Hvor drar man på ferie med ettåring?

Novembersprout

Betatt av forumet
Novemberlykke 2020
Vi planlegger for tiden sommerferien (krysser fingrene for mer normale tilstander slik at man endelig kan reise igjen). Har en liten en som vil være 1,5 år på den tiden. Hvor er det perfekte feriestedet med en tass i den alderen? Ser for meg at det kanskje er bedre å leie et hus eller lignende istedenfor hotell siden man kanskje blir litt stuck hjemme på kveldstid når barnet sover? Badestrand? Storby? Danmark? All inclusive i syden? Hva bør man tenke på? Vi er åpne for det meste! Kom gjerne med tips til konkrete steder
 
Jeg liker veldig godt mulighet til eget kjøkken, kjøleskap osv og kanskje vaskemaskin hvis det er mer enn en uke, så type feriehus eller arbnb. Innenfor rimelighetens grenser kan dere jo dra dit dere selv liker å dra. Danmarksferie er jo kjempefint hvis dere også vil dra dit, mener jeg. Jeg liker godt å reise i Skandinavia med barn og gjerne med bil.
Men det er ikke noe problem å dra til Hellas feks, da er det sikkert best med all inclusive og ikke for mange utfluktsplaner (pga varmen)
Selv drømmer jeg om sykkelferie til Danmark via ferge fra Larvik og ferie til Nord-Norge med bil. Ikke bestemt hva det blir, men tipper sykkelveien blir når yngste som nå er 10mnd har blitt litt eldre :)
 
Vi leide hus i Danmark med to vennepar da våre var ett og to år. Det meste fungerer med en ettåring, men vær obs på varmen og ta gjerne med en del mat og bleier og sånt. Våre har ikke flydd før de ble to år, men der tror jeg det er veldig variert hvordan det er.
 
Finnes familie vennlige hotell i syden med alt av barne utstyr (seng, vogn, vippestol, stellebord osv) og tekjøkken. Vi dro til Tyrkia på hotell med all inklusive når nr 1 var nesten 1 år og vi stor trivdes alle tre. Holdt oss for det meste på hotellet.
 
Danmark, fabtastisk å feriere i. Vi gjorde det mye da kengubsrnet var liten, har leid hus med basseng eller leilighet på steder hvor det er masse utleie
 
Vi leide hus i sommer sammen med gudforeldrene og sønnen deres da snipp var 1,5 år ca. Var dog norges ferie da. Så var vi på en strand i nærheten der. Nå var dette ganske nært der vi bor, men midt mellom oss og gudforeldrene, så det ble litt mer tid å være sammen, i forhold til de gangene vi må møtes eller besøke hverandre. Eller vell vi har vell plass til at de kunne bodd her, men da ville det jo ikke blitt ferie for vår del.

Ellers var vi også hele sommeren på små turer rundt i nærområdet. Typ zoo (flere minizooer) museum, strender, fjellheis o.l. Var for det meste bare små ting, men følte egentlig det var helt greit, for han likte jo å finne på ting, men tror det var fint å kunne spre det over flere uker, sånn at han ikke fikk alt på en gang. Ellers overnattet vi hos pappa mens han var på ferie. Så vi bodde litt nærmere jobben til gubben og vi var også da i en by med noe å gjøre fremfor å være hjemme hvor det ikke er så mye som skjer.

I år derimot blir vi nok å dra litt lengre unna. Men satser på å kunne kjøre korte strekninger og overnatte underveis, sånn at han får bruke energien sin litt underveis, da han ikke er veldig glad i å sitte i bil.
 
Vi leide hus med storfamilien i Blokhus i Danmark når han var 1,5. 50 min fra Hirtshals,Leide stort hus med basseng, og «aktivitetsrom». Reiser dere med andre som er litt eldre også så er det 5 minutt unna fårup badeland ☺️ Tar vel også en halvtime til Aalborg hvis dere vil inn til en litt større by ☺️
 
Vi leide leilighet i sommer da mini var ganske nøyaktig ett år. Da kunne vi voksne være våkne og prate/se på tv/gjøre hva vi ville mens mini sov på eget soverom. Her bruker mini alltid noen netter på å falle til ro på kvelden på nytt sted, så fint med flere netter samme sted. Hadde også et par netter på hotell, men det var ingen suksess mtp behov for søvn og mørke for den lille og vi voksne måtte liste oss rundt i mørket på et hotellrom.
Av aktiviteter ble mini bare med på det vi voksne ville. Koser seg med å sitte i vogna og kikke, i bæresele på sightseeing, stoppe opp ved småting og se på, ha med piknikkpledd og slappe av i skyggen.
 
Back
Topp