Hvit på tunga...

Nurket79

Elsker forumet
Lillegutt er veldig hvit på tunga si...syntes det har blitt mer og mer[&:]. Spurte tilfeldigvis helsesøster om det for noen uker siden, og nevnte på at jeg har vært plaget endel med soppinfeksjon i underlivet i løpet av svangerskapet, og at jeg hadde spurt om det kunne ha påvirkning på babyen i magen...
Jordmor om jeg ikke husker feil, sa at da kunne babyen bli hvit på tunga og måtte få behandling...
Helsesøster sa sist at det var vanlig, men som sagt...syntes det har blitt mer og mer, og ser ut som noe sopp. Blitt mer tykt...
Er visst ikke farlig...men allikevel, ser ubehagelig ut...og skal jo ikke være sånn hele tida.
Skal på 6 ukerskontroll til tirsdag, så da skal jeg snakke med legen...

Noen andre bebiser som har/er hvite på tunga?[8|]

ORIGINAL: NurseBabyG FLODE

Jupp, da jeg var på ammepoliklinikken sist så kikket de på tunga og sa sopp med en gang. Jeg syntes ikke hun var så hvit på tunga, så jeg trodde det var vanlig. Har jo sopp på min egen tunge etter at jeg ikke tålte antibiotikakuren etter brystbetennelsen og det var jo et tjukt og ekkelt lag. Lillegull hadde bare hvit tunge liksom, ikke særlig tykt.
Så her måtte vi starte med soppkur. Og husk; har hun sopp på tunga så har du sopp på brystene... så begge dere to må behandles i tilfelle sopp.
Men sopp på brystene skal gjøre driiiiiiiiiiitvondt i forhold til amming da... har du problemer med ammingen?

Har blitt vondt/sårt de siste dagene...og det er jo de siste dagene han har blitt verre[&:]. Så da kan det være en forklaring!!!

Er det "farlig" med sopp på tunga hans? Forstår at vi må behandles, men må det gjøres raskt? Kan det vente til jeg skal på kontroll med han på tirsdag? Er jo litt seint uansett å få resept, siden det er helg snart...
Legen på helsestasjon nevnte et navn på en kur, som vi eventuelt måtte ta...men husker ikke hva den het, må man ha resept??
[&:][8|]

...inne og sniker litt! Nå klan det hende du har fått svar på det du lurer på, men men.....(Ble litt langt dette)

Har tidligere jobbet på nyfødt avd og det du beskriver høres veldig ut som trøske.

Dette står forklart om Trøske:

Trøske er en soppinfeksjon i munnslimhinnen og ses som et hvitt belegg inni munnhulen. Trøske hos spedbarn gjør normalt ikke vondt, men kan etter hvert irritere barnet i forbindelse med måltider. Lettere tilfeller av trøske kan forsvinne av seg selv i løpet av noen dager. Barn som ammes kan overføre soppinfeksjonen til mors brystknopp. Dette kan føre til at ammingen blir svært smertefull.

Årsak
Spedbarn kan få soppinfeksjoner i munnen uten at det finnes noen bestemt årsak. Spedbarn kan smittes under fødselen fra mor hvis hun har hatt underlivssopp under svangerskapet.

Hvem er mest utsatt
Det er ikke uvanlig at spedbarn har trøske. Man kan få trøske i forbindelse med antibiotikakurer eller hvis man har et nedsatt immunforsvar.

Symptomer
Områder med hvitt belegg eller hvite flekker på tungen, gummer og innsiden av barnets kinn. Det kan nesten se ut som melkerester, men det sitter fast.
Hos mor kan soppinfeksjon på brystknoppene gi en stikkende eller brennende smerte i brystet, under og spesielt etter amming. Huden kan være litt rødere enn vanlig og blank, flassende, med eventuelt småprikkete utslett.

Når bør du kontakte lege?
  • Ved symptomer på trøske som ikke forsvinner etter et par dager.
  • Hvis belegget sprer seg og barnet ikke vil sutte eller spise fordi det svir i munnen.
  • Hvis brystknoppen til mor er bringebærrød og ammingen er svært smertefull.
  • Vedvarende såre brystknopper.

Sykdomsforløp
Trøske er vanligvis ikke alvorlig, men kan gi litt svie og ubehag i munnen. Lettere trøskeinfeksjoner hos spedbarn, hvor det bare er litt belegg på tungen, vil vanligvis forsvinne av seg selv i løpet av få dager. Dersom belegget sprer seg eller hvis mor har symptomer på soppinfeksjon på brystene, bør lege kontaktes for behandling med reseptbelagte soppmidler. Ved behandling med soppmidler er det vanlig å behandle både barnets munn og mors brystknopper i minst 14 dager.

