnet er 2 år. Jeg ble gravid igjen i fjor, men mistet et godt stykke på vei.
Jeg ønsker meg desperat et barn til. Aller helst men en mann som viser interesse for svangerskapet og faktisk tar hensyn til at man blir litt ekstra hormonell som gravid, ikke bare blir sur over det og synes synd på seg selv som må leve med et slikt troll. Men nå har jeg ikke en sånn mann da... Jeg har et barn for lite, jeg må holde tilbake tårene når det annonseres graviditeter rundt meg. Å se gravidmager og nyfødte gjør fysisk vondt.

Jeg skjønner at jeg kommer til å gjøre det 10 ganger så vanskelig for meg selv enn slik det er nå, hvis jeg skulle bli gravid igjen. Jeg tenker oftere at dette forholdet kommer til å ta slutt i løpet av året, enn jeg tror på en framtid med denne mannen. Å bli alenemor med ett barn vil bli tøft nok, både økonomisk og praktisk i forhold til jobb. Jeg har lang reisevei, jeg begynner per i dag på jobb før bhg åpner for å kunne hente tidligere. Samboeren leverer om morgenen. Hvis jeg skal både levere og hente kommer jeg knapt nok til å se barnet mitt i ukedagene, jeg må hente, gi kveldsmat og legge... Nå får jeg i hvert fall noen timer med ham før leggetid. Men jeg klarer ikke å gi slipp på tanken på et barn til. Samboeren vil ikke ha flere. Han var totalt uforberedt på hvor stort forandring et barn medfører i hverdagen, og har taklet det hele ganske dårlig. Han er veldig glad i barnet vårt, men greier ikke å gi slipp på friheten sin. Som medfører at det bare blir mer arbeid på meg. Jeg føler meg i stor grad som alenemor allerede, men uansett hvor lite han gjør så gjør han jo litt. Å være helt alene vil selvfølgelig bli mye vanskeligere.

Kan noen snakke fornuft i meg? For ønsket om en baby til driver meg til vanvidd, slik som hele situasjonen er.

Jeg ble gravid et halvt års tid etter at vi ble sammen, og forholdet har vært dalende siden da. Som kjæreste er han flott. Som samboer er han egoistisk og lat, og jeg kan ikke si noe når han prioriterer seg selv og sine interesser foran hjemmet og familien for da klikker han og stikker ut i timesvis, stemningen er dårlig i dagesvis og jeg må glatte over hele tiden. Jeg sklir derfor lengre og lengre vekk fra ham, og tenker stadig på å be ham om å flytte ut. Som far er han også lite engasjert. Han foretrekker å sove til kl 2 på ettermiddagen i helgene, enn å være med barnet sitt. Han har fleksitid og velger uten unntak å levere til 8, og dermed begynne på jobb i 9-tiden. Da kommer han dermed hjem ca halv 6 om ettermiddagen og begynner på middagen. Jeg kunne også ha laget middag, jeg har tross alt vært sammen med barnet i et par timer allerede. Men nei, det vil han ikke. Maten min er rask, sunn og kjedelig, han vil lage selv. Så, lage middag, barnet spiser kveldsmat sammen med oss, og så skal det legges. Han sitter oftere med mobilen etter middag enn han er tilstede for barnet. Straks mobilen dirrer må den opp, det er aldri snakk om å vente til barnet har lagt seg. Å dra i svømmehall, lekeland, på tur eller hva som helst med barnet i helgene er verdens største ork. Han gidder rett og slett ikke, han vil heller at vi drar ut så han kan sitte med sine egne ting. For ham er det nok med 1/2-1 time i helgen med barnet, han kjeder seg når det blir mer enn det og gjør ikke forsøk på å legge skjul på det heller. Jeg blir sittende med mesteparten av husarbeidet og alt av ansvar og organisering av barnet og økonomien. VI betaler like mye av felles utgifter.

Barnet er 2 år. Jeg ble gravid igjen i fjor, men mistet et godt stykke på vei.
Jeg ønsker meg desperat et barn til. Aller helst men en mann som viser interesse for svangerskapet og faktisk tar hensyn til at man blir litt ekstra hormonell som gravid, ikke bare blir sur over det og synes synd på seg selv som må leve med et slikt troll. Men nå har jeg ikke en sånn mann da... Jeg har et barn for lite, jeg må holde tilbake tårene når det annonseres graviditeter rundt meg. Å se gravidmager og nyfødte gjør fysisk vondt.

