hvor alvorlig er det når::

bondekone

Forumet er livet
ble skrevet litt fort mente ekg og ikke eeg

Hvor alvorlig er det når ambulansepersonel ikke får til en ekg?
Sitter her og er livredd og får ikke gjort noen ting siden jeg sitter 30mil fra personen det gjelder
De skulle ringe med en gang de kom fra til sykehuse altså ambulanse/lege folkene

Føler alt går så sagte og sitter å holder hardt i tlf
--------------------------------------------------------------------------------------
De har nå innhentet folk fra Oslo, tømt for vann i lungene
Så er på vei ut døra nå

Det kan vel være mange grunner til at de ikke får til en EEG. Tror man vil få opp om hjertet ikke slår for eksempel, men hvis elektrodene som settes på brystet ikke får skikkelig kontakt får de ikke opp resultater.

Hvordan går det?

ASG skrev:
Det kan vel være mange grunner til at de ikke får til en EEG. Tror man vil få opp om hjertet ikke slår for eksempel, men hvis elektrodene som settes på brystet ikke får skikkelig kontakt får de ikke opp resultater.

Hvordan går det?

dette er vel EKG du snakker om. EEG tas av hjernen.Elektroder på hodet.Men tar ambulanse folk sistnevnte da? Kanskje EKG hun mente?
Men til HI.Uansett hva det er så krysser jeg fingre for den det gjelder :)

EEG brukes for å lese av aktivitet i hjernen, feks epilepsi. EKG derimot leser av hvordan hjertet jobber.

Tror ikke ambulansepersonell tar EEG nei, det er jo for å måle aktivitet i hjernen, og man må på med en hette og masse kliss.

Hvis det er en EKG du mener, så er det man trenger et menneske, noen klisterlapper og en EKG-maskin, så jeg kan ikke se noen grunn til at de ikke får til det, hvis de har utstyret.
Har de EKG i ambulansen da?

Når det er sagt, dersom det er uro er det umulig å ta et ekg.
Man må evt stoppe da hvis det skal gjøres i ambulansen.
Bare man kremter vil jo disse linjene på EKG-et gå bananas.

**Moonlight** skrev:

ASG skrev:

Hvordan går det?

dette er vel EKG du snakker om. EEG tas av hjernen.Elektroder på hodet.Men tar ambulanse folk sistnevnte da? Kanskje EKG hun mente?
Men til HI.Uansett hva det er så krysser jeg fingre for den det gjelder :)

Gikk litt fort, leste EKG jeg.

Trodde ikke de tok eeg i ambulansen, men det vet jeg ikke sikkert.

Håper alt er bra!

Tvilsomt at det er eeg, men heller ekg. Selvsagt en fordel at de klarer å få tatt et ekg, for å få et best mulig sykdomsbilde, men de har også andre paramentre å forholde seg til. Samtidig vil nok ambulansepersonell få veiledning fra annet kyndig personell (les lege/amk) om hva de skal gjøre om det er feil på f. eks det medisinske utstyret i ambulansen.

Er nok EKG du mener ja, men hvorfor skal de ikke klare det? Fikk på meg elektroder i ambulansen selv i fjor jeg og de hadde ikke noen problemer og vi kjørte da de ble satt på. Ambulansefolk er rimelig dyktige på dette her og det er vel omtrent hverdagskost for dem. Er personen det dreier seg om veldig urolig? Isåfall kan man jo bruke litt lenger tid på å sette det på. Håper det går bra uansett :)

synes det er veldig spesielt om de ikke får til ekg. de overvåker jo stadig pas, og signalene sendes direkte til akm-sentralen slik at det kan vurderes av en overlege for evt å frakte pas direkte til et større sykehus som utfører angiografier dersom det f.eks er et STEMI eller en hjertestans. det er hvertfall slik det foregår her i østfold, aldri vært borte i at det ikke har fått til å ta ekg. 

ekg er jo en registrering av hjertets elektriske aktivitet, så det kommer jo an på hva de finner ut her om det er alvorlig eller ikke. 

Som andre skriv så blir det ikkje tatt EEG i ambulanse, det er vel vanlig med EKG overvåkning, altså ikkje sånn som stasjonære maskiner med papirutskrift fungerar, men direkte kobla til AMK/hjerteavd for avlesning. For å ikkje kunne plassere dei elektrodane så må vel pasienten vera veldig urolig.
Det som er viktig i ambulanseturen er å overvåke at pasienten ikke går i stans, og viss det skjer  brukar dei startaren som allerede er gjort klar til bruk.
Ved mistanke om infarkt gies vel, i tillegg til overvåkning, medikamentell behandling, særlig om hjertelidelse er kjent fra før.
Ønsker deg masse lykke til, håpar det ordnar seg. Det er grusomt å sitte heime så langt unna å ikkje få gjort noko, det har eg sjølv opplevd. (det gjekk bra forresten)
Ambulansepersonell kan valigvis oppgavene sine godt, og hjerteovervåkning er rein rutine, om det kan vera litt trøst?
Klem til deg

Back
Topp