Gode råd for å forebygge trøske
  • Hold barnets smokker rene ved daglig koking og utskiftning. Unngå også at andre sutter på barnets smokk.

Gode råd når barnet har trøske
  • Bruk et nytt ammeinnlegg etter hver amming hvis barnet har trøske.
  • Ammeinnlegg av ull bør ikke brukes i denne perioden om det ikke kan kokes.
  • Vask bh, sengetøy og håndklær i minst 60o varmt vann.
  • Hvis barnet bare har litt belegg på tungen, kan du flere ganger i løpet av dagen tørke bort belegget med gasbind som er fuktet med sodavann/Farris surret rundt fingeren.
  • Vask hendene godt etter toalettbesøk og bleieskift.
  • Kok smokker, flasker og annet ammeutstyr 10 minutter hver dag.

Reseptbelagte legemidler som er vanlig å bruke ved trøske og soppinfeksjon på brystknoppene:

Produkt

Spesielt

Til barn

[link=http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/show.do?filename=/content/pkv/M/Mycostatin_Bristol-Myers+Squibb_83896/88771.html]Mycostatin mikstur[/link] 1)

Pensle barnets munn etter amming ihht til dosering. Bør fortsette 1 uke etter at symptomene er borte.

Til mor

[link=http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/show.do?filename=/content/pkv/M/Mycostatin_Bristol-Myers+Squibb_83896/88770.html]Mycostatin krem[/link] 1)

Smør et tynt lag på brystknoppene og det brune området etter hver amming ihht til dosering. Bør fortsette 1 uke etter at symptomene er borte.

Reseptpliktig legemiddel som inneholder: 1) nystatin. Reseptpliktige legemidler skal kun brukes av de som har fåt det forskrevet. Den generelle informasjonen oppgitt her kan avvike fra legens anvisning. Bruk alltid legemiddelet som legen har bestemt.

Riktig bruk av legemidlene:
  • Det er viktig at barn og mor behandles samtidig.
  • Selv om man føler seg frisk tidligere, er det viktig å fullføre kuren (dvs minst 14 dager).
  • Bruk en ren finger, kompress eller q-tip til å påføre medisinen på innsiden av barnets kinn, gummer og tunge.

....sniker meg stille ut igjen.......

ORIGINAL: LilleBuble79

...inne og sniker litt! Nå klan det hende du har fått svar på det du lurer på, men men.....(Ble litt langt dette)

Har tidligere jobbet på nyfødt avd og det du beskriver høres veldig ut som trøske.

Dette står forklart om Trøske:

Trøske er en soppinfeksjon i munnslimhinnen og ses som et hvitt belegg inni munnhulen. Trøske hos spedbarn gjør normalt ikke vondt, men kan etter hvert irritere barnet i forbindelse med måltider. Lettere tilfeller av trøske kan forsvinne av seg selv i løpet av noen dager. Barn som ammes kan overføre soppinfeksjonen til mors brystknopp. Dette kan føre til at ammingen blir svært smertefull.

Årsak
Spedbarn kan få soppinfeksjoner i munnen uten at det finnes noen bestemt årsak. Spedbarn kan smittes under fødselen fra mor hvis hun har hatt underlivssopp under svangerskapet.

Hvem er mest utsatt
Det er ikke uvanlig at spedbarn har trøske. Man kan få trøske i forbindelse med antibiotikakurer eller hvis man har et nedsatt immunforsvar.

Symptomer
Områder med hvitt belegg eller hvite flekker på tungen, gummer og innsiden av barnets kinn. Det kan nesten se ut som melkerester, men det sitter fast.
Hos mor kan soppinfeksjon på brystknoppene gi en stikkende eller brennende smerte i brystet, under og spesielt etter amming. Huden kan være litt rødere enn vanlig og blank, flassende, med eventuelt småprikkete utslett.

Når bør du kontakte lege?
  • Ved symptomer på trøske som ikke forsvinner etter et par dager.
  • Hvis belegget sprer seg og barnet ikke vil sutte eller spise fordi det svir i munnen.
  • Hvis brystknoppen til mor er bringebærrød og ammingen er svært smertefull.
  • Vedvarende såre brystknopper.

