Hvis leietaker ikke flytter ut?

Oppdrag Nemo

Gift med forumet
Mamma sa opp leiekontrakten med de som leier huset vårt før 1.november, med skriftlig avtale om at de skulle flytte ut innen 1.februar.
Dette er huset jeg har vokst opp i, som har vært leid ut de siste 2-3 årene.

Jeg har en del ting som skal plasseres hos mamma, og tenkte å flytte en del på onsdag og torsdag da jeg har fri. (1. og 2. februar.)

Men så ruslet jeg forbi huset i sta, (bor kun 1 km unna) og syns det så litt vel bebodd ut. Syns det var litt rart at bilder og gardiner hang oppe når de må ut av huset i løpet av morgendagen.

Så jeg lurte på.. Jeg kan bare låse meg inn på onsdag, ikke sant? De har jo ingenting de skulle sagt når leiekontrakten har gått ut, det er jo da på ingen måte dems lenger..
Og det er jo innen 1.februar, ikke til og med..

Har du og din mor signert kontrakt? Ikkje at det blir problemer med mor di, men det er greit å ha det juridiske på plass.

Og ja, mannen seier at du kan låse deg inn på onsdag, da disponere nemlig du bolig. At dei ikkje har flyttet, er deres problem.

lillemortil2snart skrev:
Har du og din mor signert kontrakt? Ikkje at det blir problemer med mor di, men det er greit å ha det juridiske på plass.

Og ja, mannen seier at du kan låse deg inn på onsdag, da disponere nemlig du bolig. At dei ikkje har flyttet, er deres problem.

Ikke jeg, det er mamma sitt hus.
Men jeg skal nok bo der frem til sommeren.

Okei, da gjør jeg det!
Leietakeren sa for noen uker siden at det var litt vanskelig å finne noe nytt, men når vi ikke har hørt noe mer 2 dager før utflyttingsfrist, så vil vi jo tro at det ordnet seg.

så lenge du har kontrakt på at du skal flytte inn kan du låse deg inn..
 har du ikke det er det desverre moren din som må låse seg inn, det har du da ikke lov til...
Husk også at utleier og leietager plikter å ha gjeonnomgang boligen på utflyttingsdagen. 

Be mor di ta kontakt med dei, for å avtale tid til å få nøkkel og gå over leilighet da. Da finner dere jo fort ut om dei har tenkt å flytte. Det bør i grunn gjøres i morgen. Dei SKAL være ute til 1 februar, altså ikkje sove der etter i morgen.

Jeg har ingen linker og henvise til, men jeg mener at dette desverre kan bli en vanskelig sak.

Hørte om et tilfelle her i nærheten der ei fikk skriftlig beskjed om at ho måtte flytte.
Ho fant ikke ny plass, og ho ble bare værende. De som eigde huset hadde ikke lov og sette ho på gata heller. Vet ikke hvor lenge over fristen ho bodde, men det var en god stund...

Jeg er bare blitt fortalt dette, så for deres del så håper jeg det er feil..

*UtspyttaLaban* skrev:
Jeg har ingen linker og henvise til, men jeg mener at dette desverre kan bli en vanskelig sak.

Hørte om et tilfelle her i nærheten der ei fikk skriftlig beskjed om at ho måtte flytte.
Ho fant ikke ny plass, og ho ble bare værende. De som eigde huset hadde ikke lov og sette ho på gata heller. Vet ikke hvor lenge over fristen ho bodde, men det var en god stund...

Utkasting. I forbindelse med oppsigelse eller heving av husleieavtalen, kan det bli aktuelt fysisk å fjerne leietaker og hans eiendeler fra boligen. Det er viktig å være oppmerksom på at dette ikke kan gjøres av utleier. Tvangsfravikelse av bolig kan kun gjennomføres av lensmann/namsmann. Dreier det seg om manglende betaling, kan leietakeren hindre utkasting ved å betale det han skylder før namsmannen kommer.

Noen leieboere er umulige, og det er jo ikke sikkert at leieboeren flytter selv om du har sendt oppsigelsen og leieboeren ikke har protestert.

Hvis oppsigelsesgrunnen er manglende betaling, kan du bruke namsfogden for å få kastet ut leieboeren. For å gjøre dette må du ha med et punkt om tvangsgrunnlag i husleiekontrakten. Dine Pengers standard husleiekontrakt har dette.

Tvangsgrunnlaget forenkler oppsigelses- og utkastelsesprosessen når leieboeren misligholder kontrakten, for eksempel at han ikke betaler husleien. Du kan kaste ut leieboeren hvis han ikke betaler etter at du har purret ham.

Ved andre oppsigelsesgrunner eller utkastelse, må du først sende eget varsel for så å gå videre til namsfogden. Du kan også få dom på at utkastelsen er gyldig, og bruke dette som grunnlag for utkastelse.

Gå ikke til håndgripeligheter på egenhånd. Du må bruke statens mann - namsmannen - til å gjennomføre utkastelsen. Dette tar ca tre måneder, derfor anbefaler vi også utleiere å kreve minst tre måneders depositum.

Du har rett. Det er vanskelig å få ut leietaker som ikkje har ny bolig. Men dei burde jo ha tatt kontakt og sagt noko til huseier da.

