Hvofor holdt du svangerskapet hemmelig den første tiden?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvorfor holder man egentlig svangerskapet hemmelig den første tiden?
Er det egentlig noe i veien for å fortelle det tidlig? Og går det galt så er det vel godt med støtte fra sine nærmeste? Eller? Hva føles mest riktig for deg?

Her er en artikkel skrevet om at det kanskje kan være lurt å fortelle om svangerskapet før uke 12, om man føler seg komfortabel med det. Artikkelen ble publisert i 2016
 
Vi fortalte familie så fort vi kunne (ventet til uke 8-9 for å få fortalt ansikt til ansikt) og de nærmeste vennene rett etter det. Fordi vi ville dele gleden og fordi vi ønsket oss støtte om noe skulle gå galt. Men vi holdt det hemmelig for "resten av verden" til etter uke 12, for nettopp å slippe for mye oppmerksomhet, spørsmål og medfølelse om det gikk skeis.
 
Jeg er en privat person, og hadde helst holdt det hemmelig til etter OUL hvis jeg fikk velge. Dessverre går kroppen min i blåhvalmodus alt for tidlig, så folk begynte å skjønne det fra rundt uke 10 denne gangen.

Skulle det gå galt vil jeg helst ikke ha andres "trøstende" kommentarer ala "men du har jo så mange barn, så det er jo ikke så farlig".
 
Jeg har fortalt det tidlig hver gang. Bare til de jeg ville fortalt det til om jeg hadde abortert også.
Så stort sett alle har fått vite det i løpet av et par dager etter positiv test.

Har ikke delt det på sosiale medier før lenge etter OUL noen av gangene, men det er fordi jeg helst ikke deler så mye sånt på sosiale medier.
 
Jeg fortalte det tidlig begge gangene... var så spent at jeg klarte ikke holde meg.. fra uke 6 ca. Hadde det vært nå, hadde jeg nok ventet til uke 10-12..
 
Fordi jeg var redd for å miste, masse komplikasjoner i svangerskapet og etter mange års prøving ville vi holde det for oss selv
 
fortalte det til mine foreldre et par dager etter positiv test. Altså det var ca 5 uker. godt de fikk vite det, for å få støtte hvis noe skulle skje. mine søsken og hans foreldre fikk vite det et par uker senere. jobben fikk vite det da jeg fikk sykmelding rundt uke 14.
 
Vi venter til etter TUL med å fortelle rett og slett fordi de maser så voldsomt :sorry:
Ville si det med en gang testen var positiv men de kan være skikkelig slitsomme
 
Vi fortalte det til de nærmeste etter Tul. Kunne ha ventet lenger egentlig. Liker ikke å snakke om graviditeten når jeg er gravid.
 
Noen har fått beskjed med en gang, men den store annonseringen har vi drøyd til uke 15 og 12 :) Jeg kunne godt fortalt hele verden det med en gang, men mannen ville gjerne vente, så da gjorde vi det :)
 
I tilfelle det skulle gå galt. Ventet til uke 15 med eldste, 13 med yngste. Også syns jeg det var slitsomt med alle spørsmål og råd, deilig å utsette det ;)
 
Jeg vil vente så lenge som mulig med å si noe til noen. Føler ikke noe hjelp i at folk rundt prøver å være støttende. Min familie spesielt mamma er kald som en isbit..
Mannen har veldig lyst til å si det så blir til å fortelle det når vi nesten er 13 uker eller når vi er 16 uker etter ferie
 
Tror at mange holder det hemmelig fordi en trenger å venne seg til tanken om at en er gravid selv, før en deler det
 
  • Liker
Reactions: Kkk
Jeg var veldig syk og orket ikke forholde meg til det egentlig.
 
Holdt det hemmelig de første tolv ukene. Fordi før tolv uker er jo sa/ma relativt høy. Man kan aldri være sikker på at graviditeten går som man vil, men etter tolv uker så er det veldig sjeldent det går galt
 
Vi fortalte familie rundt uke 10 men all andre i uke 22, bare pga jeg begynte å vise ellers hadde jeg holdt det så lenge som mulig. Liker ikke å snakke om graviditeten mens jeg er det.
 
Jeg er privat ville se hvordan det gikk og trenger tid å fordøye det. Fortalte i etterkant når det gikk gale, men ikke til alle... fordi jeg ikke orker de som skal dele mine ting videre og jeg får trøst av personer jeg ikke orker... på jobb ventet jeg for å slippe å forholde meg til hva som skulle skje med stillingen rett og slett...
 
En venninne fikk vite det tidlig med begge to. Familien fikk vente til etter ultralyd. Uke 17-18.! Føles ikke greit å si det før man føler det er virkelig. Litt tid har gått til å tenke ut en plan hvordan vi skulle offentliggjøre det også
 
Fordi vi ikke ville at folk skulle vite at vi prøvde på nr 3. Det gikk galt en del ganger med nr 2 og da var det greit å slippe mas om hvordan det gikk med prøvingen. Ville være sikker på at det ble noe baby før vi sa noe
 
Back
Topp