Hvor "dømmende" er du?

Solo super

Elsker forumet
VIP
Hva tenker du om du ser et barn på to år med saft på flaska og chips i hånden?
Tenker du at dette er helt grusomt? Tenker du at dette er helt på trynet og foreldrene tar utrolig dumme valg.

Eller er du av typen som tenker at det kan være en god grunn til saft og chips?

Grunnen til at jeg spør er at jeg får ofte stygge blikk,når minste gutten sitter i vogna med saft,sjokolade og chips. Folk snakker høy lytt også så jeg skal høre hvor usunt og farlig dette er.

I stedet for å gå bort å spørre eller si noe til meg så får man dømmende blikk og kvasse kommentarer.

Du hisser deg kansje opp akkurat nå når du leser dette.....
Stopp og tenk deg om to ganger før du dømmer noen for noe som helst,og helst fei for egen dør først er min oppfordring til mennesker der ute :)

For alt jeg vet kan det være den ene gangen i jubelåret at barnet får noe sånt, så jeg dømmer lite når jeg ser sånt tilfeldig på gata el.l. Derimot så kjenner jeg noen som lar 1,5åringen supe saft fra tåteflaske dagen lang, og det reagerer jeg på. Han er glad i mat og drikke og legger godt på seg, så det er ikke slik at de ikke får i ham noe annet, og da forstår jeg ikke hvorfor de gjør det. Det er ikke sunt verken for kropp eller tenner. Men av nysgjerrighet - hva mener du er gode grunner for å gi småbarn saft og snop?

Dømmer ikke. Har et tantebarn som ikke spiste på fire år, måtte få sondemat og hadde knapp på magen, og det var nok mange som lurte når vi til stadighet fristet med ostepop og brødskiver med sjokoladepålegg (det fikk han til og med med seg i matpakka etter avtale med skola). For han var det viktig å lære seg og spise ting, å klare å ha ting i munnen uten å brekke seg osv, så det han ville ha, det fikk han.

Ellers fikk jeg kommentar på 17. mai om at jeg ikke burde la jenta mi på litt over to år spise kjærlighet på pinne, for det var ikke bra for tennene. Det var aller første gang hun fikk smake, og det var bestemor som gav henne, noe jeg syns var ok. Ble litt gretten over kommentaren, må jeg si.

Jeg kan vel være dømmende, men Stort sett så er det folk jeg ser ofte/ har kjennskap til som jeg kan tenke mitt om.

Jeg bryr meg ikke. Folk får feie for sin egen dør. Man skal ikke gi barn for mye lett produkter, bananer og rosiner. Men jeg ser ikke stygt på dem som gjør det heller. Aner jo ikke om det kun har skjedd den ene gangen jeg så på eller ikke. Vi har store problemer med å få datteren vår til å drikke. Så hu får en god del utvannet juice og supertynn saft. Etter flere døgn med tørre bleier så måtte hu nesten få noe annet. Men hu får vann også for å få hu til å drikke det i hvertfall etter tannpuss om kvelden. Hu begynner heldigvis å bli flinkere til å drikke vann.

Jeg prøver å ikke dømme eller blande meg borti det. Vi har hatt mye problemer med frøkna når det gjelder mat og blir gretten når folk blander seg inn i ting de ikke har noe med. Men jeg kan tenke mitt når folk jeg kjenner trykker ungene fulle av saft og boller og så klage på at de spiser lite middag 30 min senere... men jeg husker godt min søster som var 9 år satt i trilla til lillebroren vår og drakk cola mens hu spiste bolle potte sur. Det var nok ingen som tenkte tanken på at hun var en diabetiker med føling..

Jeg kan sikkert være snar å trekke egne konklusjoner i enkelte tilfeller, men som regel moderer jeg dommen når jeg får tenkt meg litt om. Eksempelet du nevner tror jeg ikke jeg hadde ofret en tanke i det hele tatt, med mindre jeg visste at det regelen heller enn unntaket.

Nei, dømmer ikke da jeg har null peiling på hvordan kostholdet er ellers..

I går fikk ungen på 3 år et skolebrød som hun spiste i vogna. En eldre dame satte seg ved siden av meg på benken og spurte om ungen syns det var godt osv. Så avslutter hun med "skal du spise hele den? Da blir du stor og tykk".... Yes da, svarte bare "det klarer hun nok ikke, så ingen fare" og smilte.