*UtspyttaLaban* skrev:

Da tror jeg det rabler for meg, så jeg håper også det er feil..

Er visst en familiekrangel også.. Mannen i huset har visst egentlig eget hus, men så er det no krangel med søsteren hans og familien, så gjør det vanskelig for de å flytte dit.. Jeg har ikke fått med meg alle detaljer men..

Krysser fingrene for at alt ordner seg!

Takk for svar alle sammen

hissigproppen skrev:
Nei, du kan ikke bare låse deg inn....

Moren din bør kontakte dem i morgen for å avtale overtakelse av nøklene og gjennomgang av leiligheten på onsdag.
Da får dere en pekepinn på hvordan de ligger an.

Her står det hva moren din kan gjøre: https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/krav_pa_annet_enn_penger/fravikelse_utkastelse/Tema_128.xhtml

Har snakket med mamma nå og bedt hun kontakte dem..

Hun som leier er ei veldig ordentlig og nøye dame, så jeg tror ikke det blir noe problem.. Ble bare litt stressa av at gardinene fortsatt hang oppe

Oppdrag Nemo skrev:

hissigproppen skrev:

Moren din bør kontakte dem i morgen for å avtale overtakelse av nøklene og gjennomgang av leiligheten på onsdag.

Her står det hva moren din kan gjøre: https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/krav_pa_annet_enn_penger/fravikelse_utkastelse/Tema_128.xhtml

Har snakket med mamma nå og bedt hun kontakte dem..

Hun som leier er ei veldig ordentlig og nøye dame, så jeg tror ikke det blir noe problem.. Ble bare litt stressa av at gardinene fortsatt hang oppe

Kan jo hende det er det siste?

Håper det går i orden! 

fru trondrud skrev:
så lenge du har kontrakt på at du skal flytte inn kan du låse deg inn..
 har du ikke det er det desverre moren din som må låse seg inn, det har du da ikke lov til...
Husk også at utleier og leietager plikter å ha gjeonnomgang boligen på utflyttingsdagen. 

Man kan faktisk ikke kaste ut leietakere dersom de ikke har funnet nytt bosted, ikke en gang om de ikke betaler husleie. Mamma leier ut "barndomshjemmet" mitt og hadde store problemer med å bli kvitt leietakerne hun hadde for et par år siden. De betalte ikke husleie, huset en kriminell sønn, i tillegg til at de svindlet trygd. Min mormor som bor ved siden av syns det var merkelig at mannen i huset nesten aldri var ute, ikke så rart når fruen fikk stønad som aleneforsørger, men mannen bodde der altså. Nå har ikke dette noe med denne saken å gjøre, men vil bare få fram at det kan bli vanskelig å bli kvitt folk om de er aldri så vanskelige leietakere. Politiet var til og med inne i bildet for å bli kvitt mamma sine leietakere men de kunne ikke gjøre noe. Da mamma endelig fikk dem ut var huset nedslitt til tusen, de hadde fyrt med diverse hyller og greier som var i huset, og det var fløt med tyvegods der.

Iallefall, har ikke leietakerne klart å finne seg bosted kan man ikke bare sparke dem ut fordi man har en avtale om at de skal flytte ut. Det har med det å gjøre at ingen i Norge skal kastes på gata.

Men finner de ikke bosted selv så har faktisk NAV et snvar med å finne bosted til de. Naboen min fikk ikke ut leieboerne hos motoren og når er gikk til politi og NAV gadd de ikke hjelpe til å finne bosted helt til de kontaktet avisen og advokat, eller fettet bare med det og da ordnet NAV som de skulle. Men NAV er jo som kjent til tider håpløse. Syns og det er rimelig tragisk at man omtrent ikke har rettigheter når man er utleier.

*Nyperose* skrev:
Men finner de ikke bosted selv så har faktisk NAV et snvar med å finne bosted til de. Naboen min fikk ikke ut leieboerne hos motoren og når er gikk til politi og NAV gadd de ikke hjelpe til å finne bosted helt til de kontaktet avisen og advokat, eller fettet bare med det og da ordnet NAV som de skulle. Men NAV er jo som kjent til tider håpløse. Syns og det er rimelig tragisk at man omtrent ikke har rettigheter når man er utleier.

Det er feil. NAV hjelper deg ikke med leilighet. Det kan kun boligkontoret gjøre. Det kan ta måneder, i verste fall opp til to år. De ka gi deg rom på hospits i mellomtiden. Har du barn, kan de tilby deg mødrehjem eller krisesenter (sosialen)

*Nyperose* skrev:

Det er feil. NAV hjelper deg ikke med leilighet. Det kan kun boligkontoret gjøre. Det kan ta måneder, i verste fall opp til to år. De ka gi deg rom på hospits i mellomtiden. Har du barn, kan de tilby deg mødrehjem eller krisesenter (sosialen)

*UtspyttaLaban* skrev:

Akkurat det amme sier jeg. Dere har ikke lov å sette de på gaten.

Lissyjane skrev:

hissigproppen skrev:

Hun kan bare låse seg inn når kontrakten er gått ut jo. Da bor teknisk sett ikke leietaker der lenger.

Nei det kan hun ikke, iallefall ikke lovlig. Om leietaker nekter å flytte må man via Namsfogd og Husleietvistutvalget. 

Back
Topp