Hvis man vil male

Qualitas

Forumet er livet
VIP
hva slags maling bør jeg kjøpe??

Nå mener jeg til meg selv. Har lyst å begynne å male bilder osv. Men vil ha noe litt mer ordentlig enn slik vannmalimg fra nille liksom

Qualitas skrev:

Nå mener jeg til meg selv. Har lyst å begynne å male bilder osv. Men vil ha noe litt mer ordentlig enn slik vannmalimg fra nille liksom

Olje eller acrylmaling vil jeg tro :)

Amourica skrev:

Qualitas skrev:

Olje eller acrylmaling vil jeg tro :)

hva er forskjellen?

Jeg ville gått for ackryl-maling! Den tørker fort og er lett å male over igjen.

Oljemaling bruker laaang tid på å tørke og ikke noe helt for nybegynnere (går ut i fra at du er det)

Ville brukt gouache.
Evt akryl.

Gouache er det som ligner mest på vanlig maling som man maler veggene med liksom.
Oljemaling tørker aldri.
Akrylmalingen er også ok, tørker kjempefort, og kan være litt halvgjennomsiktig. Hvis du maler med den på plast feks kan du dra av store flak når det tørker, litt plast-aktig den malingen. Men den blir veldig fin på papiret, ikke så veldig ulik gouache.

Du får kjøpt malingen på tuber eller flasker, ville gått for en litt billig maling i første omgang.
Den er brukbar den og, det blir gjerne veldig dyrt hvis du skal velge kvalitet.
Heller kjøp det når du er ferdig med å prøve og øve.
Clas Ohlsson har greit utvalg.

Akrylmalingen vil forresten stivne i penselen hvis du ikke skyller av med en gang, mens gouachen kan tørke inn og fint løsne igjen hvis du skyller den av.

Back
Topp