Hvis slimproppen har gått?

Chihaya

Forumet er livet
VIP
Novemberskattene 2014 <3
Desemberskattene 2014
Novemberlykke 2016
I uke 17 av svangerskapet hadde jeg to dager hvor jeg ikke kjente noe liv og begynte å bli bekymret ettersom jeg hadde kjent godt med liv tidligere, (fra uke 14 tydelige bevegelser).
Samme dag som jeg får kontroll ved mitt lokale sykehus har jeg og mannen en hyrdestund.
Etter samleiet kommer det ut et traktformet vokspropp på ca 2,5cm lang som i den vide enden har en 0.5 cm diameter slimklump, altså tykkere enn utflod, med ferskt blod. Jeg er redd dette var slimproppen og har hørt at man må ta visse forhåndsregler etter at denne (normalt sett sent i svangerskapet) går.

Jeg fikk etter dette ultralyd på mitt lokale sykehus og vi fant både godt med liv hos babyen og han sjekket med ultralyd at livmorhalsen var lang og fin.
Ut over det kommenterte han ikke noe mer.

Allerede samme dag som dette skjer merker jeg en betydelig økning i kynnere og jeg kan nå ikke gå i trappen, eller bevege meg mer enn 5 minutter før kynnerne er så sterke at jeg må stoppe opp og sette meg ned.
Jeg er redd dette har en sammenheng og at det var slimproppen som kom ut.
Via telefonkontakt med lokal jordmor sier hun jeg trygt kan leve som normalt.
Men dette tar jeg ikke for god fisk ettersom kynnerne helt klart sier fra at jeg må ta det med ro.

Burde jeg be om fysisk sjekk for å konstatere hvorvidt dette var slimproppen og bør jeg ta forholdsregler i forhold til sex, bading etc? Per nå tør jeg faktisk ikke ha sex fordi jeg er redd dette kan føre til for tidlig fødsel.
Eventuelt hvem er rett fagperson for å sjekke? Jordmor, gynekolog, lege?

På forhånd takk for svar.
 
Back
Topp