Hvite brystknopper

Satinsky

Prinsemamma
Hei igjen :)

Noen ganger etter amming er brystvortene delvis helt hvite, og det gjør veldig vondt. Det gir seg etter 15-20 min, men det er ikke godt. Blir noen ganger blå der etterpå. Min lille skatt er 12 uker, og fullammes. God vekst og fornøyd gutt. Jeg hadde et problem med overproduksjon, som løste seg med tømming og intervallamming. Lillegutt begynte imidlertid å si fra at det var for lite melk i forrige uke, han ville ligge til puppen hele tiden. Han fikk feber for et par dager siden, så jeg tror også at han har brygget på dette og hatt behov for mer melk og mer trøst. Det ser ut til at det var et mildt forkjølelsesvirus, som glir over nå. Produksjonen min har økt på grunn av mer amming, men det er fortsatt ikke så ille at det spruter fra det andre når jeg ammer, som jeg har hatt problemer med før.
Jeg drikker ikke for mye kaffe, jeg er ikke kald, røyker ikke, og lillegutt har perfekt sugeteknikk, jeg blir aldri sår. Når han har fått i gang utdrivningsrefleksen, ligger han og drikker, og slipper hvis det blir for mye, men tar fort tak igjen. Det virker ikke som om han klemmer over for å stoppe strømmen. Jeg sliter ikke med dårlig perifer sirkulasjon ellers. Bør jeg ta kontakt med lege for medisinering? Jeg tror jeg mangler magnesium, for jeg sliter med kramper i beina. Jeg drikker ikke melk, men spiser ost hver dag. Varme kluter eller å drikke sort te blir litt slitsomt. Jeg bruker koffein-kvota mi på kaffe:), og og ser ikke helt for meg å styre med varme kluter. Da svelger jeg heller masse tabletter hvis det kan hjelpe :)
Må legge til at problemet kun gjelder høyre bryst. Noen ganger vedvarer også smertene lengre, og i natt begynte jeg rett og slett å gråte fordi det var så vondt. Jeg har inntrykk av at jeg har litt mer melk i høyre enn venstre bryst, dette er nok fordi sengen til lillegutt er på høyre siden min, og jeg ammer han i sengen hvis han våkner etter leggetiden sin, men før vi har lagt oss.
I natt klarte jeg ikke å amme ferdig på høyre bryst fordi det ble vondt mens han spiste. Han glapp taket et par ganger i søvne. Deretter sugde han seg veldig godt fast, og når jeg da hadde avsnørt sirkulasjon i brystvorten, ble smertene mer enn jeg taklet. Jeg måtte frigjøre meg.

Last edited:
Hei igjen!
Veldig bra at du har fått orden på overproduksjonen men dette hørtes ikke godt ut :( Det er mulig å ha det som heter Reynauds fenomen i bare ett bryst. Har du hatt noen skade eller infeksjon i dette brystet noen gang? Operert? Har det vært sånn hele tiden etter fødselen? Har du andre symptomer på infeksjon i dette brystet?
Her er ammehjelpens artikkel om Reynauds. Som du ser er magnesium og kalsiumtilskudd et av rådene som er anbefalt så det ville jeg forsøkt, særlig siden du skriver at du har leggkramper også.

Ang medisinering så ville jeg tatt kontakt med legen og bedt ham ringe nasjonal kompetansetjeneste for amming på telefon 23075400 for å høre hva de anbefaler i forhold til medisiner for jeg kan ikke svare på akkurat det. Legen må ringe mens du er på kontoret. Du kan ikke ringe selv, de svarer kun på spm fra helsepersonell.

Det du evt kan prøve som kan være mindre styr enn å finne frem en varm vaskeklut er en av ammehjelpens små varmeputer. De aktiveres ved at du trykker på metallplaten som er inni og så blir de varme, så du kan ha dem med deg hvis du skal ut på ting.. Mange opplever god lindring av sånne smerter når de får noe varmt trykket på brystknoppen før amming.
Her kan du se de små varmeputene.

Masse lykke til

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Back
Topp