Hvit klump på tannkjøttet?

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Helt umulig å ta bilde av det, baby prøver helst å suge på fingrene om de kommer for nært...

Screenshot_20211101-175008.png

Men litt til høyre der, over pekefingeren min.. så er det en liten, hvit klump. Det synes ikke så godt der, men.. den er helt rund, helt hvit, og kjennes hard ut.
Noen som vet hva dette er?

Jeg bare lurer, om det evt er noe som babyen synes er ubehagelig/vondt. Hun er bare tre uker, så er ikke alltid lett å tyde om det kan være ubehag et sted, eller annen misnøye ><
 
Jeg tenker at hvis tannkjøttet ikke er rødt eller det blør noe, så er det mest sannsynlig ikke noe farlig iallfall. Kan jo være en tann? :) Noen svært få blir jo faktisk født med tenner i munn. Jeg fikk tenner da jeg var 8 uker.
 
Sniker
Sånne har mi hatt et par av siden fødsel. Ser helt likt ut og det har ikke kommet tenner der. Sitter i gommen ca der det skal komme hjørnetenner :)
Det har ikke plaget henne, og ingen tegn på sopp eller sånn for øvrig. Aner ikke helt hva det er da
 
Jeg tenker at hvis tannkjøttet ikke er rødt eller det blør noe, så er det mest sannsynlig ikke noe farlig iallfall. Kan jo være en tann? :) Noen svært få blir jo faktisk født med tenner i munn. Jeg fikk tenner da jeg var 8 uker.

Neei, tenkte ikke det var farlig altså, var mest om det kunne være ubehagelig for baby, og evt noe burde smøres på :p
Var helt umulig å få bilde, men.. dette er ikke en tann i alle fall. Er litt for langt "ut", liksom. Og rundt - ikke som et riskorn, altså. Men kan jo evt være type.. talgklump som presses opp pga tannfrembrudd? (Men er jo litt for tidlig til at jeg regner det som sannsynlig, egentlig..).
Er ni dager til vi skal til helsesykepleier, så får evt ta det opp der om det enda er der - om det ikke begynner å tilsynelatende plage baby, i mellomtiden.
 
Sniker
Sånne har mi hatt et par av siden fødsel. Ser helt likt ut og det har ikke kommet tenner der. Sitter i gommen ca der det skal komme hjørnetenner :)
Det har ikke plaget henne, og ingen tegn på sopp eller sånn for øvrig. Aner ikke helt hva det er da

Bra det ikke plager baby i alle fall ❤️ Var mest det jeg tenkte på. Tipper på det er relativt normalt, bare ville ikke at baby skulle ha unødvendig vondt/ubehag :)
 
Bra det ikke plager baby i alle fall ❤️ Var mest det jeg tenkte på. Tipper på det er relativt normalt, bare ville ikke at baby skulle ha unødvendig vondt/ubehag :)
Det er ikke epsteins perler da? Det er ganske vanlig og ser ut som hvite prikker i tannkjøttet :)
 
Det er ikke epsteins perler da? Det er ganske vanlig og ser ut som hvite prikker i tannkjøttet :)

Ooh, måtte søke; epsteins perler ser ut til å være mest i ganen, mens "bohns knuter" gjerne er på kjevekammen/tannkjøttet. Det kan stemme!
Fant noe bilder på google av det som ligner, bare at min baby har mye mindre.. sånn prikk, og bare én av dem.

Uzelki-Bona.jpg

Men da gjør de ikke noe spesielt i alle fall! Kjekt å vite at det ikke er noe som vil være plagsomt for baby ❤️ Var dét jeg bekymret meg litt for, nemlig.
 
Helt umulig å ta bilde av det, baby prøver helst å suge på fingrene om de kommer for nært...

Vis vedlegget 370092

Men litt til høyre der, over pekefingeren min.. så er det en liten, hvit klump. Det synes ikke så godt der, men.. den er helt rund, helt hvit, og kjennes hard ut.
Noen som vet hva dette er?

Jeg bare lurer, om det evt er noe som babyen synes er ubehagelig/vondt. Hun er bare tre uker, så er ikke alltid lett å tyde om det kan være ubehag et sted, eller annen misnøye ><

Hvis det er der tennene skal komme kan det være et sånt skall som ligger utenpå tennene. Noen babyer blir født med dette så det nesten ser ut som de har tenner.
 
Det er en talgklump. En av mine hadde det. Går bort av seg selv. Du kan også dytte lett borti den så kommer den ut om du tror den irriterer baby.
 
Back
Topp