Hva folk serverer barna sine har ikke jeg noe med :) ser jeg ett barn spise sjokolade eller chips tenker jeg at det kanskje finnes en anledning til det.
Derimot hadde det vært en veldig overvektig unge ville jeg kanskje hevet litt på øyebrynet. Men som sagt jeg har ikke noe med hva andre serverer barna sine.

Hadde ikke brydd meg hvis jeg så det én gang.. Hadde jeg visst om noen som kun ga barnet slik kost hadde jeg brydd meg mer

Gidder ikke bry meg.

Dømmer feite foreldre som forer de feite ungene sine på Mc´Donalds.. Eller at de får den aller største og mest kaloririke isen i butikken. Og at de blir kjørt over alt. Må for all del ikke la barna sine røre på seg.. Kunne jo miste en kalori eller to :P

Jeg sier aldri høyt det jeg tenker, men tenker likevel mitt.

Saft/juice på tåteflaske er såpass skadelig for tennene at jeg ikke klarer å finne annen "god grunn" for bruk av det enn ved sykdom. Når vesla vår hadde høy feber som liten, var slapp og dårlig og ikke ville spise eller drikke så fikk hun saft eller juice på flaske. Men da var det til fordel for dehydrering. DET synes jeg er eneste grunn til saft/juice på tåteflaske.

At en 2-åring får saft å drikke innimellom gjør ikke meg noe, men velger da å gi det av kopp/med sugerør for å spare tennene. ;)

Den "gode" grunnen ;) Vel for gutten min sin del akkurat nå er at jeg blir sjele gla for hver eneste bit han tar av noe som helst,han får alt han trenger av næring via en sonde og får da neocate adv. Min lille alt spiser ble syk i Januar og jeg har faktisk måttet tilby han disse tingene,han hadde nesten aldri fått annet enn nutramigen aa og vann. Men nå ble verden snudd på hode. Min lille vakre gutt har da laukemi av typen ALL. Så det er cellegiften som gjør at han ikke spiser i perioder og alle kalorier er bra for han. Akkurat nå er han ferdig med en strek med.med kortison igjen og har spist sinnsykt mye av kylling og marinerte oliven :) Og nå ser han jo overvektig ut,men vet at innen neste uke er det nesten bare skinn og bein igjen. Men folk glor peker og kommenterer skal jeg si dere,men da mest når han er fult påkledd tar jeg av han lue og jakke er det plutselig greit md denne usunne kosten ;) Jeg serverer han selvfølgelig sunne ting også,men cellegiften tar bort mye av smaksansen og han er ofte kvalm og uggen så derfor er det sånn. Men moro å se hva folk tenker. Husker jeg så npen gav solo på flake til en baby engang og jeg var ganske dømmende....

Hadde ikke snudd meg etter noen som har barnet sitt sjokolade liksom. Folk får styre selv, og jeg vet jo ikke hvor ofte det er. :)

Den "gode" grunnen ;) Vel for gutten min sin del akkurat nå er at jeg blir sjele gla for hver eneste bit han tar av noe som helst,han får alt han trenger av næring via en sonde og får da neocate adv. Min lille alt spiser ble syk i Januar og jeg har faktisk måttet tilby han disse tingene,han hadde nesten aldri fått annet enn nutramigen aa og vann. Men nå ble verden snudd på hode. Min lille vakre gutt har da laukemi av typen ALL. Så det er cellegiften som gjør at han ikke spiser i perioder og alle kalorier er bra for han. Akkurat nå er han ferdig med en strek med.med kortison igjen og har spist sinnsykt mye av kylling og marinerte oliven :) Og nå ser han jo overvektig ut,men vet at innen neste uke er det nesten bare skinn og bein igjen. Men folk glor peker og kommenterer skal jeg si dere,men da mest når han er fult påkledd tar jeg av han lue og jakke er det plutselig greit md denne usunne kosten ;) Jeg serverer han selvfølgelig sunne ting også,men cellegiften tar bort mye av smaksansen og han er ofte kvalm og uggen så derfor er det sånn. Men moro å se hva folk tenker. Husker jeg så npen gav solo på flake til en baby engang og jeg var ganske dømmende....

Nå fikk jeg vondt av deg og ditt barn! Håper han blir snart frisk igjen og jeg har full forståelse av at hver gang han spiser er en seier!
Håper du klarer å se forbi blikk og kommentarer!

Jeg dømmer ikke, tenker vel heller ikke over hva andre barn spiser :)

Back
Topp