Sykdomsforløp
Trøske er vanligvis ikke alvorlig, men kan gi litt svie og ubehag i munnen. Lettere trøskeinfeksjoner hos spedbarn, hvor det bare er litt belegg på tungen, vil vanligvis forsvinne av seg selv i løpet av få dager. Dersom belegget sprer seg eller hvis mor har symptomer på soppinfeksjon på brystene, bør lege kontaktes for behandling med reseptbelagte soppmidler. Ved behandling med soppmidler er det vanlig å behandle både barnets munn og mors brystknopper i minst 14 dager.

Gode råd for å forebygge trøske
  • Hold barnets smokker rene ved daglig koking og utskiftning. Unngå også at andre sutter på barnets smokk.

Gode råd når barnet har trøske
  • Bruk et nytt ammeinnlegg etter hver amming hvis barnet har trøske.
  • Ammeinnlegg av ull bør ikke brukes i denne perioden om det ikke kan kokes.
  • Vask bh, sengetøy og håndklær i minst 60o varmt vann.
  • Hvis barnet bare har litt belegg på tungen, kan du flere ganger i løpet av dagen tørke bort belegget med gasbind som er fuktet med sodavann/Farris surret rundt fingeren.
  • Vask hendene godt etter toalettbesøk og bleieskift.
  • Kok smokker, flasker og annet ammeutstyr 10 minutter hver dag.

Reseptbelagte legemidler som er vanlig å bruke ved trøske og soppinfeksjon på brystknoppene:

Produkt

Spesielt

Til barn

[link=http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/show.do?filename=/content/pkv/M/Mycostatin_Bristol-Myers+Squibb_83896/88771.html]Mycostatin mikstur[/link] 1)

Pensle barnets munn etter amming ihht til dosering. Bør fortsette 1 uke etter at symptomene er borte.

Til mor

[link=http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/show.do?filename=/content/pkv/M/Mycostatin_Bristol-Myers+Squibb_83896/88770.html]Mycostatin krem[/link] 1)

Smør et tynt lag på brystknoppene og det brune området etter hver amming ihht til dosering. Bør fortsette 1 uke etter at symptomene er borte.

Reseptpliktig legemiddel som inneholder: 1) nystatin. Reseptpliktige legemidler skal kun brukes av de som har fåt det forskrevet. Den generelle informasjonen oppgitt her kan avvike fra legens anvisning. Bruk alltid legemiddelet som legen har bestemt.

Riktig bruk av legemidlene:
  • Det er viktig at barn og mor behandles samtidig.
  • Selv om man føler seg frisk tidligere, er det viktig å fullføre kuren (dvs minst 14 dager).
  • Bruk en ren finger, kompress eller q-tip til å påføre medisinen på innsiden av barnets kinn, gummer og tunge.

....sniker meg stille ut igjen.......

Takk[;)]. Har akkurat ringt legen, så venter på telefon fra henne[;)]. Er nok sopp[&:].

Emilie hadde det en uke etter fødselen.. Hele tunga var super hvit.. Ringte jordmora å ho sa at jeg skulle pensle faris på tunga ganske ofte. Gikk tre dager så var alt borte![;)]

Det var et bra innlegg det over der!

Det er den kuren jeg og lillegull går på - mycostatin. Er nok reseptbelagt ja.

Har fått den vi og...Tok det mange dager før det forsvant?

ORIGINAL: Nurket79

Har gått på det i 1,5 uke nu og har enda ikke forsvunnet. Men den verste smerten i brystene har forsvunnet da heldigvis [;)]

men blitt bedre?

Har gått på det i 1,5 uke nu og har enda ikke forsvunnet. Men den verste smerten i brystene har forsvunnet da heldigvis [;)]

men blitt bedre?

Tunga hennes er hvit enda, men blitt bedre ja.
Og brystene mine har blitt mye finere. Hadde jo svære grotter med sopp i, som har begynt å gro nu - endelig!
Fikk du vite hvordan du skulle gjøre det?

Ammepoliklinikken sa at jeg først måtte inn i munnen til lillegull med en q-tips for å prøve å fjerne det hvite med den først. også skulle jeg pensle på medisinen - i hele munnen.

Har bare fått beskjed av legen på legevakta at jeg skal pensle medisinen på tunga og i gommene/ganen...Om jeg ikke klarte å pensle, holdt det å dryppe dråper på også...
Fikk ikke noe beskjed om å fjerne det hvite først, det skal vel medisinen gjøre etterhvert![8|]

Back
Topp