Jeg skjønner at jeg kommer til å gjøre det 10 ganger så vanskelig for meg selv enn slik det er nå, hvis jeg skulle bli gravid igjen. Jeg tenker oftere at dette forholdet kommer til å ta slutt i løpet av året, enn jeg tror på en framtid med denne mannen. Å bli alenemor med ett barn vil bli tøft nok, både økonomisk og praktisk i forhold til jobb. Jeg har lang reisevei, jeg begynner per i dag på jobb før bhg åpner for å kunne hente tidligere. Samboeren leverer om morgenen. Hvis jeg skal både levere og hente kommer jeg knapt nok til å se barnet mitt i ukedagene, jeg må hente, gi kveldsmat og legge... Nå får jeg i hvert fall noen timer med ham før leggetid. Men jeg klarer ikke å gi slipp på tanken på et barn til. Samboeren vil ikke ha flere. Han var totalt uforberedt på hvor stort forandring et barn medfører i hverdagen, og har taklet det hele ganske dårlig. Han er veldig glad i barnet vårt, men greier ikke å gi slipp på friheten sin. Som medfører at det bare blir mer arbeid på meg. Jeg føler meg i stor grad som alenemor allerede, men uansett hvor lite han gjør så gjør han jo litt. Å være helt alene vil selvfølgelig bli mye vanskeligere.

Kan noen snakke fornuft i meg? For ønsket om en baby til driver meg til vanvidd, slik som hele situasjonen er.
jeg ville nok ikke anbefalt det nei, men igjen. Hvis det er han du vil dele livet ditt med, så må dere enten sette dere ned og du må fortelle ståa, eller så må man rett og slett akseptere at det er sånn. Jeg synes ikke du skal det siste egentlig, men slik jeg tolker deg er det jo han du ønsker å dele fremtiden din med.

Jeg anbefaler nok å ordne opp i problemene deres før et barn til. Du sier selv at å evt bli alenemor til ett barn kan være tøft nok og da må man bare innse realiteten om hvordan det vil bli med to. Nå sier jo samboeren din at han ikke ønsker flere, så han er vel kanskje ikke moden for et barn til, eller synes det er flott med en. Vet ikke hva du tenker du skal gjøre for å få en til igjennom?

Jeg er helt lik deg når det kommer til ønsket om nr 2, men her er det meg selv som setter en stopper fordi jeg enda går på skole, så jeg har jo en plan videre om når nr 2 skal komme.

Det svaret mitt var vel ikke til hjelp egentlig, men jeg vil du skal tenke deg godt om :) tenk eventuelt på om du skulle ende opp alene med to, om du ønsker det. Kunne det kanskje vært en mulighet å gå til parterapi? dere bør i allefall fikse opp i forholdet, for det kan umulig være noe særlig å ha det sånn :( :(

Sender deg en klem <3

Huff, dette hørtes ikke greit ut.. jeg får helt ærlig vondt av deg!
Jeg skjønner veldig godt ønsket om et barn til og at det også blir tøft med den mannen du har nå... Jeg ville gått noen runder med meg selv og virkelig funnet ut om du elsker han, det er noe mer å hente i forholdet og om du er lykkelig.. Er svaret nei på alle, tror jeg at jeg ville gått fra han.. Dette må du avgjøre selv, men jeg har selv fått et ganske bra liv ved å følge hjertet.. Det er ingen som vet hvordan livet blir, men du kan gjøre det du kan her og nå for å få en bedre morgendag. Det blir sikkert tøft å være alenemor, men som du sier så føler du deg allerede som en. Kjærligheten dukker opp når man minst venter det, så du får helt sikkert muligheten til å få flere barn og ha en mann som er der hele veien gjennom alt. Bare følg hjertet og gjør det beste for deg selv og barnet, uansett hva det måtte være.

Jeg hadde også gitt din nåværende mann en ny sjanse. Fortell ham hvordan du har det og hvordan du synes han takler det. Ikke anklag han for alle problemene, men gi han rom til å forandre seg og innse at han må ta mer del i familielivet og at du er oppriktig ulykkelig! Prøv en siste gang og se om han vil kjempe for deg <3

Dytter litt for deg! Kanskje flere av de kloke damene her har noen råd? :)

Jeg tenker også at du må først fikse forholdet eller dra. Å bare la det skure og gå som det er nå, bærer ingen vei, fører neppe med seg noen ny baby (siden han ikke vil) og høres ærlig talt lite bærekraftig ut.

Tenker at dere Kansje skal ta kontakt med familievernkontoret og samtale der. De er flinke! Han er pappaen til barnet ditt og det er virkelig verdt å jobbe for. Hvis du vil ha et barn til, så er det jo også greit at dem har samme pappa. Ting blir vel litt enklere da.
Håper det ordner seg for deg :)

Skjønner veldig godt hvordan du har det! Men enig med de andre over at det er nok lurt å få orden på forholdet først. Hvis ikke forholdet er helt som det skal være, vil det nok bare bli enda tyngre med en nyfødt baby midt oppi det hele. Signerer Softis, ordne en time på familievernkontoret. De er veldig flinke til å hjelpe familier i alle slags vanskelige situasjoner. Lykke til!

Back
Topp